• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HD-dom parkering

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tar mig friheten att publicera en bild ur dagens Borås tidning.

Bakgrunden är att en person överklagade p-böter han fick då han stod på parkeringen mellan kl. 8 och 9 en vardagsmorgon och tolkade den vänstra skylten som att avgift skulle betalas endast under dagtid.

HD säger att "lagen om kontrollavgift innehåller inte något uttryckligt krav på tydlighet" och anser att skyltningen följt bestämmelserna i vägmärkesförordningen.

Denna dom ser jag som högst anmärkningsvärd!
 

Bilagor

  • 20170819_084116.jpg
    20170819_084116.jpg
    1,6 MB · Visningar: 131
4

4 JO

Guest
Sv: HD-dom parkering

Jag tycker den är glasklar.
1. Du får parkera
2. Avgift gäller dygnet runt
3. Du får parkera max 4 timmar måndag-fredag mellan 9-18 och lördagar mellan 9-15. Övrig tid finns ingen tidsbegränsning.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: HD-dom parkering

Vad är detta ? Man trodde det var demokrati i det här landet! Hur sjutton kan HD tolka skylttexten som dom gjort??

Åke:confused:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: HD-dom parkering

Vad är detta ? Man trodde det var demokrati i det här landet! Hur sjutton kan HD tolka skylttexten som dom gjort??

Åke:confused:

Hur kommer demokrati in i detta sammanhand? Menar du att de som nyttjar parkeringen för stunden skall samlas och gemensamt rösta fram en tolkning av skyltningen på just den platsen de befinner sig på?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: HD-dom parkering

Hur kommer demokrati in i detta sammanhand? Menar du att de som nyttjar parkeringen för stunden skall samlas och gemensamt rösta fram en tolkning av skyltningen på just den platsen de befinner sig på?

Domstolarna borde ena sig om vad skylten står för, Det handlar ju om fakta och inte tyckande inte ens bedömning.
Lägger en länk till Expressen som har en bra beskrivning om hela målet.
Clas-Göran stämde P-bolag för otydlig skylt i Borås | GT

Åke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: HD-dom parkering

...

HD säger att "lagen om kontrollavgift innehåller inte något uttryckligt krav på tydlighet" ...

Skyltarna på bilderna är tydliga utifrån Transportstyrelsens riktlinjer för vägmärken om än fullt möjliga att misstolka.

Det jag blev lite förvånad över och som jag själv också råkat ut för, på jobbet, är just formuleringen "något uttryckligt krav på tydlighet". Dvs. markägaren har således rätt att ta ut kontrollavgift oavsett hur otydlig skyltningen än är. Vilket ställer minst sagt ibland näst intill orimliga krav på den som vill parkera för att förstå vad som gäller.

På jobbet finns en enda skylt, vid infarten till området, som anger att parkering endast får ske inom markerade rutor.

Inne på området, som är ca. 200m brett och 400m långt, finns flera mindre parkeringsytor till vilka man kör in till via infarter. Dvs. dessa områden är "delområden" till det STORA området som skyltningen avser. Dessutom kör du ca. 100m ytterligare (efter skylten) för att komma fram till den stora parkeringen.

Nu är det, för de flesta av oss, självklart att parkera innanför rutor om sådanna finns och om det finns lediga rutor. Situationen när jag fick en extra p-avgift var att samtliga p-rutor var fulla (området var inte anpassat för antalet anställda som drastiskt hade ökat pga. införande av ytterligare ett skift i produktionen). MEN det fanns flera ytor, i direkt anslutning till rader med målade rutor, där parkering av vanlig personbil (som detta handlar om) utan att negativt påverka trafiken inne på området. Dvs. bussarna som kör in på området kan utan problem köra som de skall, så även cykeltrafik/gångtrafik och personbilstrafik. Trots detta fick jag en p-bot.

Jag överklagade naturligtvis men man hänvisade till en liten skylt som satt 350m från där jag parkerade varpå jag frågade mina kollegor om hur de uppfattade skyltningen. Vi misstolkade den allihop men det hjälpte ju inte mig. För enl. HD-domen kan markägaren skylta hur otydligt som helst och ändå ha rätten att ta ut extra p-avgifter.

Denna historia inträffade för 2 år sedan, idag har man byggt ut parkeringsytan med ytterligare ca. 150-200 p-rutor.

Arbetsplatsen är Volvo i Torslanda Gbg.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: HD-dom parkering


Det finns en sak som bör förtydligas i det du hittade. Där är en tilläggstavla med tidsangivelse inom parentestecken. Förklaringen under denna är att det gäller lördagar, inte fel men mer riktigt är dag före söndag eller helgdag. Som bekant är t.ex. långfredagen en helgdag och då är skärtorsdagen "parentesdag". En annan lurig helgdag är Sveriges nationaldag 6 juni som flyter runt och kan infalla vilken veckodag som helst, 6 juni 2017 var på en tisdag och "parentesdag" var måndag 5 juni.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: HD-dom parkering

Det finns en sak som bör förtydligas i det du hittade. Där är en tilläggstavla med tidsangivelse inom parentestecken. Förklaringen under denna är att det gäller lördagar, inte fel men mer riktigt är dag före söndag eller helgdag. Som bekant är t.ex. långfredagen en helgdag och då är skärtorsdagen "parentesdag". En annan lurig helgdag är Sveriges nationaldag 6 juni som flyter runt och kan infalla vilken veckodag som helst, 6 juni 2017 var på en tisdag och "parentesdag" var måndag 5 juni.

lördag.png
//Arne B
 
Toppen