• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - hittar inte min plånbok!

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är just nu på transit igenom Rumänien, och har stannat för natten. började leta efter min plånbok.... och det slutade med att jag har vänt upp och ner på allt.... Sitter här nu utan pengar eller mina kreditkort. Inser att jag kommer ju inte vidare utan pengar.... Så nu undrar jag om någon kan tipsa mig hur löser jag detta, skall jag gå till en bank och ta ut från mitt svenska konto, går det ? och går det snabbt och får jag pengarna med det samma i banken.... eller hur gör man i detta läge ? :eek:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tråkigt!

Spärra kreditkorten.

Ring ambasaden.

Tack.... vist himla tråkigt... jag vet att jag la plånboken i facket framför passagerarsätet... i kväll när jag letade efter den hittade jag inte den.... sov nästan 2 tim på en rastplats fönstret var öppet max 5 cm... mitt pass låg bredvid.... men bara plånboken är borta....
Ambassaden kan inte göra något...i detta läge.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det värsta är att jag har bara 24 tim kvar i Rumänien..... måste finna en snabb lösning i morgon, det värsta är ju att jag har knappt halv tank diesel och med den mängden så kommer jag inte ut ur landet :swoon: ....

Tack Peter K.
Kollade på nätet och hittade Raiffeisen Bank i Sibiu.... enligt gps 30 min från där jag är....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som ni kanske förstår så började jag dagen med att fortsätta leta efter plånboken.... Vaknade vid 04:30 och hade en idé om vart den kunde ligga...Jag var bara tvungen att kolla..... Men det var bara en dröm :(
Morgonen är kylig här +2° hundarna kom ut vid 8 tiden.... Och jag fortsätter att leta....
Jag är säker på att pass o plånbok låg i facket vid passagerare platsen... Så jag bestämde mig för att plocka ut allt runt stolen, har en generator där man skall ha benen ovan på ligger en stor "hundkudde" så att båda hundar kan ligga där när jag kör... :dog::dog:
Börjar med den stora kudden.... När jag lyfter ut den så ser jag att min plånbok ligger på passagerare sätet. :angel:
Tydligen var jag så trött när jag stannade på rastplatsen att jag inte registrerade vad jag gjorde :msn_weird:
Så nu kan jag lugnt köra vidare :spinny:
Tusen tack till alla er som har hjälpt mig :bye::bye::bye:
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.677
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Som ni kanske förstår så började jag dagen med att fortsätta leta efter plånboken.... Vaknade vid 04:30 och hade en idé om vart den kunde ligga...Jag var bara tvungen att kolla..... Men det var bara en dröm :(
Morgonen är kylig här +2° hundarna kom ut vid 8 tiden.... Och jag fortsätter att leta....
Jag är säker på att pass o plånbok låg i facket vid passagerare platsen... Så jag bestämde mig för att plocka ut allt runt stolen, har en generator där man skall ha benen ovan på ligger en stor "hundkudde" så att båda hundar kan ligga där när jag kör... :dog::dog:
Börjar med den stora kudden.... När jag lyfter ut den så ser jag att min plånbok ligger på passagerare sätet. :angel:
Tydligen var jag så trött när jag stannade på rastplatsen att jag inte registrerade vad jag gjorde :msn_weird:
Så nu kan jag lugnt köra vidare :spinny:
Tusen tack till alla er som har hjälpt mig :bye::bye::bye:
Bra hoppas det går lungt nu kanske vi träffas till sommaren
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Härligt att du hittade den! Oftast är det ju faktiskt så att man lagt den på något "bra" ställe eller glidit ner nånstans. Man blir ju nästan sjuk av att gå igenom i huvudet när man senast hade den, vad man gjorde, vart man gick osv. Hade varit sämsta läget att bli av med den. Lycka till med fortsättningen! :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tur för mitt hjärta att jag inte läste denna tråden förrän kl.11.40. och läste den ut.
Halvvägs in i tråden var jag på väg att ringa dig. Jag vet att planering och struktur inte är dina starkaste sidor men nu får du väl ändå skärpa dig om du skall komma till Sverige utan vidare fadäser. Han där uppe tar semester ibland, i.a.f. från dina äventyr!
Du har heller inte berättat för församlingen här om dina verkstadsäventyr i Bulgarien. Gör det! Det är en order!
Sköt om dig & vovvarna!
Kram, Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kan ni läsa om verkstaden i Kazanlac (Bg) läs inlägg 51....


Julian... Nu tänker du inte rätt.... Precis som med myggan :twitcy:.... Han där uppe tar hand om mig... Det var ju därför jag inte hittade min plånbok :swoon:.... Hade jag inte blivit av med plånboken då hade jag inte fått så mycket "gymnastik" som jag fick när jag sökte igenom hela HB..... Då hade jag ju bara suttit och surfat.... Med risk för hjärtinfarkt :twitcy:.... "Han där uppe" berättar ju inte varför saker händer med en.... Det får man själv komma underfund med... Annars lär man sig aldrig hur man fungerar :yes:

Vi har nu 137km till gränsen..... Så vi hörs på "andra sidan"..... Missförstå mig inte nu :msn_wink:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jaja, ja! Han däruppe tycker inte om mig därför att jag inte har förtroende för Han.

Lite goda råd! Stickan har en plan!

