• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälpsamt i Portugal

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Låt mig berätta en sann historia om hur fantastiskt vänliga och hjälpsamma det portugisiska folket är.
Vi fick problem när vi kom söderut i landet eftersom vi inte hade den rätta spanska adaptern till våra fasta GPL flaskor. (Den svenska har funkat på tidigare resor). Gick inte heller att få låna på tankställena.
Vi åkte runt på måfå och hamnade i en liten by som heter Azervadinha, där fick vi se traktordelar på en stor tomt, vi chansade och svängde in där och hade turen att träffa på en fantastisk man som gjorde allt för att hjälpa oss, han tog Åke med sig i sin och åkte i 45 min runt mellan olika företag för att skaffa hjälp. Tyvärr så lyckades det inte, men han tipsade oss om att åka till ett industriområde en bit bort och försöka. Han vägrade att ta emot betalning för sin tid.
Vi åkte till industriområdet och träffade en vänlig kille som tipsade oss om en firma som heter Framelro så dit åkte vi, träffade en man där och frågade om han kunde Soldar = svetsa ihop dom delar som vi hade med oss, han tog dom och gick iväg och vi väntade och väntade, efter 1 tim så gick Åke in på verkstan och då visade det sig att mannen hade gjort en ny adapter till oss med specialgängor. Kan du gissa vad det kostade? Det var gratis! Kan tillägga att ingen av dom kunde engelska.
Jag älskar det portugisiska folket, vi har så många exempel på hur hjälpsamma dom är.BC41BD1A-46E0-4ED3-9554-F1B78BBB30E8.jpeg
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vi var på fotboll i Lissabon för ett par år sedan, där blev en av oss i gänget av med sin plånbok när han stod i baren och skulle beställa bira. Så kan det gå även i Portugal
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu är det här mina upplevelser från grannlandet Spanien…

Själv har jag glömt min iPhone två gånger i mitt liv, båda gångerna på Carrefour i Finestra/Spanien. Första gången var för ett par år sedan, när jag provade en tröja och la ifrån mig telefonen, senast var bara för någon vecka sedan när jag provade en en livrem och kom hem utan telefon.

Båda gångerna ringde jag mitt nummer och Seguridad på Carrefour svarade och berättat att en kund lämnat in telefonen och det var bara att komma och hämta den.

Idag var jag med en av våra hundar hos veterinären, passade på att köpa ett nytt koppel, som jag fick i en påse. Gick till bilen i garaget, satte påsen med det nya kopplet på garagegolvet, lyfte in hunden och åkte hem… Väl hemma ringde man från veterinären och berättade att man från garaget fått meddelande att en kund glömt ett nyinköpt koppel på golvet i garaget!

Tommy
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi var på fotboll i Lissabon för ett par år sedan, där blev en av oss i gänget av med sin plånbok när han stod i baren och skulle beställa bira. Så kan det gå även i Portugal
Ursäkta att jag frågar ...hur har det gått vidare? Har man faställd vem som var tjuven, eller var det så att man har tappat plånbok där, eller på annat ställe?
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Ursäkta att jag frågar ...hur har det gått vidare? Har man faställd vem som var tjuven, eller var det så att man har tappat plånbok där, eller på annat ställe?
Det blev polisanmält utan resultat. Ägaren tog aldrig fram plånboken, han betalade med kontanter.
Men det var väldigt mycket folk i rörelse, Benficas hemmamatch hade just slutat. Jag har, tror jag, lyckas fått detta gäng väldigt försiktiga med hur vi handhar värdesaker när vi är ute på stan, detta efter att jag blivit rånad i Barcelona för tjugo år sedan.
Tyvärr kan inte min kompis bekräfta händelsen eftersom han gick bort i sviterna av Corona för drygt et år sedan, han blev 62 år
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är Portugal det Vi känner en som blev av med sin plånbok Han fick rådet o gå till polisen varvid vi svenskar sa Hallå tror du på det
Men hos polisen fanns plånbok med pengar o allt. Vart händer det någon annanstans???

Härligt :)
Jag vet ett ställe till på en MC-äventyrsresa i Himalaya så var vi in en kort sväng i Bhutan, när vi gick in på ett ställe i en normalstor stad för att luncha så glömde kompisen sin dyra kamera på mc-sadeln, den låg dock kvar där han glömde den när vi kom tillbaka efter lunchen :cool:
Vi trodde knappt våra ögon.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Härligt :)
Jag vet ett ställe till på en MC-äventyrsresa i Himalaya så var vi in en kort sväng i Bhutan, när vi gick in på ett ställe i en normalstor stad för att luncha så glömde kompisen sin dyra kamera på mc-sadeln, den låg dock kvar där han glömde den när vi kom tillbaka efter lunchen :cool:
Vi trodde knappt våra ögon.
Vi kan lägga ett land till... Polen.

För flera år sedan var min fru med en av våra söner på en klassresa (de reste med tåg) till Krakow (Polens gamla huvudstad). Strax före Krakow började en flicka gråta ... då hennes fotokamera blev stulen (säger hon). Man letade efter kameran utan att hitta den. Min fru (som var en av föräldrar som åkte med skolungdomar för att hjälpa lärarna) ringde efter några timmar från hotellet till tågstationenens avdelning för hittade/glömda saker och där fanns den. Hon åkte med flickan till Krakows huvud-tågstationen och efter kamerans beskrivning fick flickan den tillbaka.
 
Toppen