• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

F

F.d. 21435

Guest
Har jag tänkt rätt?
Upptäckte att min Fiat inte laddar 12V bodelsbatteriet vid körning och eftersom grabben lirar Xbox/kollar på film och lite annat så drar jag ut batteriet vid lite längre körning.

Har skaffat Solpanel och shaudts egen laddningsregulator att ansluta direkt på EBL:n men det löser ju bara problemen om man kör på dagen. Inte på natten.

Därför tänkte jag att man skulle koppla ihop start- och bodelsbatteriet via relä/diod men hur fungerar det med alla smarta prylar i dag? Någon som vet? Är ju både Canbus och EBL/Laddregulator som ska vara smarta så dom kanske ballar ur helt om man gör som jag tänkt? Idéer eller tankar kring det? Eller är det bara prova och se...
 

Bilagor

  • 14674592960491128465957.jpg
    14674592960491128465957.jpg
    525,1 KB · Visningar: 106

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Det finnes et spenningsstyrt skillerele hos Biltema, rett koblet hjelper det om bilen ikke har tilsvarende fra før. Dinbil har slikt rele inne i elblokken.

De fleste elblokker i husbiler har et skillerele som styres av D+ signalet fra bilens dynamo. En normal feil er at sikringen som sitter ved bilbatteriet på kabelen til elblokken er brent, dette skjer når bobatteriet er tappet langt ned og en starter kjøreturen gjerne direkte ut på rask vei. Ladestrømmen kan da bli større enn sikringen tåler.

Så se først etter om det et så enkelt som sikringen, er denne hel og fortsatt for dårlig ladning så kan Ctek Dual 250 være en løsning. En av modellene kan samtidig fungere som regulator for solpaneler opp til 20A. For denne ombyggingen finnes det flere tråder her på forumet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21435

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Ok, ska kolla om det finns någon säkring. Pratade med verkstaden när jag hade bilen inne och då sa dom att bilen inte laddar bodelsbatteriet. Tyckte det lät konstigt men antog att dom visste vad dom pratade om.

Annars är väll biltema relä ett bra alternativ, ska kolla på Cetek laddaren också.

Men funderingen kvarstår ju gällande ebl/laddningsregulator funkar fast man kopplar i hop start- och bodelsbatteriet.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Har haft denna Dcladdare i 3 år utan några problem.
Googla fram bästa pris.
CTEK D250S DUAL är en DC/DC-laddare som tar sin energi
från olika DC-källor, dvs likströmskällor, som generatorer,
solpaneler eller vindkraft och optimerar kraften från dessa
för att möta de laddningsbehov olika batteribanker kräver.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Sato.
Vad är det för husbil du har?.
Vad är det för EBL du har?.
Det kanske är bättre att reparera EBL:en så att laddningen fungerar som det är tänkt.
Arne.
 
F

F.d. 21435

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Det är en Sunlight A72 med Fiat Ducato Chassi från 2013 med en Shaudt EBL 99.

Men enligt verkstaden var det inget fel, utan dom sa att den inte laddar bodelsbatteriet när man kör utan att det endast lada med 230V anslutning.

Tänkte om det var så eftersom Sunlight är en "budget bil". Och man spartips in nån krona på byggkostnaden där.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Kan du köra kylskåpet på 12volt när bilen går.
Arne.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Hej
EBL99 skall ladda batteriet under körning.
Det skall finnas en kabel från bilbatteriet som är avsäkrad med 50A säkring. Säkringen sitter vid batteriet.
För att kontrollera att kabel finnes och att den har spänning är att mäta med motorn avstängd där kabeln skall komma in i EBL.
Kontakt stycket finns undertill av EBL och det bör finnas 2 röda tjocka kablar och en tjock svart.
Den yttersta röda kabeln kommer från startbatteriet och den i mitten från bodelsbatteriet.

Bägge skall ha spänning mätt mellan minus (svart kabel) eller minus polen på bodelsbatteriet.
Om du har spänning på bägge röda så kan felet vara att du inte har D+ signal. Det kan mätas på mitt stiftet på kontakt stycket märkt block 2 med motorn igång även här skall du mäta mellan minus och inkommande kabel. Den skall också vara avsäkrad men var den säkringen finns vet jag inte.

