• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK och Folksam

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej alla glada.

En knapp veckas kneg kvar..., sedan bär det iväg till Skottland! Har ringt runt och kollat villkor och priser på assistansförsäkringar och fastnade för Folksam. Ringde då givetvis "vårt" Folksamnummer 020-55 70 10. Jag hamnade hos en trevlig kille som la till Vägassistansen till min befintliga klubbförsäkring. Assistansen kostar drygt 250 kronor om året. Jag tycker villkoren var jämförbara med Falcks som jag haft tidigare. Folksam är dock mer än hälften så billiga. Till exempel ingår hjälp vid punktering även om du saknar reservhjul. Givetvis tillkommer däckskostnaden. I övrigt är den utan självrisk. Sedan gjorde Folksam-killen en genomgång av hela min försäkringssituation. Vi har sedan något år allt i Folksam. Han hittade 5% rabatt på villhemsförsäkringen och nästan 500 kronor billigare försäkring på den vanliga bilen! Så när Assistansförsäkringen var betald hade jag ändå gått några hundralappar plus!

Kanske ingen dramatisk ekonomisk förändring egentligen, men jag blir så jäkla glad av det kundbemötandet jag fick.

Så ett tack till Folksam men återigen: Ett ändå större tack till gänget på HBK som förhandlat fram riktigt bra försäkringar till mycket kokurrenskraftiga priser. :)

Krister N
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: HBK och Folksam

Räkna och jämför med andra bolag.
Det som verkar bra kanske är inte riktigt lika bra när man har fått in uppgifter från andra bolag.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: HBK och Folksam

Hej, jag gjorde som Krinil och kontrollerade alla försäkringar och jag sparade 300:- på assistansen samt 400:- på personbilen + att på de andra försäkringarna fick vi viss rabatt hos Folksam för vi tog allt hos dem, jämförde med IF och hamnade under deras priser.

Thomas
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HBK och Folksam

Räkna och jämför med andra bolag.
Det som verkar bra kanske är inte riktigt lika bra när man har fått in uppgifter från andra bolag.

Det är helt rätt. Man ska räkna på sina försäkringar varje år. Hela tiden göra jämförelser och begära priser. Pruta gärna! Det gör jag. Ibland funkar det. Jag har verkligen hoppat runt genom åren men har just nu allt i Folksam. Definitivt inte av ideologiska skäl, utan helt enkelt för att det är billigast för mig just nu.

HBK Husbilsförsäkring och Assistansförsäkring, Mitsubishiförsäkringen och den kollektiva Villahemsförsäkringen. Allt råkar vara i Folksam. Detta ger sammantaget oss en mycket rimlig försäkringskostnad f n. Dessutom ger "mängdrabatten" också en del tillbaka.

Krister N
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: HBK och Folksam

Då vi får vår nya Adria Sonic på måndag, så har jag kollat premier idag.

Caravan Club 5895
Länsförs 4873
HBK/Folksam 9775

Fantastiskt bra deal vi har...(hade?)


Janne
:swoon:
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: HBK och Folksam

Det var konstigt jag jämförde folksam och caravan club och fick istort sätt samma premie, skilde några tior.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HBK och Folksam

Om jeg ikke har oppfattet saken helt galt så har Folksam innført diffrensierte priser basert på bosted. Hvilket grunnlag de har brukt og hvor de enkelte priser gjelder har jeg ikke klart å forstå ut i fra de rapporter vi har fått inn på siden.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: HBK och Folksam

Jag har också jämfört, med 5 olika bolag. Dina var billigast och Folksam dyrast, som god tvåa kom Codan som jag valde den här gången, men Folksam kommer jag aldrig att välja
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: HBK och Folksam

Om jeg ikke har oppfattet saken helt galt så har Folksam innført diffrensierte priser basert på bosted. Hvilket grunnlag de har brukt og hvor de enkelte priser gjelder har jeg ikke klart å forstå ut i fra de rapporter vi har fått inn på siden.
Knut.
Om man bor i en storstad med stor risk för parkeringsskador, stölder och skadegörelse kunde jag kanske förstå deras prissättning.
Jag bor ensligt mitt ute på landet 2,5 km från närmsta riksväg.
Ändå ville Folksam ha 9196:- (inklusive HBKs rabatt) och Länsförsäkringar Älvsborg 5266:-
Att det skiljer någon tusenlapp kan jag förstå, men nästan dubbla priset?
Tydligen vill de inte försäkra husbilar längre.
Jag kommer följdaktligen aldrig att kontakta Folksam i framtiden vad gäller bilförsäkring, husförsäkring och hemförsäkring .
//W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HBK och Folksam

Om jeg ikke har oppfattet saken helt galt så har Folksam innført diffrensierte priser basert på bosted. Hvilket grunnlag de har brukt og hvor de enkelte priser gjelder har jeg ikke klart å forstå ut i fra de rapporter vi har fått inn på siden.

Tydligen ligger min hemort Brastad i ett "billigt" område eftersom min helförsäkring i Folksam inkl. assistans kostar 4500:-.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: HBK och Folksam

Det gör min försäkring i folksam också (kostar 4500)men det är bara till förfallodagen i november då ökar den till 8972:(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HBK och Folksam

Jeg holdt på å skrive at jeg ikke fant noe mønster i forskjellene, kunne nesten se ut som de bruker et siffer midt inne i postnummer som indeks inn i prislisten. Og det er ikke første siffer!
 
F

F.d. 53823

Guest
Sv: HBK och Folksam

Jag blir lite konfunderad över alla olika priser hos Folksam jag betalar 5784kr./år och nu när jag gått med i husbilsklubben kommer jag att få 10% rabatt till MVH Ann
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: HBK och Folksam

Den här tråden är mer än 4 år gammal och det har säkerligen hänt en hel del sen dess. Själv har jag väldigt lätt att "missa" trådens datum... ...men, men, tråden kan visserligen ha ett historiskt värde, t.ex. om "hur det var förr...".
 
Toppen