• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Hjälp med dragkrok och inkoppling

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har en 2021 Fiat Plåtis (som heter PL8 efter Plåtis och min sambo). Jag vill sätta drag på den och har frågat lite om priser för komplett montage. Runt 15 000 kr tycker jag låter mycket för en standardinstallation.

Så jag har tittat på möjligheter att göra det själv. Bl a från trådar här har jag fått tips om Rameder. De har några varianter till vettiga priser och jag tror nog mig kunna montera det mekaniska själv.

Det elektriska är lite knepigare. Jag vill ha fullkopplad 13-polig kontakt, dvs inkl 12 V både för laddning och kyl i t ex husvagn. Då har Rameder även satser för detta. Som dessutom är bilspecifika, dvs ska fungera tillsammans med bilens CANbus och inte kräva programmering etc. Men inkopplingen verkar vara lite mer komplicerad genom att man måste hitta rätt CANbus-tråd etc.

Kan någon kunnig här titta igenom instruktionen och kanske guida mig vidare? Finns det dessutom någon i rimlig närhet av Helsingborg som kan bidra med praktisk hjälp framöver när det blir dags? Rimlig närhet kan ju innebära ganska lång bort eftersom jag har husbil som jag kan ta med och övernatta i. :)

All hjälp mottages tacksamt.

Inst anv 13-pol
Perm + samt laddning
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Klart du kan montera detta själv. Det jobbigaste är att dra kabeln fram till batteriet.

Det finns säkert lite olika varianter av elsatser men när jag installerade krok på vår 2013 plåtis gick man in på baklysena för att få ut signalerna. Trångt men inte svårt. Tror det är likadant på din bil.
Elsatsen var från Jaeger som är stora på elsatser.

Drag med löstagbar krok finns även billigt på E-bay: Für Fiat Ducato 02.2011-jetzt AUTO HAK Anhängerkupplung abnehmbar neu | eBay
Deras drag har jag installerat på 2 bilar och kvaliteten är hög.

Manualerna till dom ifall du vill jämföra:
 

Bilagor

  • Dragkrok Auto-HAK R39A installation 1408706053.pdf
    1,7 MB · Visningar: 47
  • Elsats 21500565.pdf
    1,7 MB · Visningar: 43

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Jag ska titta på dina länkar och jämföra också. Men mitt huvudspår är att jag ska gå hela vägen fram med en bilspecifik elsats, dvs inte plocka från bakljusen.

Jag länkade till installationsanvisningarna. De är kanske lite "tunga" så här kommer länk till beskrivningarna också.
ECS 13 polig elsatsDatabuss - FIAT DUCATO Skåp årsmodell 06.11-06.21 | Rameder elsatser
Utvidgningssats för laddledare - och permanentplus vid Rameder

Men visst, det finns ju även universalsatser. Jag vet inte vad en fordonsspecifik gör bättre än en universal.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
En husvagns kontakt skall ha derekt el och el som är efter nyckeln om man ska ha kylskåp och laddning sen bak dimljus back ljus. Det finns färdiga kabelsatser s9m är bara att koppla in.
 

Bilagor

  • 94A669C7-E923-4860-BE3D-B95141FEFA1E.jpeg
    94A669C7-E923-4860-BE3D-B95141FEFA1E.jpeg
    153,6 KB · Visningar: 37

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Jag ska titta på dina länkar och jämföra också. Men mitt huvudspår är att jag ska gå hela vägen fram med en bilspecifik elsats, dvs inte plocka från bakljusen.

Jag länkade till installationsanvisningarna. De är kanske lite "tunga" så här kommer länk till beskrivningarna också.
ECS 13 polig elsatsDatabuss - FIAT DUCATO Skåp årsmodell 06.11-06.21 | Rameder elsatser
Utvidgningssats för laddledare - och permanentplus vid Rameder

Men visst, det finns ju även universalsatser. Jag vet inte vad en fordonsspecifik gör bättre än en universal.
Den elsats jag bifogade manualen till är en bilspecifik elsats. Förmodligen skiljer det bara i hur man plockar ut signalerna.

Sen måste man även till Jaegers sats komplettera med den extrasats som hämtar matningen från batteriet i fram. Det är den som är lite jobbig att dra när man har en inredd plåtis. Enklast är i slang under bilen.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har nu kollat länkar och PDF från Roger67.

Jag vill inte ha avtagbar krok utan dragbalk med fast kula. Men det är ju inga problem. Monteringsanvisningen för elsatsen var ju intressant eftersom det är kopplingar vid bakljusen som man kopplar in sig i, dvs inga strömtjuvar som jag befarade. Så den varianten verkar enklare än den jag länkade till där man går in via CANbus fram i bilen. Jag ska kolla och fundera vidare.

Är det någon i min närhet som har praktisk erfarenhet så tar jag gärna emot både stöd och praktisk hjälp.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag tycker att det är bra när frågetrådar får ett slut. Och det har jag ju missat här. Men det går väl att ge ett slut nu.

Jag hade alltså fått prisuppgifter på ca 12-15 tkr för köp och montering av komplett drag med 13-polig kontakt.

Jag köpte drag inkl komplett 13-polig elsats från Rameder . Det tog mig några timmar att montera det mekaniska. Inkopplingen av elen tog lite längre tid. Det var väldigt lätt med inkoppling bak vid bakljusen men elen ska ju fram till batteri också. Oftast läggs dessaa kablar under bilen. Jag valde att dra kablarna invändigt och det är lite krångligt att komma åt bakom skåp och toalett mm.

Allt gick bra förutom att jag inte kunnat koppla in kabeln som skulle känna av och koppla bort backvarnaren på rätt sätt. När jag backar med släp tjuter alltså backvarnaren. Det står jag ut med.

Komplett drag och kabelsats levererat hem kostade 4 420 kr. Detta var i maj -22.
Registreringsbesiktning på Besikta (som var billigare än t ex Bilprovningen) kostade 1 020 kr.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Kolla på nätet monterat och klart på en Fiat ducato år 2021.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Kolla på nätet monterat och klart på en Fiat ducato år 2021.
Innan jag köpte så kollade jag runt på olika leverantörer. Jag kommer inte ihåg exakt men högst troligt även Dragkrok.net. De relativt låga priser som kommer upp vid en första koll är med 7-polig kontakt och priset blev betydligt högre när jag ville ha en FULLKOPPLAD 13-polig elsats. Många med 13-polig kontakt har inte konstantspänning och spänning över tändningen inkopplade. Dessutom hade en del firmor ytterligare tillkommande kostnader. Så slutpriserna jag fick hamnade betydligt högre. Därför beslöt jag att göra det själv till ett betydligt lägre pris. Och mindre jobb än jag hade trott.
 
Toppen