Om allt verkar riktigt men den ändå inte laddar med motorn kan din EBL vara defekt
Lycka till
Lars
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Det är en Sunlight A72 med Fiat Ducato Chassi från 2013 med en Shaudt EBL 99.

Men enligt verkstaden var det inget fel, utan dom sa att den inte laddar bodelsbatteriet när man kör utan att det endast lada med 230V anslutning.

Tänkte om det var så eftersom Sunlight är en "budget bil". Och man spartips in nån krona på byggkostnaden där.
-----------------------------------------------------------
Jag undrar om det finns någon husbil tillverkad efter sådär... 1985 som inte laddar bodelsbatteriet om allt funkar och är ok.
Vilken verkstad har uppfattningen att det inte finns laddning från generatorn på en 2013 skulle vara kul att veta.

M.v.h. JANKRO.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

-----------------------------------------------------------
Jag undrar om det finns någon husbil tillverkad efter sådär... 1985 som inte laddar bodelsbatteriet om allt funkar och är ok.
Vilken verkstad har uppfattningen att det inte finns laddning från generatorn på en 2013 skulle vara kul att veta.

M.v.h. JANKRO.
Kan mycket väl vara så. En tillverkare beställer in det material de vill ha och bestämmer själva hur det skall vara utrustat för att få ned priset.
Sunlight vänder sig främst till förstaköpare och det är få av dessa som funderar på detta vid köpet.
 
F

F.d. 21435

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

-----------------------------------------------------------
Jag undrar om det finns någon husbil tillverkad efter sådär... 1985 som inte laddar bodelsbatteriet om allt funkar och är ok.
Vilken verkstad har uppfattningen att det inte finns laddning från generatorn på en 2013 skulle vara kul att veta.

M.v.h. JANKRO.

Vad jag gissar den största i Västerås.

Skulle bokat tid hos en återförsäljare men dom hade fullbokat så det fick bli M&M i Västerås istället.

Men tackar för alla tips, jag ska felsöka själv nästa vecka och se vad jag hittar.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Kan mycket väl vara så. En tillverkare beställer in det material de vill ha och bestämmer själva hur det skall vara utrustat för att få ned priset.
Sunlight vänder sig främst till förstaköpare och det är få av dessa som funderar på detta vid köpet.

Nu är du nog ändå ute och gissar lite,säger som jankro att det finns nog ingen modern bil utan laddning på bodelen.

Lars
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Kan mycket väl vara så. En tillverkare beställer in det material de vill ha och bestämmer själva hur det skall vara utrustat för att få ned priset.
Sunlight vänder sig främst till förstaköpare och det är få av dessa som funderar på detta vid köpet.
------------------------------------------------------------
Om en säljare skulle tala om att en ny husbil inte laddar bobatteriet under färd när det är enda alternativet om man inte har tillgång till 230V ström vid stoppen skulle han nog mötas av ett gapskratt från de flesta köpare som är lite kunniga. Det är ju en av finnesserna med att ha husbil att ha egen ström och vara självförsörjande.

Det låter helt orimligt i mina öron och något jag aldrig har hört talas om under alla år med husbilar. Däremot finns det rätt ofta något fel på funktionen och vilsna ägare tror att det skall vara så om felet varit redan vid köp. Vilket ofta gör att en del släpar på extrabatterier, lösa laddare och andra underligheter för att överleva har jag både sett och hört vid samtal om bilar. Senast för två dagar sedan. Då var det en äldre bil som en kompis var intresserad av med pajat relä men hel säkring som sedan lång tid tillbaka inte hade haft generatorladdfunktionen någon gång med nuvarande ägare.

Det är ju helt orimligt att en husbil inte skall klara sig själv om man vill.
Kostnaden i enklaste utförandet är ju bara ett relä för 70:- brutto och några meter sladd.
Dessutom är det nog just laddfunktioner, volt/strömmätare och automatiska sammankopplingar som är en stor del av finessen med inmonterade färdiga elblock.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Det finnes ingen variant av EBL99 uten rele! Om en produsent ville bestille npe slikt ville det blir spesialprodukt med annet nummet og høyere pris. EBL99 er for produsentene den billigste og enkleste ferdige elblock på markedet.

