• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittat bil med alla önskvärda "specar" förutom automatlåda

P

Patrikolof

Guest
Har äntligen efter flera veckor hittat "min" perfekta vinterutrustade plåtis, där jag kunnat bocka av allt förutom automatlådan. Hur fan ska jag resonera? Slå till ändå? Alla pratat om att man självklart ska ha automatlåda. Kör manuell bil till vardags annars.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Personligen väljer jag bort robotlådan mest pga att man rickar inte runt i stan , kör nästan bara landsväg . Det är ingen riktig automatlåda ljusår ifrån en riktig automat
Plus att ingen i norra Europa kan laga den om den pajar kan endast byta
Det är min personliga åsikt och jag vet att jag blir sågad jäms vid fotknölarna
 
P

Patrikolof

Guest
Jo, läst en del om det. Har själv aldrig provkört en sådan. Tack för era åsikter!
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det är förvisso ingen riktig automat men när man vant sig vid de långsamma växlingarna så överväger fördelarna. Vår bil har rullat 4000 mil utan några incidenter och jag skulle utan tvekan välja samma låda igen om jag nu inte tar steget upp till iveco-chassi vid nästa byte
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Vilken bil har en riktig automat med planethjul mm. i dag?
Har kört över 165000 km idag med Comfortmatic.
Bränsleförbrukning är väldig med såkallad riktiga automat.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Vi har numera Hymer Iveco med robotlåda och jag tycker att det funkar mycket bra.
Hade tidigare Hymer 654 med Fiat 2,8 JTD med automat. Funkade bra den också men har lägre förbrukning trots tyngre fordon. Hade 1,3 för Fiaten och nu 1,15 med Iveco.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Som sagt en smaksak .traditionell automatlåda hittar man i en hel del nya bilar dock med elektronisk styrning .Dubbelkoppling låda sk DSG i folkmun får man läl ändå kalla automatlåda
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Stämmer bilen på alla andra önskemål så köp den. Jag har haft robotautomatlådan på mina tidigare tre bilar. I augusti 2017 sprang jag på precis den bil jag ville ha men den saknade automatlåda. Jag köpte den och älskar den. Visst är det bekvämt med automatlådan och om/när jag ska byta bil kommer den att finnas med på önskelistan men inte som ett absolut krav.
Tänk också på att automatlådan väger en del och lastvikten är ju inte onödigt stor från början på plåtisar.
 
P

Patrikolof

Guest
Stämmer bilen på alla andra önskemål så köp den. Jag har haft robotautomatlådan på mina tidigare tre bilar. I augusti 2017 sprang jag på precis den bil jag ville ha men den saknade automatlåda. Jag köpte den och älskar den. Visst är det bekvämt med automatlådan och om/när jag ska byta bil kommer den att finnas med på önskelistan men inte som ett absolut krav.
Tänk också på att automatlådan väger en del och lastvikten är ju inte onödigt stor från början på plåtisar.

Tack för det resonemanget. Jag kör alltid efter mottot att man ska lyssna på de som "kan", dvs de som har erfarenhet. Erfarenhet har du ju från bägge lådorna =)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Personligen väljer jag bort robotlådan mest pga att man rickar inte runt i stan , kör nästan bara landsväg
Det är två saker som gör att jag har automatlåda på min önskelista:
1. De sträckor jag kör i tätbebyggelse är visserligen en liten andel av totalen, men det är okända miljöer (oftast). Då är det bra att växellådan sköter sig själv i stressiga situationer.
2. Farthållare och manuell låda är ingen höjdarkombination, så automaten är bra-ha även på landsväg.

Men det är ju som sagt en personlig grej också, helt klart.
 
F

Frudden

Guest
Jag kör automat till "vardags" men har manuell i min lilla husbil, och jag saknar faktiskt inte automaten. Tycker att manuella lådan fungerar jättebra. Man kör ändå mest landsvägskörning med husbilen, så det blir inte så mycket växlande.

// Fredrik W
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Bytte husbil i år och alla alternativ var med automatlåda
Om man kört modern bil med automat blir man chockad när man kör med Fiats robotlåda
Seg i växlingen så man hade kunnat växla tre gånger för hand
Har inte kört så mycket än, så man kanske vänjer sig
/Thomas
 
S

Sören-6830

Guest
Underligt hur man är..personbilen skulle jag inte vilja köra utan den åttastegade automaten. Husbil har vi kört totalt ca 11000 mil med manuell låda, har aldrig saknat automat.
Och någon skrev att farthållaren inte fungerar bra ihop med manuell låda, det har jag aldrig upplevt. Fungerar ju inte lika bra som den adaptiva farthållaren i personbilen men helt ok, använder den så gott som alltid. Har kanske betydelse vilken motor man har, vår är 170 hk.
 
P

Patrikolof

Guest
Har förstått att det finns två läger men där automatförespråkarna är störst. Bra att få synpunkter baserat på erfarenheter. Huvudfrågan var om jag ska acceptera manuell då bilen i övrigt har precis allt jag önskar? Kommer köpa bättre begagnad och på begagnatmarknaden är det svårt att hitta en bil med "allt".

Tack för alla era svar. Uppskattas.
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har du inga "problem" med manuall växellåda och bilen i övrigt uppfyller era krav & önskemål ser jag inget bättre alternativ än att handla.

Ang. frågan om manuall vs. robotlåda har vi haft både bil med manuell växellåda och nu en med robotlåda.
Orsaken till valet var bränsleekonomi. kombinationen robotlåda + 3.0lit (177hk) ger riktigt låg bränsleförbrukning. Vi kör vår 3,2m höga och 4,5t tunga husbil på 1,0 lit/mil utan att behöva snålköra.

Robotlådan är väldigt långsam i växlingen, speciellt på låga växlar och med mycket gas. Men det är en vanesak Vid omkörningar och normal marschfart funkar dock växlingarna helt ok.

Hade jag velat ha en sportbil had ejag nog valt något annat än 4,5t och nästan 8m långt. ;-)

// Niklas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Intressant läsning, mycket att smälta in... Läser man trådskaparens inlägg så står det ”vinterutrustad plåtis” vilket jag anser är helt korrekt i kombination med manuell växellåda. Hade vi valt vinterbil, då hade manuell växel varit given!

Nu kör vi med ”äkta” 7-stegs automat (MB Sprinter) som faktiskt har lägre förbrukning än manuella växellådor. Förbrukningen går alltså stick i stäv med vad vissa påstår, likaså med hur våra kära experter på Transportstyrelsen resonerar. Vi som tankar och kör på alla typer av vägar och backar, har nämligen facit i hand och kan diskutera i frågan.

Att köra med riktig automatlåda är bekvämt, speciellt i städer med trånga gator, många svängar, många filer i storstäder, osv... Farthållaren hjälper till att ligga på ”rätt” hastighet mellan lastbilar och på långsträckor, den vill vi inte vara utan, men i den ”backiga” delen av Norge, där gör farthållaren inte så mycket nytta.
 
P

Patrikolof

Guest
Intressant läsning, mycket att smälta in... Läser man trådskaparens inlägg så står det ”vinterutrustad plåtis” vilket jag anser är helt korrekt i kombination med manuell växellåda. Hade vi valt vinterbil, då hade manuell växel varit given!

Nu kör vi med ”äkta” 7-stegs automat (MB Sprinter) som faktiskt har lägre förbrukning än manuella växellådor. Förbrukningen går alltså stick i stäv med vad vissa påstår, likaså med hur våra kära experter på Transportstyrelsen resonerar. Vi som tankar och kör på alla typer av vägar och backar, har nämligen facit i hand och kan diskutera i frågan.

Att köra med riktig automatlåda är bekvämt, speciellt i städer med trånga gator, många svängar, många filer i storstäder, osv... Farthållaren hjälper till att ligga på ”rätt” hastighet mellan lastbilar och på långsträckor, den vill vi inte vara utan, men i den ”backiga” delen av Norge, där gör farthållaren inte så mycket nytta.

Intressant läsning. Varför skulle du välja manuell låda i "vinterbil"? Positivt för min del =)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Ännu om Fiat automat före Comfortmatic som kom 08 från Iveco användes en Tysk låda ZF 4HP20 som hade mycket högre förbrukning.
 
Toppen