• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handla från ”brexit” landet(?)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Allt var frid o fröjd i januari då jag beställde några småsaker, men sen behövde jag ytterligare en grej som kostade 50£ och skulle komma i februari. Vi är i Spanien, tänkte jag, och slipper Post Nord med sina tull och administrativa avgifter(!) ...så lätt slapp jag inte undan för Spanska Correos var nu snabba med att förtulla import från brexit landet, nästan 50% (27,71€) av beställningens värde. Yes box, kanske något att tänka på framöver...

En annan intressant grej var när jag hittade samma sak på hemsidor i Sverige, allt skickades ”bara” inom landet, inget till Spanien(!?) Det återstår att testa även www.amazon.se och se hur det nya underverket kommer att fungera både utom och inom .se gränser...
 
F

F.d. 940

Guest
Allt var frid o fröjd i januari då jag beställde några småsaker, men sen behövde jag ytterligare en grej som kostade 50£ och skulle komma i februari. Vi är i Spanien, tänkte jag, och slipper Post Nord med sina tull och administrativa avgifter(!) ...så lätt slapp jag inte undan för Spanska Correos var nu snabba med att förtulla import från brexit landet, nästan 50% (27,71€) av beställningens värde. Yes box, kanske något att tänka på framöver...

En annan intressant grej var när jag hittade samma sak på hemsidor i Sverige, allt skickades ”bara” inom landet, inget till Spanien(!?) Det återstår att testa även www.amazon.se och se hur det nya underverket kommer att fungera både utom och inom .se gränser...
Kolla noga säljaren,även Amazon.se kan komma från Kina.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Kolla noga säljaren,även Amazon.se kan komma från Kina.
Sant! Men, enligt Amazons villkor är alla priser inklusive moms och eventuella avgifter. Jag köpte från amazon.se och fick hem varan utan att behöva hantera tull+moms.
Ska säga också, att jag beställt varor från amazon.de, som levererades från Kina. Den ordern fick jag lösa ut och sen claima mot en minst sagt motvillig leverantör. Amazon var iaf tydliga med att jag hade rätten på min sida.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Amazon.se har mycket övrigt att önska. Försökt att beställa vattenutkast till huset 2ggr båda ggr har säljarna betalat tillbaka pengarna utan anledning. Har även försökt att beställa en liten garage stereo från .se utan lycka men från .de gick det bra
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Är redan snart uppe i 10 inköp från Amazon.se och är riktigt nöjd med leveranser mm. Men det gäller givetvis att man vet vad man köper och är påläst mm. Köpte i höstas en temp/hygrometer med wifi och app på Amazon.se och efter en vecka så insåg jag att den var inget för mig. Strulig och appen var inte tillförlitligt. Öppnade att returärende mot Amazon och fick omgående per mail betald returfrakthandling och jag postade produkten samma dag. När jag kom hem så anmälde jag att returen var skickad och inom en timme så fanns hela köpesumman krediterad mitt bankkort!
Så snabb returhantering har jag aldrig tidigare upplevt.
 
Toppen