• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemliga testprotokoll?

Stigfinnaren

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gotland
HBK-Nr
31340
Medlemskap
2021
Hej! Jag och frugan är "newbies" på husbilar och tittar som bäst på att köpa någonting lämpligt. Nu har vi hittat en som är intressant med QB och haft ett samtal med företaget som säljer den, men jag blev lite fundersam då jag frågade efter deras testprotokoll av husbilen, men det ville han inte visa med motiveringen att dom inte lämnar ut den "pga konkurans" dvs att man inte ville riskera att deras protokoll hamnar i konurenternas händer. Detta låter märkligt i mina öron då ett protokoll snarare är en trygghet och försäkran till köparen.

Har ni som är mer erfarna någon kommentar om detta?

Mvh
Hans
 

Stigfinnaren

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gotland
HBK-Nr
31340
Medlemskap
2021
Att du inte får se protokoll... vekar skumt. Kanske inte ens testad. Jag skulle inte köpa
JA, skumt eller hur? Har varit i kontakt med andra husbilsföretag som ställer sig frågande till detta. Har skippat detta företag. Har också förstått att normal garanti enligt konsumentverket är 6 månader på husbil, vilket inte alla vill ge. Här på Gotland ville ett företag bara lämna 1 månads funktionsgaranti, vilket påminner mig om ett uttryck från förr; "runt-hörnet-garanti" :)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Man har enl konsumentköplagen reklamationsrätt 6 resp 36 månader, även på begagnatköp från företag.

Lite förenklat:
Om felet uppstår inom de första 6 månaderna anses det ha funnits vid leveransen.
Efter det behöver köparen "bevisa" att felet fanns från början.

Många företag försöker komma undan detta.
I nästan varje nr av Råd & Rön står om sådana fall.

Tyvärr är ARN:s utslag inte tvingande, men de flesta seriösa företag följer ändå ARN:s utslag för att inte hamna på "svarta listan"
 

Bilagor

  • Screenshot_20210319-214216_Chrome.jpg
    Screenshot_20210319-214216_Chrome.jpg
    318,9 KB · Visningar: 7
F

F.d. 22252

Guest
Flera gånger har jag fått reklam i brevlådan från Svea husbilar som vill sälja min husbil de vill ha 6% och förmodligen min bil också. Jag tänker att det är ju ett enkelt sätt att tjäna pengar folk får lämna in sina husbilar så har de något att sälja som de inte äger. 6% på 500000kr är ju pengar det också.
Och den som köper tror ju att han köper av en firma med garanti men i själva verket är det en privatperson.
Ett tag var det mäklare som ville sälja mitt hus.
Svea låter ju svenskt men det är nog tveksamt bara att se alla 30 unga glada personer som var säljare låter som bluff.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Flera gånger har jag fått reklam i brevlådan från Svea husbilar som vill sälja min husbil de vill ha 6% och förmodligen min bil också. Jag tänker att det är ju ett enkelt sätt att tjäna pengar folk får lämna in sina husbilar så har de något att sälja som de inte äger. 6% på 500000kr är ju pengar det också.
Och den som köper tror ju att han köper av en firma med garanti men i själva verket är det en privatperson.
Ett tag var det mäklare som ville sälja mitt hus.
Svea låter ju svenskt men det är nog tveksamt bara att se alla 30 unga glada personer som var säljare låter som bluff.
De finns faktiskt och ok att ha att göra med också.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man tycker ju att det är knepigt att det kommer reklam med mitt namn på de måste ju ha gjort en deal med transportmyndigheten och köpt en påse adresser rakt av, sen måste de väl fatta att en 32 år gammal husbil måste bli en förlustaffär. Hur seriöst är det mellan tummen och pekfingret??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man tycker ju att det är knepigt att det kommer reklam med mitt namn på de måste ju ha gjort en deal med transportmyndigheten och köpt en påse adresser rakt av, sen måste de väl fatta att en 32 år gammal husbil måste bli en förlustaffär. Hur seriöst är det mellan tummen och pekfingret??