Jag kan väl få berätta att jag har tre planböcker.
En med många gamla kort och albanska Leke och andra rel. värdelösa pappers- och myntvalörer. Den är min mest välfyllda plånbok som ligger väl synligt närmast dörren. Jag kallar den fake-plånboken. Den passar inte i någon av mina klädfickor.
Tvåan, även den välfylld, ligger i mitt dolda kassaskåp som kräver minst en kvart att hitta och två kvart att öppna, men då är han mycket skicklig!
Trean, som jag normalt bär på mig, är långtifrån välfylld, bara det mest nödvändiga, körkort, ett kreditkort och max . 50€.
Om ettan kommer bort kan jag skratta.
Om trean kommer bort kan jag fortfarande le. "Det löser sig!"
Om tvåan skulle mot all förmodan komma bort, klarar jag mig ändå, med trean.
Värre blir det om seniliteten ökar och man skulle förväxla de olika plånböckerna?
Nu vet jag att Peter har tusen olika svar och invändningar på min strategi/plan men han har lätt att snacka som alla vet! Han vet att han däruppe alltid är med han! Jag har aldrig haft förmånen att få träffa denna mystiska figuren. Å andra sidan sätter jag en ära i att klara mig själv!:D
:bye:Julian
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bra upplägg Julian :)

Ingen dum idé att ha sin safe box väl gömd.
Men jag ler lite för mej själv när det tar 30min att öppna din safe, Jag följer en duktig picker som visar hur uruselt skydd en del safe har, riktigt skrämmande, här ett exempel.

 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Bra upplägg Julian :)

Ingen dum idé att ha sin safe box väl gömd.
Men jag ler lite för mej själv när det tar 30min att öppna din safe, Jag följer en duktig picker som visar hur uruselt skydd en del safe har, riktigt skrämmande, här ett exempel.

Tack Peter, intressant! Min safe går bara att öppna med nyckel, batteriet är borttaget så siffertablån sitter där som fake.
Men jag skall ändå undersöka om det går att öppna den utan nyckeln. De flesta tjuvar som ger sig in i husbilar är dock knappast tillräckligt kunniga att ens hitta mitt kassaskåp än mindre lyckas öppna det men visst din varning är mer än befogat! Tack!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Off Topic!
PeterK, har du en safe? Du kanske kan/vill hjälpa mig utveckla den? Jag tänker på en/två starka supramagneter på utsidan safen mitt framför kolvarna som kan döljas i en trä list och kan skjuvas undan vid öppning. Alt. en stark elektromagnet.
Jag bara spånar, fram med fler förslag! Jag vill inte byta ut befintligt kassaskåp för att den sitter välbultat i chassit och min laptop passar precis i den.
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaja, ja! Han däruppe tycker inte om mig därför att jag inte har förtroende för Han.

Lite goda råd! Stickan har en plan!

Jag kan väl få berätta att jag har tre planböcker.
En med många gamla kort och albanska Leke och andra rel. värdelösa pappers- och myntvalörer. Den är min mest välfyllda plånbok som ligger väl synligt närmast dörren. Jag kallar den fake-plånboken. Den passar inte i någon av mina klädfickor.
Tvåan, även den välfylld, ligger i mitt dolda kassaskåp som kräver minst en kvart att hitta och två kvart att öppna, men då är han mycket skicklig!
Trean, som jag normalt bär på mig, är långtifrån välfylld, bara det mest nödvändiga, körkort, ett kreditkort och max . 50€.
Om ettan kommer bort kan jag skratta.
Om trean kommer bort kan jag fortfarande le. "Det löser sig!"
Om tvåan skulle mot all förmodan komma bort, klarar jag mig ändå, med trean.
Värre blir det om seniliteten ökar och man skulle förväxla de olika plånböckerna?
Nu vet jag att Peter har tusen olika svar och invändningar på min strategi/plan men han har lätt att snacka som alla vet! Han vet att han däruppe alltid är med han! Jag har aldrig haft förmånen att få träffa denna mystiska figuren. Å andra sidan sätter jag en ära i att klara mig själv!:D
:bye:Julian

Skall göra det kört för jag måste äta och sova..... Om du tror att det finns "någon" där uppe.... då kommer du aldrig att träffa honom :yes: vi får ta denna diskussion vid nästa möte. :bye:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Off Topic!
PeterK, har du en safe? Du kanske kan/vill hjälpa mig utveckla den? Jag tänker på en/två starka supramagneter på utsidan safen mitt framför kolvarna som kan döljas i en trä list och kan skjuvas undan vid öppning. Alt. en stark elektromagnet.
Jag bara spånar, fram med fler förslag! Jag vill inte byta ut befintligt kassaskåp för att den sitter välbultat i chassit och min laptop passar precis i den.
Julian


Jag har en safe box, väl gömd, bara nyckel som lås.

En mycket smart idé Julian, :)
starka magneter kan användas till mycket, på gott och ont.

Idag är så mycket elektronik inblandat i allt, även det på gott och ont, man ser att fler och fler byter ut entrélås till elektroniska med kod/fingeravtrycksläsare, jag skulle tänka till både en och två gånger innan byte, kolla här.




:(
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Off Topic!
PeterK, har du en safe? Du kanske kan/vill hjälpa mig utveckla den? Jag tänker på en/två starka supramagneter på utsidan safen mitt framför kolvarna som kan döljas i en trä list och kan skjuvas undan vid öppning. Alt. en stark elektromagnet.
Jag bara spånar, fram med fler förslag! Jag vill inte byta ut befintligt kassaskåp för att den sitter välbultat i chassit och min laptop passar precis i den.
Julian

Jodå jag hade en "safe" som jag köpte en gång på Clas Olson..... den fick en kompis i Monemvasia.... Måste få i mig lite mat och sen sova om jag skall köra hela natten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen