• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med montering av TV-fäste

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Är det någon som känner till någon som kan montera ett TV-fäste på en vägg, bakom väggen är dusch och jag vet inte hur jag kommer åt att montera regel bakom väggen att fästa TV-fästet i. Göteborgstrakten. Jag är ny som husbilsägare. Jag antar att man inte kan montera fästet direkt på väggen utan någon form av förstärkning på baksidan av väggen. Vore oerhört tacksam för tips, jag betalar givetvis, jag har hört med Fritidscenter, men dom har ingen tid förrän i september. Jag bifogar bild på vägge.DD189793-0B27-4645-BDB9-307F117C0B5D.jpeg
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Du kan limma med Casco extreme fixplus. Ta lim på fästet och några små skruvar under tiden som limmet härdar. Efter ca 24 timmar kan sätta fast tv på fästet. Kommer det lim utanför så ta bort det med våtservetter direkt innan det härdar.
 

Macke83

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30169
Medlemskap
2022
Hej! Det finns något som heter maxibond extreme;)finns att köpa på Bauhaus! Med det limmet har du 500kg bärvikt direkt när du limmat det;)
Använder det mycket i jobbet o är otroligt starkt!
Mvh Marcus
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Problemet med att limma ett fäste på en innervägg är att "träet" består av en mönstrad folie (oftast PVC) på plywooden. Risk finns därför att belastningen av tv:n sliter loss folien från den underliggande plywooden.

(Den tidigare ägaren till den husbil vi nu har, hade monterat en liten inverter med självhäftande karborrband, för att enkelt kunna byta säkring. När jag försökte ta bort karborrbanden från "träet" följde folien med – trots yttersta försiktighet.)

Pålle
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tror inte att det kommer att hända på ett tv fäste. De fästen som jag har sett har en så stor yta att limma mot så folien håller. Men det är klart, det kan finnas olika bra folier på olika husbilsfabrikat. På våra har det hållt, Ci, Burstner, EuraMobil.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej! Det finns något som heter maxibond extreme;)finns att köpa på Bauhaus! Med det limmet har du 500kg bärvikt direkt när du limmat det;)
Använder det mycket i jobbet o är otroligt starkt!
Mvh Marcus
Det är väl också casco elller möjligtvis Bostik?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Väldigt lik vår (något äldre :) Adria Coral. Där har vi en garderob mitt emot duschen, där funkar det med genomgående skruv.

/Ingvar
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Ett alterrnativ. Använd surfplatta för att se på TV så slipper ni åverkan på väggen. Vi för våran del har vi slängt ut tvn och använder surfplatta. för att se på tv.
Vi använder:
 

Bilagor

  • 09-04-2013-witv-guarda-la-tv-dove-vuoi-4406.jpg
    09-04-2013-witv-guarda-la-tv-dove-vuoi-4406.jpg
    204,1 KB · Visningar: 68

hakano

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Har ett förslag.Om man borrar från insidan 2 st hål och försäker skruven så mycket att det går jämt med väggen i duschen och täcker sedan med silikon eller liknande som inte släpper. Ta en typ som inte släpper från väggen när den blir blöt.Använd rostfria skruv.Kommer inte ihåg namnet på tätlimmet. Du kan ju fråga i en båttillbehörsafffär.Hjärmans eller liknande.Detta är ett förslag.Hlåkan
 

Spaceman

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
29615
Medlemskap
2022
Skulle det inte funka att limma och kanske skruva(mycket korta skruv) en större skiva på väggen typ plywood 40x40, för att sedan skruva fästet i? Bara en tanke som slog mig nu. Kanske inte alls funkar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Skulle det inte funka att limma och kanske skruva(mycket korta skruv) en större skiva på väggen typ plywood 40x40, för att sedan skruva fästet i? Bara en tanke som slog mig nu. Kanske inte alls funkar.
Precis som du skriver har jag gjort. Skivan (plywood 10x40x40) har fått samma färg som väggen & lackats med halvmatt klarlack. Jag beströk den med ett tunt lager av TEC7 & skruvade fast den med 15 mm RF, FS-skruv som döljs av TV-fästet. TV´n 32" har hängt där i 3 år utan problem.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
 

johnny.w

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
4532
Medlemskap
2025
En tanke varför inte sätta ett tv-fäste med arm i den vinklade panelen (där antennen kommer ut)o förstärka baksidan .Och sedan limma en en klaff eller liknade på väggen så att man kan låsa TV:n i utfällt läge
 
Toppen