Dom skickar nog till alla över en viss ålder?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej! Jag och frugan är "newbies" på husbilar och tittar som bäst på att köpa någonting lämpligt. Nu har vi hittat en som är intressant med QB och haft ett samtal med företaget som säljer den, men jag blev lite fundersam då jag frågade efter deras testprotokoll av husbilen, men det ville han inte visa med motiveringen att dom inte lämnar ut den "pga konkurans" dvs att man inte ville riskera att deras protokoll hamnar i konurenternas händer. Detta låter märkligt i mina öron då ett protokoll snarare är en trygghet och försäkran till köparen.

Har ni som är mer erfarna någon kommentar om detta?

Mvh
Hans
Kan vara så att han tog till en snabblögn för att dölja att dom inte ens använder sig av något så strukturerat som ett testprotokoll när dom kollar sina bilar.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Man tycker ju att det är knepigt att det kommer reklam med mitt namn på de måste ju ha gjort en deal med transportmyndigheten och köpt en påse adresser rakt av, sen måste de väl fatta att en 32 år gammal husbil måste bli en förlustaffär. Hur seriöst är det mellan tummen och pekfingret??
Minimiavgiften för att dom ska sälja din husbil är 39000kr.

Tror du säljer din husbil betydligt snabbare än vad dom gör, om du sänker priset med 30000kr så går den nog på dagen, då har du ändå hållit ner försäljningskostnaden med 9000kr.

Dom har nog mer koll än vad man kan tro, dom gör nog beställningar på ex en viss åldersgrupp som har husbil som nog kan tänka sig ska sluta med husbilslivet. Adressuppgifterna är dyra att köpa så dom sparar förmodligen uppgifterna för att kunna fortsätta pumpa på med reklam i all oändlighet, men jag tror inte dom följer GDPR kraven.

Jag har själv köpt adressetiketter i över 10 år, man fick man göra 5 val i grundutförandet som ex, ekonomi, område, ålder, har barn eller röda bilar mm. Vi fick i alla fall inte spara uppgifterna, som jag minns det rätt fick vi bara använda dom i 3 månader!
 
Senast ändrad:

Stigfinnaren

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gotland
HBK-Nr
31340
Medlemskap
2021
Man har enl konsumentköplagen reklamationsrätt 6 resp 36 månader, även på begagnatköp från företag.

Lite förenklat:
Om felet uppstår inom de första 6 månaderna anses det ha funnits vid leveransen.
Efter det behöver köparen "bevisa" att felet fanns från början.

Många företag försöker komma undan detta.
I nästan varje nr av Råd & Rön står om sådana fall.

Tyvärr är ARN:s utslag inte tvingande, men de flesta seriösa företag följer ändå ARN:s utslag för att inte hamna på "svarta listan"
Ja, jag läste just detta på konsumentverkets sida:

Dom som är anslutna till MRF har förbundit sig att följa ARN:s utslag. Det står också att lagen som reglerar garantier etc. är tvingande för säljaren.

/ Hans
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ja, jag läste just detta på konsumentverkets sida:

Dom som är anslutna till MRF har förbundit sig att följa ARN:s utslag. Det står också att lagen som reglerar garantier etc. är tvingande för säljaren.

/ Hans

Två kommentarer:

1. "Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljarens sida. det finns således ingen lag som reglerar garantier. (Konsumentköplagen reglerar, så som skrivits tidigare i denna tråd, reklamationsrätten – vilket är något helt annat.)

2. Även HRF:s medlemmar har förbundit sig att följa ARN:s utslag.

Pålle
 
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Apropå förmedlingsföretag, så vägrar jag av princip att köpa fordon av något slag som är reggat på en privatperson om fordonet befinner sig på ett så kallat företag! Framgår ju rätt tydligt hos transportstyrelsen hur det är reggat.
Finns säkert en del seriösa också men dräller ju av firmor som registrera bilar på hela tjocka släkten för att skattefuska! Dom firmorna brukar också bebos av den kategorin som har mycket stor släkt.
 
Toppen