Angående sikring så er det normale at en under ombyggingen til husbil monterer en plate på plusspolen på bilbatteri med sikringer for de forskjellige kablene. Erfaringsmessig tåler sikringen mot elblokk at bobatteri er tappet ned til 50% når en starter bilen og lar den gå på tomgang i endel monutter får en kjøret. Drar en direkte ut på den store veien og gir gass eller om en ruser opp motoren så smelter sikringen direkte selv ved 50% bobatteri. Mer nedtappet krever enten ladning fra 240V eller lengre tid på tomgang.

Allt dette blir enda mer merkbart om en har større bobatteri enn orginalt, da kan en smelte sikring selv med 60 - 70% batteri og gasspådrag fordi batteriene kan svelge mer. Det som kan berge sikringene er spenningsfall i kablene og den indre motstand i batteriene.

Sjekk av sikringene på toppen av bilbatteriet (eller på en holder ved siden av batteriet) er enkel med voltmeter eller prøvelampe. En skal alltid ha pluss 12 V begge sider av alle sikringene - disse ser oftest ut som en plastklump med en metalplate i begge ender og festet med skruer gjennom metalplatene.
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Nu får jag be om ursäkt för att jag gör något jag inte själv gillar. Det vill säga kapa den här tråden och leda in på något annat. Men mitt "problem" är ju nära relaterat.
Mitt startbatteri laddas inte med 230V anslutet, bara med motorn igång. Problemet är att vid längre avställning vill jag ladda batterierna ibland och måste då både ansluta 230V och en batteriladdare för startbatteriet.
Nu tänkte jag att det kanske skulle vara idé att koppla in ett sånt där skiljerelä som Knut tipsar om. Fast åt andra hållet, från bodelsbatteriet till startbatteriet.
Rimor Katamarano 2012, Fiat.

/Anders
 
F

F.d. 21435

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Har vart ute i kväll och felsökt, och det verkar som allt funkar som det ska. Har mätt på EBL och på bodelsbatteriet och det verkar som om det laddar när bilen är i gång. Hade ingen amperemeter men alla verkade ok på EBL och inga trasiga säkringar någonstans. Dessutom höjdes spänningen från 13V till 13,5V när jag startade bilen så det känns ju ok.

Så frågan är varför bodelsbatteriet laddas ur under körningen med enbart ca 2-300W belastning.
(Xbox-125W, TV- 100W? , och standby ström 230V omformare 50W?

Hade inga andra förbrukare igång, och kylen på gasol. Dessutom hade bilen stått på laddning flera dagar innan vi åkte så det var fulladdat innan.

Anledningen till att bilen var på verkstad var att bilen blåser säkringar på 12V till Kylen. Därför jag kör kyl på gasol. Kan det ha något med detta att göra? (Kortslutning/krypström typ)
Verkstaden konstaterade bara att interna säkringen på kylen hade löst. Dom gjorde inget mer än så
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Hmmm, tid for litt tallmagi. Det skal mye til at orginal kabling gir mer enn 20A til bobatteri og det blir 240 W. Og denne lade effekt oppnås ikke mens bobatteriet er fullt. Avhengig av kablingens indre motstand kan en regne ut hvilken spenning en havner på før ladestrømmen kommer over forbruket fra de to enhetene. Indre motstand i kabel er en funksjon av kabelens materiale, tverrsnitt og lengde.

Enkelt overslag gir nesten 20A forbruk på xbox og tv om de effekt tall du har stemmer. Jeg ville vurdere en ny pryl i stedet, muligens en windows 10 laptop med xbox software. Svært mange av xbox sine spill kjører direkte under win10, og ved neste oppgradering av win10 vil enda flere fungere. Det er ikke vanskelig å finne kraftige laptops eller tabletts med godt under 100 W maks forbruk, toppmodellene av Microsoft Surface rundt 50W men de har en håpløs pris.

En måte du kan øke spenningen på bobatteriet på er å legge nye kabler minst 6 kvadrat og montere en Ctek S250 Dual med korte kabler til bobatteri, dette vil gi 20A ladestrøm selv med nesten fullt bobatteri og det forbruket du har.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Du har för stor förbrukning, gör som knut skriver skaffa grejer som drar mindre ström.
Arne.
 
Toppen