• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga hastighetsmätare funkar inte

Cedersjö

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Örebro
Hej. Har en Citroën c25 diesel -91. Helt plötsligt funkar inte hastighetsmätare eller trippmätare. Antar att det är ngt mekaniskt och elektriskt då den är så gammal men frågan är hur och var jag kan kolla det. Har varit under bilen och kollat vid vänstra framhjulet men det ser inte ut som nån vajjer är trasig där IAF. Har även försökt få tag på nån manual för min bil på svenska el engelska men det verkar vara svårt. Nån som vet var man kan få tag på det?
Olle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, hastighetsmätaren går på vajer som sitter i växellådans bakkant ovanför där höger drivaxel kommer ut. Där har du även en oljesticka till lådan. Man får krypa in mitt under bilen för att komma åt.
En enklare manual i s,v, och A5 i storlek har du här som täcker det nödvändigaste.

Klicka här.
Citroen vehicle manuals
Scrolla ner till plats 11 tror jag, för rätt bok.

russel.JPG

Lycka till m.v.h. JANKRO.

Ps. det finns även original verkstadshandböcker att ladda ner för någon hundralapp.
 
Toppen