• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Möss i husbilens tak och väggar

Anna Lagerqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
35170
Medlemskap
2023
Hej,
Jag bor permanent i min Bürstner A532 och har fått in möss. Inte i bodelen (än) vad jag vet men däremot springer mössen runt i taket och i väggarna. Otroligt störande och jag blir såklart orolig för att få el, slangar, motor mm förstört. Tips på vad jag kan göra? Jag har köpt musstörare "Silverline" som sänder ut ljudvågor som ska störa mössen men störaren står i bodelen och signalen verkar inte kunna ta sig igenom skivan som utgör innertak till utrymmet där mössen håller hus, eller så bryr sig mössen inte ändå.
Har sökt på forumet här och läser om enris runt däcken, pepparmyntsolja och ättika. Vad kan fungera? Och jag behöver ju både hjälp med:

1. bli av med mössen som redan bosatt sig och
2. även förhindra nya möss från att komma in

Jag vill helst att mössen ska lämna husbilen självmant (dvs lösningar som ej innebär att döda mössen) men deras närvaro är nu så ångestfylld för mig att mössens liv får offras om det är vad som krävs.
Otroligt tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning
Anna
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har haft möss de flesta höstar när åkrar och ängar är skördade. Dock inte i husbilen men i uthus, källare och krypgrunder. Husbilen har tidigare stått ute men numera står den i kallgarage utan enris, ättika, pepparmyntsolja eller elektroniska störsändare.

Det effektivaste sättet att begränsa dem är antagligen med en eller ett par katter om man har möjlighet att ha sådana. Det näst effektivaste för begränsning av antalet möss upplever jag vara vanliga musfällor i trä med bygel och fjäder av stål. Jag agnar med en halv mandel som jag limmar med smältlim så att rackarna inte bara kan knycka mandelbiten och snabbt hoppa undan. Det brukar bli mellan tio och trettio möss varje höst/vinter. De flesta hittar jag i krypgrunden men även i uthuset och garaget. Jag har några fällor utplacerade rund husbilen och även inne i bilen, men där har jag bara tagit en enda som jag hittade en midsommarafton (!) häromåret.

För din del så gäller det nog att försöka hitta var de kommer in och går ut. Leta noga efter spår i form av de små svarta lämningarna. Placera ett gäng fällor i närheten av dessa och kontrollera eventuella fångster dagligen. Man vill ju inte att kompisarna i lugn och ro skall kunna äta mandel från en utlöst och då ofarlig fälla.

Du måste också göra samma sak inne i bilen. Leta med hjälp av ficklampa i alla skrymslen och placera ut fällor där du hittar spår efter dem.

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tydligen har mössen kommit in i konstruktionen och byggt bo... det är inte så bra, med tanke på den stora risken för ytterligare skador på husbilen.

Jag tror att det bästa är att snarast kontakta någon "sanering" firma som kan få bort mössen eller döda dem.
Kanske ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig.... Lycka till
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Vi har ofta möss i (taket och väggarna) i vår sommarstuga, litet beroende på hur varmt vi har där när vi själva inte är på plats. Den absolut bästa musfällan vi använt är No See No Touch, som vi köpt på Granngården men även via Internet. Den har bete som man inte behöver göra något med, och man behöver heller inte hantera den döda musen. Om du sätter ut fällor, var noga med att kolla dessa ofta - andra möss äter nämligen upp det som fastnat i fällan, och det blir väldigt trist att städa upp efteråt. Vi har även fångat utanför husbilen, satte en fälla bakom varje hjul.
Fånga och döda musen utan att behöva se eller beröra fång
 

Anna Lagerqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
35170
Medlemskap
2023
Jag har haft möss de flesta höstar när åkrar och ängar är skördade. Dock inte i husbilen men i uthus, källare och krypgrunder. Husbilen har tidigare stått ute men numera står den i kallgarage utan enris, ättika, pepparmyntsolja eller elektroniska störsändare.

Det effektivaste sättet att begränsa dem är antagligen med en eller ett par katter om man har möjlighet att ha sådana. Det näst effektivaste för begränsning av antalet möss upplever jag vara vanliga musfällor i trä med bygel och fjäder av stål. Jag agnar med en halv mandel som jag limmar med smältlim så att rackarna inte bara kan knycka mandelbiten och snabbt hoppa undan. Det brukar bli mellan tio och trettio möss varje höst/vinter. De flesta hittar jag i krypgrunden men även i uthuset och garaget. Jag har några fällor utplacerade rund husbilen och även inne i bilen, men där har jag bara tagit en enda som jag hittade en midsommarafton (!) häromåret.

För din del så gäller det nog att försöka hitta var de kommer in och går ut. Leta noga efter spår i form av de små svarta lämningarna. Placera ett gäng fällor i närheten av dessa och kontrollera eventuella fångster dagligen. Man vill ju inte att kompisarna i lugn och ro skall kunna äta mandel från en utlöst och då ofarlig fälla.

