• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsmätare

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Hastighetsmätare visar fel 7km skall man plussa på ,eller dra av ,bränsle förbrukningen som står
I mätningen liter per mil det är en typ flödesmättare eller stämmer bränsle mätaren
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Rent generellt så är inga mätare i bilen speciellt noggranna.

Det vanliga är att hastighetsmätaren visar ca 5-10% för mycket (dra av 5% för att få det riktiga hastigheten eller titta på GPS-navigatorn). Naturligtvis beror det på pumpning av däck m.m. Ingen biltillverkare vill dessutom råka ut för att en hastighetsmätare visar för litet och på så sätt vara ansvarig för att någon får böter.

Fast jag har ju mina misstankar att BMW visar för litet för hur kan det annars komma sig att BMW-bilar alltid tycks köra minst 10km/tim fortare än alla andra? :)

MVH
hans
 
F

Fd.47585

Guest
Lagen säger att hastighetsmätaren inte får visa för låg hastighet alls, men upp till 40% för hög hastighet i förhållande till verklig! Dvs när du kör 100 km/tim får hastighetsmätaren visa upp till 140km/tim!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Lagen säger att hastighetsmätaren inte får visa för låg hastighet alls, men upp till 40% för hög hastighet i förhållande till verklig! Dvs när du kör 100 km/tim får hastighetsmätaren visa upp till 140km/tim!

Trodde det var max felvisning 5 km + 10%
 
W

Weckman

Guest
Hastighet Felmarginal VV
40 km/h 0-8 km/h (0-20%)
80 km/h 0-12 km/h (0-15%)
120 km/h 0-16 km/h (0-13,5%)


Felmarginal EU
40 km/h 0-12 km/h (0-30%)
80 km/h 0-14 km/h (0-17,5%)
120 km/h 0-16 km/h (0-13,5%)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vill man ha bättre nogrannhet så är det GPSen som gäller. Samma sak gäller väl för körsträcka, det är ju samma varvräknare på drivaxel som båda nyttjar. GPSen bryr sej heller inte om variation pga sommar-/vinterdäck eller lufttryck i däcken.

/Ingvar
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
De flesta bilar yngre än ca 10 år har nog både rätt vägsträcka och riktig hastighet i bilens OBD dator. Vägmätaren visar rätt men hastighetsmätaren är medvetet anpassad till lagstiftningen.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hastighetsmätare visar fel 7km skall man plussa på ,eller dra av ,bränsle förbrukningen som står
I mätningen liter per mil det är en typ flödesmättare eller stämmer bränsle mätaren
Bränslemätningen går på kilometerräknaren vilken visar rätt,färddatorn åtminstone på mina bilar visar tämligen rätt,men fartmätaren visar alltid för mycket.
 
Toppen