• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK husbilsplatser

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Har ett litet problem, när jag startar husbilsplatser hamnar jag runt linköping fast jag befinner mig utanför Gällivare, upplever det lite jobbigt att skrolla hela tiden innan jag kan kolla i närområdet, har försökt med inställningarna, nån som vet?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Där väl inloggad som medlem i HBK utgår jag ifrån.
Ser du knappen vid pilen (på kartan)? (Knappen betyder "Gå till min position/plats").

Anteckning 2020-08-31 135444.jpg

Om inte är inte "platstjänsten" påslagen/tillåten i webbläsaren.
I så fall, rensa webbinformationen i webbläsaren - Gå in på Inställningar/sekretess etc.
Stäng webbläsaren, starta HBK igen (inloggad), gå till kartan via knappen Husbilsplatser i blå menyn
Kartan/HBP startar - Du ska då få en fråga om webbläsaren får använda platstjänsten. Svara Ja.
Nu ska du ha fått den knappen synlig på kartan, klicka på den så hamnar du i Gällivare.
(iofs ska kartan starta direkt i Gällivare, men det är inte säkert. Vi har ett litet problem med att det inte alltid fungerar).

Behöver du mer assistans/en detaljerad instruktion måste du tala om huruvida du kör laptop, smarttelefon eller platta . Och vilken modell (IOS, Android, Mac eller Windows) du använder. Plus, vilken webbläsare du kör - Safari, Chrome, Edge, etc
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Du må tænde for positionsvisning (GPS). Så vil kortet automatisk vises der hvor du befinder dig.

Du må fortælle hvilken enhed du anvender for at få vejledning om hvordan du tænder for positionsvisning
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Hej jag använder platta andorid, har varit på lnställningar o rotat lite, men ej lyckats.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
iPad? Och Safari webbläsare, eller Chrome?
Kör du Apple produkter och Safari får jag nog be om hjälp av en IOS/Safari kunnig ...
Hjälp @ClasB eller @Robert-110 :cool:

PS. Sorry, såg inte att du skrev Android. Kommer igen efter en pizza på Skäldervikens strand. Kör du Chrome? DS.
 
F

Fd.16159

Guest
För att få till Plats i Android med webbläsaren Chrome

1 Börja med att öppna Inställningar

Urklipp01.jpg

2 Klicka på Platsinställningar

Urklipp02.jpg

3 I Platsinställningar klicka på Plats

Urklipp03.jpg

4 I Plats klicka på Blockerade och klicka på raden där det står https : // husbilsplatser.husbilsklubben.se


Urklipp04.jpg

5 Klicka på Platsåtkomst

Urklipp05.jpg

6 Markera Tillåt


Urklipp06.jpg

7 Klart. Då ska det se ut så här

Urklipp07.jpg

och ska se ut så här under Tillåts


Urklipp08.jpg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vad är det för koordinater ni använder? Det översta är xx.xxxxxx och det undre är något jag inte känner till, det övre är det som utryckningsfordon m.fl. använder.
I min GPS har jag alltid använt de undre siffrorna som varit xx.xx.xx som är det format som campingkatalogerna använder och som också forumets lista använt.

Försökte knappa in undre raden till Övralid och hamnade mitt i en sädesåker ca en km söder om där jag tänkt mig. Ställplatsikonen på GPS:ens kartbild låg dock på rätt plats.
 
F

F.d. 14324

Guest
De kallas decimalformat när de ser ut så: xx.xxxxx
Bland annat google använder det.
De undre koordinarerna är samma som vi alltid haft i hbk.

När du skriver att du hamnat en kilometer fel får jag en känsla av att du behöver byta inmatningsformat i din gps, vilken gps använder du? (Om det ens var en gps du matade in i)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Garmin 760 LM.
h ddd mm' ss.s

Har inte veterligen ändrat detta. Att det kommer ett format i husplatslistan som inte fanns där för några veckor sedan har väl knappast med min garmin att göra.

Tidigare var formatet i listan likadant som det står i "park4night" det gör det inte idag i min platta (android).
 
F

F.d. 14324

Guest
Du har rätt format inställt för de undre koordinaterna vi visar för våra husbilsplatser.

Om du hamnar en kilometer fel beror det troligen att vi har fel koordinater för platsen eller ett nån siffra blev fel för dig vid inmatningen.
Vad jag kan se (snabbt) så har park4night samma format som oss.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Klickade på Duse Udde, Säffle och fick fram följande koordinat:
N 59 5 E 12 52,767 knappade in detta efter bästa förmåga och hamnade strax intill campingen. Platsen jag skulle kommit till låg en bit västerut enligt vad Garmins kartbild visade.

Park4Night visade följande format: N 59 04 56,47 E 12 53 11,36 är dock inte säker på att det är samma plats som avses. Har inte kollat men det formatet stämmer bättre med det Garmin vill ha.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Bara ni inte använder det som de gör i Frankrike.
ex. N46°12.840' E004°15.302'

vilket är:
46°12'50.4"N 4°15'18.1"E
46.214000, 4.255033
 
F

F.d. 14324

Guest
Håkansson, du har rätt, jag hade fel, förlåt. :oops:
Något har hänt och formatet har blivit ändrat, vi har felanmält det till vår utvecklare.

mvh jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänk om man kunde ha husbilsplatserna som en app eller möjligen nedladdade till plattan/datorn.
Skulle kunna tänka mej att betala för en sån app som inte vore beroende av skarp uppkoppling hela tiden men som kunde uppdateras med jämna mellanrum.
Den skulle vara som den är nu men inte så beroende av vilken gps utan mer inriktad på earth eller maps men vitsen vore att man inte är helt bunden till nätet hela tiden.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Den skulle vara som den är nu men inte så beroende av vilken gps utan mer inriktad på earth eller maps men vitsen vore att man inte är helt bunden till nätet hela tiden.
Du kan länka från en husbilsplats på kartan till ett flertal appar, t ex Sygic.
Dvs, online när du letar resmål, starta sedan navigering offline med Sygic och koppla ner från internet.

PS. En motsvarande HBP mobilapp har funnits med i vår "totala kravspec" sedan start, den vi nu successivt nu betar av.
Prislappen är dock häftig, både för utveckling och underhåll. Så, en mobilapp ligger nog långt fram i tiden enligt min uppfattning :confused:.
Däremot kämpar vi med att kunna ansluta/koppla upp till fler navigeringsappar, plus att ordentligt förbättra och förenkla möjligheterna att ladda ner POI-filer till alla navigatorer och navigeringsappar. DS.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Den skulle vara som den är nu men inte så beroende av vilken gps utan mer inriktad på earth eller maps men vitsen vore att man inte är helt bunden till nätet hela tiden.
Ska du köra Earth eller Maps måste du vara uppkopplad, du kan visserligen ladda ner offline-kartor i Maps.
Du vet kanske att man kan köra HBP som en s.k. webb-app, i Chrome, men ser ut som och beter sig som en vanlig app:

2020-09-03 10.59.21.jpg 2020-09-03 10.59.50.jpg 2020-09-03 11.00.33.jpg 2020-09-03 11.00.39.jpg 2020-09-03 11.00.58.jpg

Starta Chrome som vanligt, HBK, skutta till HBP, klicka på de tre punkterna uppe till höger;
Välj "Lägg till på startskärmen" och följ instruktionerna, kanske sätt ett eget namn
Ger en genväg på en av dina startskärmar.
Klicka på den så kör du HBP i webb-app mode :)

2020-09-03 11.04.09.jpg

Online förstås :confused:
 
Toppen