Du måste också göra samma sak inne i bilen. Leta med hjälp av ficklampa i alla skrymslen och placera ut fällor där du hittar spår efter dem.

//Michael, medlem
Tack Michael! Har varit iväg och köpt fällor nu och så får jag klura på hur jag ska förhindra nya möss att komma in i husbilen.
/Anna
 

Anna Lagerqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
35170
Medlemskap
2023
Tydligen har mössen kommit in i konstruktionen och byggt bo... det är inte så bra, med tanke på den stora risken för ytterligare skador på husbilen.

Jag tror att det bästa är att snarast kontakta någon "sanering" firma som kan få bort mössen eller döda dem.
Kanske ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig.... Lycka till
Tack! Nej det är verkligen inte bra. Usch så stressande. Har köpt en massa fällor nu. Ringde försäkringsbolaget som inte kan hjälpa till på något vis och Anticimex kunde bara hjälpa till med fasta byggnader. :( Så nu hoppas jag på att kunna fånga dessa möss och sen komma på ett sätt att förhindra nya från att komma in.
/Anna
 

Anna Lagerqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
35170
Medlemskap
2023
Vi har ofta möss i (taket och väggarna) i vår sommarstuga, litet beroende på hur varmt vi har där när vi själva inte är på plats. Den absolut bästa musfällan vi använt är No See No Touch, som vi köpt på Granngården men även via Internet. Den har bete som man inte behöver göra något med, och man behöver heller inte hantera den döda musen. Om du sätter ut fällor, var noga med att kolla dessa ofta - andra möss äter nämligen upp det som fastnat i fällan, och det blir väldigt trist att städa upp efteråt. Vi har även fångat utanför husbilen, satte en fälla bakom varje hjul.
Tack! Jag har köpt fällor på Biltema och Byggmax nu som jag har nära till, så får jag se om mössen överlistar dessa - då får jag uppgradera.
/Anna
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Fanns för några år sedan lådor i plåt man ställde husbilen i. Grejen var att mössen inte kunde ta sig över kanten. Hjälper kanske inte när mössen redan finns i bilen, men för att slippa fler.
Försökt googla men hittar dem inte.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Fanns för några år sedan lådor i plåt man ställde husbilen i. Grejen var att mössen inte kunde ta sig över kanten. Hjälper kanske inte när mössen redan finns i bilen, men för att slippa fler.
Försökt googla men hittar dem inte.
Dom försvann för att mössen inte hade problem att hoppa över kanten
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fanns för några år sedan lådor i plåt man ställde husbilen i. Grejen var att mössen inte kunde ta sig över kanten. Hjälper kanske inte när mössen redan finns i bilen, men för att slippa fler.
Försökt googla men hittar dem inte.
Vanliga möss hoppar lekande upp till överkanten på hjulen från marken, dessa baljor är en bluff, finns äldre trådar om dem.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
... däremot springer mössen runt i taket och i väggarna.
Kan för mitt liv inte begripa hur möss kan ta sig in i tak och väggar i en modern husbil.

Dessa består ju av en sandwichkonstruktion med tre olika hoplimmade material. Om de lever inne i tak och väggar måste de ju ha grävt tunnlar i mängd inne i isoleringen. Vart har då isoleringsmaterialet tagit vägen?

Eller har jag missförstått något?

Pålle
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kan för mitt liv inte begripa hur möss kan ta sig in i tak och väggar i en modern husbil.

Dessa består ju av en sandwichkonstruktion med tre olika hoplimmade material. Om de lever inne i tak och väggar måste de ju ha grävt tunnlar i mängd inne i isoleringen. Vart har då isoleringsmaterialet tagit väten?

Eller har jag missförstått något?

Pålle
Nog kan dom gnaga o gräva tunnlar alltid dom små rackarna
 

Anna Lagerqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
35170
Medlemskap
2023

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har haft en sådan några år men bara fått en mus, dessutom alldeles i början när den var ny. Nu står den bara och är mest i vägen.

//Michael, medlem
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Den där är rätt human, rätt använd. Det är förbjudet att ha vatten i hinken, tanken är att man ska köra iväg musen om den hamnar i hinken. Jag köpte en sån men än så länge har ingen mus kommit och försökt ta betet.
Jag byggde en sådan själv, när jag bodde på landet för ca 30 år sedan.
Fångade massor med möss i den!
Men jag hade vatten och glykol i så ytspänningen gjorde att de drunknade snabbt och det inte luktade .
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag byggde en sådan själv, när jag bodde på landet för ca 30 år sedan.
Fångade massor med möss i den!
Men jag hade vatten och glykol i så ytspänningen gjorde att de drunknade snabbt och det inte luktade .
Man får passa sig så man inte begår jaktbrott. Det kan bli dyrt. Knasiga regler. Om man t ex fångar en mus i en burfälla måste man släppa den på samma ställe där den fångades, man får således inte släppa den utomhus om den fångats i exempelvis husbilen.
o_O:wub:
 
Toppen