• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hanhundars husbilsliv i södern

Nisse van Hymer

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
7086
Medlemskap
2025
Vi har precis blivit med hund och planen är förstås att Sigge som han heter ska med på våra resor till Portugal, Spanien och Frankrike. I dessa länder är det ju vanligt med lösspringande hundar och vår fundering gäller om det är klokt att kastrera Sigge dels för att skydda honom från hanhundar som känner sig hotade/provocerade, dels för att han kanske är lugnare och håller sig hemma även när det finns löpande tikar i närheten.
Tacksam för att få ta del av era erfarenheter.
Britt Inger och Hasse
 
F

F.d. 53814

Guest
Oskuret är bäst.
Håll efter honom istället. Ingen gillar lösspringande hundar.
Med lite engagerad träning så är livet lätt med en vovve.
Vi har alltid våra med överallt, har en hög o bra hage från Zooplus med i bilen och så koppel för rundorna iväg från bilen. Kompostgaller funkar ju om vovven är liten.
 
F

F.d. 55554

Guest
Vi har aldrig Rappe lös utan i koppel eller fast lina fäst i husbilen.
Största problemet vi upplever är dom husbilsägare som kommer till en plats och genast öppna dörren och släpper ut hunden.
Senast i går kväll hände detta i Langres, en Tysk husbil kom, dörren öppnades, hunden kom ut och gick genast till vår husbil där dörren var öppen.
Rappe blev genast på bettet och skällde ut hunden, Tysken hämtade sin hund, bad om ursäkt och körde i väg.
Vildhundar kommer sällan fram till husbilen, om det inte är så att någon "vänlig" husbilsägare gett den mat innan.
Detta gör många eftersom det är synd om hunden, att dom sedan kör i väg är en annan sak.:(
Samma med katter, det är synd om dom.

Glömde skriva att Rappe är kastrerad.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Om hunden inte ska användas till avel så kan den lika bra kastreras. Livet blir lugnare för hunden och även för er. Det där med löptikar kan vara rätt så jobbigt. Men det olika mellan olika hundar.
För övrigt så ha er hund i koppel och ha koll på den. I synnerhet om det är en hund som gärna äter allt som den hittar på marken.
Vildhundar är nästan aldrig störande dom håller sig helst för sig själva. Dom har nog lärt sig det på den "hårda" vägen. Då är det värre med lösspringande hundar vars ägare inte bryr sig om vad deras hundar sysslar med. Jag gillar inte när det rusar fram lösa hundar vars ägare är är en bit bort och bara ropar att det är OK. Jag tycker inte det för jag bestämmer vilka hundar min lilla hund ska hälsa på.

Zacko är inte kastrerad och han kan vara lite jobbig när det finns löptikar i närheten. Hade faktiskt tänkt att ta valpar efter honom men det har inte blivit av.
 

Nisse van Hymer

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
7086
Medlemskap
2025
Tack för svaren! Det är Sigges bästa jag tänker på. Jag kanske oroar mig i onödan över att han skulle bli anfallen av lösspringande hundar men får Sigge det lite lugnare så är det kanske värt att kastrera honom ändå.
Britt Inger
 
Toppen