• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har en ny LMC 710 hur kommer jag med tv?

F

F.d. 56443

Guest
Har köpt en ny husbil LMC 710 och vill försöka göra den klar att använda till våren.
Någon typ av databox finns installerad i garderoben men där skall tydligen ett telefonkort installeras?
Vad behöver jag göra för att få i gång tv?
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Sv: Har en ny LMC 710 hur kommer jag med tv?

Skaffa dig någon form av abonnemang. Vi skaffade ett i våras, eftersom vi var helkunder hos TeliaSonera bjöd dom på ett nytt abonnemang till bilen, kostar oss alltså ingenting. Bara att installera kortet.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Databoxen kan vara för fjärrstyrning av Aldepannan om du har Alde?
Liten fyrkantig box med antenn på.
När det gäller TV, en bra antenn på taket och kabel dragen till Tvn samt ansluta Tvn till 12volt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Har en ny LMC 710 hur kommer jag med tv?

Många väljer att titta på TV via internet (streama) ex. SVT Play eller andra play-tjänster via Internet.

Du kan söka mycket info. på forumet "Multimedia" på vår hemsida så kanske det klarnar vilken lösning som passer dig bäst.


Länk till forumet:
Multimedia - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Själva följde det med en parabolantenn på vår bil vi importerade från Tyskland. Till den skaffade vi ett sk. depositionskort från Canal Digital (man betalar en deposition på 750kr som fås tillbaks när kortet lämnas tillbaks).
Via detta kostnadsfria abonnemang kan vi ta in TV1, TV2 & Kunskapskanalen (samt en massa utländska kanaler men som vi inte har något intresse av) via sateliten Thor.

Riktas parabolen om mot Astra får vi ju in all världens Tysktalande kanaler utan abonnemang. Vilket inte heller är av något intresse för oss.

Vi tittar dock sällan på TV när vi är ute med vår husbil. Möjligtvis någon film emellanåt och nyheter/väder...typ.


Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Har en ny LMC 710 hur kommer jag med tv?

I Sverige använder vi en liten DVB-T2 box kopplad till TV:en. Med en extern antenn. Men drt funkar ofta med en inomhusantenn. Eftersom vi har Boxeravtal hemma och i stugan får vi ett extrakort till husbilen för 10 kronor i månaden. Utan kort så fungerar de öppna kanalerna.utanför riket så fungerar bixen på alla de öppna kanaler som respektive land erbjuder. Och det är ofta rätt många fler än i Sverige. Men vi streamar förstås ibland när det behövs. Då använder vi Boxer-play där vi når alla kanaler vi betalar för.
 
Toppen