• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helljus som inte går att blända av

Phille

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Jönköping
Mitt problem är rörigt att förklara men jag gör ett försök!

Är bilen startad eller om tändningen är på så är mitt vänster helljus alltid igång tillsammans med halvljus.
Bländar jag av helljuset så är vänster helljuset fortfarande på och det kommer ett surrande ljud från lyktan, jag tror det är motorn för elektriska höj och sänkbart halvljus som låter, men är osäker. När helljuset är tänt så slutar surrandet från höj och sänkbart halvljus.

När jag tog bort säkringen som går till vänster helljus så FORTSATTE helljuset att lysa, dock så slutade surrandet.
När jag tog bort säkringen som går till höger helljus så slutade helljuset att fungera - vilket är helt rätt.

Hoppas ni förstår förklaringen bättre än vad jag förstår el-felet.

Bilen är en Fiat Ducato Twin 2009
Camper van

Tack på förhand.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej har du provat att byta ut glödlampan? Jag har varit med om att glödtråden i lampan för helljus brustit o lagt sig mot halvljus tråden o då lyser helljuset konstant......... //Micke
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara skadade kablar. Att hel och halvljusets kablar ligger an mot varandra någonstans. De har skavt mot varandra.
En kabel till helljuset kan ha lossnat och ligger an mot halvljusets kabel vid strålkastaren.
Jordfel kan också ställa till det.
 
Toppen