• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halvintegrerad VS Helintegrerad?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har nu en delintegrerad HB för 2 personer, 2½ bädd, 3,5 ton, 7 meter.
Har börjat kika på helintegrerad i samma storlek, vill vara under 3,5 ton för bl. a. smidigare körning utomlands.

Det jag ser är att helintegrerade alltid har en taksäng fram, vi behöver inte den samtidigt som prylhyllan däruppe försvinner. Någon sa att integrerade är tystare inne beroende på sängen och uteblivet skyroof?

Vid service av det maskinella är väl integrerade trängre o bökigare (dyrare) att göra?
Integrerade ser större ut invändigt, är det så?
Saknas det alltid dörr från förarutrymmet på passagerarsidan?

Ni som har haft den ena och bytt till den andra, vilka synpunkter har ni, fördelar o nackdelar?

Mvh Göran S.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har sett enstaka helintegrerade med (främre) dörr på passagerarsidan. Jag minns inte säkert på vilket fabrikat det var förutom att det var italienskt, troligen Laika eller Mobilvetta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har nu en delintegrerad HB för 2 personer, 2½ bädd, 3,5 ton, 7 meter.
Har börjat kika på helintegrerad i samma storlek, vill vara under 3,5 ton för bl. a. smidigare körning utomlands.

Det jag ser är att helintegrerade alltid har en taksäng fram, vi behöver inte den samtidigt som prylhyllan däruppe försvinner. Någon sa att integrerade är tystare inne beroende på sängen och uteblivet skyroof?

Vid service av det maskinella är väl integrerade trängre o bökigare (dyrare) att göra?
Integrerade ser större ut invändigt, är det så?
Saknas det alltid dörr från förarutrymmet på passagerarsidan?

Ni som har haft den ena och bytt till den andra, vilka synpunkter har ni, fördelar o nackdelar?

Mvh Göran S.

Det finns absolut helintegrerade utan taksäng, men de är ovanligare.

Det är inte sängen primärt som gör en husbil tystare, utan hur väl den är isolerad, här skiljer det både på chassimärke och påbyggarmärke.

angående service så skiljer det även här på olika märken, men helintegrerade är något bökigare då det krävs längre armar att nå in.

Det finns helintegrerade med passagerardörr, men de är ovanligare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Helintegrerad är klart rymligare fram ,dessutom mer välisolerad,men hitta en bil som klarar 3.5T i verkligheten är svårare,Rapidon ovan väger 3080kg utan extrautrustning kommer inte bli mycket till lastvikt.
Som alltid väg bilen innan köp.
 

suank700

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
11191
Medlemskap
2024
Hade en helintegrerad tills älgen kom ivägen. Reparation tog 3 månader, då gick den sommaren utan husbil, om vi haft en husbil med ”lastbilsfront” finns det reservdelar och reparationen hade gått snabbare. När det gäller frontrutan på helintegrerad gäller att ha rätt försäkring, annars kostar rutan 30% isjälvrisk. Vi bytte rutan pga stenskott 2 ggr, pris 32000:- /st med självrisk 1500:-. När det gäller komfort och bekvämlikhet och köregenskaper så är det ingen större skillnad när valet av husbil är i den prisklassen runt 3,5 ton husbil. . Om vikten ökar följer andra för och nackdelar..
 
R

RobbeS

Guest
Kör halvintegrerad och enda anledningen att byta till helintegrerad för mig är väl att då man fäller ner taksängen så tar den inte upp hela sittdelen. Har barn som bara vill sova i taksängen. I övrigt känns en halvintegrerad smidigare.
Nästa bil blir en alkovbil där man har kvar den halvintegrerade känslan men samtidigt kvar hela sittdelen även då barnen gått och lagt sig.
Om det bara var frugan och jag som åkte så skulle det bli en 6,5 meters halvintegrerad. Alldeles tillräckligt med utrymme.
Till syvende och sist är det dock vad NI trivs bäst med som räknas och inte vad jag och andra här på forumet anser. Provkör och fundera!
 

Zeylon

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Flen
HBK-Nr
23566
Medlemskap
2023
Jag håller inte riktigt med om att en helintegrerad är mer rymlig fram, vi har en halvintegrerad och kan gå båda två raklånga hela vägen fram, med luftigt och högt i tak, men våra vänner som har en helintegrerad får böja sig ner när de går fram och ska sätta sig, eftersom taksängen sitter i vägen.
Ni måste själva pröva er fram och känna vad som passar er bäst.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har haft halvintegrerad och sedan 2017 bytt till helintegrerad.
Orsak till bytet:
1.) Bättre isorerad (vi vill kunna använda bilen vintertid och så mycket som möjligt hålla nere gasförbrukningen).
2.) Mindre ofta utsatt för inbrott (vi har dessutom kompletterat med extralås).

Servicen är ett problem (jag gör det mesta själv). Att byta kammrem på en helintegrerad är ingen barnlek. Så vi valde motor med kamkedja av denna anledningen.

Tittade också, till att börja med, på en bil utan taksäng. Men efter lite funderande kom vi fram till att den bilen hade blivit sjukt svår att sälja. Vilket visade sig med den bilen som under MINST 2 års tid stod till salu hos Husvagns Svensson i Kållered (Carthago). Av det skälet valde vi bort skåp framtill även om vi hellre hade velat ha. Förnuftet sade dock nej.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag gick ifrån helintegrerat för att jag vill ha vanliga bildörrar och en smidigare, sportigare bil. Men detta gäller bara MB! Fiathytt är det sämre sikt och risk för gamnacke! Är heller ingen vintercampare där en helintegrerad är en fördel och när behovet av extrasäng försvann så därefter har det blivit två stycken halvintergrerade MB.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Tack för alla era synpunkter! Verkligen bra gensvar.
Efter mycket sökande verkar problemet vara att hitta en integrerad under 3,5t, är det så att de blir tyngre att bygga än en halvintegrerad?
Tyskarna verkar ha en gräns på 3,5t där samma bil här hemma vägs upp innan den säljs. Svårt att få fram tjänstevikt och lastvikt på tyska bilar, dessutom svårt att veta vad som räknas som utrustning som ska läggas på tjänstevikten.
Vi ligger precis på gränsen med vår halvintegrerade när vi åker iväg, ibland 50 kg över, färdiglastad!!!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I fabrikanternas tekniska beskrivningar kan man för det mesta hitta uppgiften : "Vikt i körklart skick". Sedan får man noggrant läsa det finstilta om vad just den fabrikanten menar med det. Lägg på allt "extra" + mat + vatten + ... så går det så småningom att skaffa sig en bild av lastmarginalen upp till 3.5 ton.

Jag är ganska övertygad om att de flesta 3.5tons-bilar i Tyskland kör omkring med minimalt med vatten och med tömda tankar för övrigt, för att kunna klara sig under gränsen. Mat för en veckas resan kan man nog också glömma.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I fabrikkenest liste over opsjoner/ekstautstyr skal det være hvor mye denne påvirker vekten. For helintegrerte er det ofte slik at fjerning av sengen foran og erstatte med skåp gir en liten reduksjon i vekt. Korrigert med disse vektene så blir Vekt i kjørbar stand det som på svensk kalles tjänstevikt.

Noe dette ikke tar høyde for er vekten av all skit som fester seg på bilen :D Noe annet som selvfælgelig kommer i tillegg er allt kjekt å ha somsamler seg rundt i bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för alla era synpunkter! Verkligen bra gensvar.
Efter mycket sökande verkar problemet vara att hitta en integrerad under 3,5t, är det så att de blir tyngre att bygga än en halvintegrerad?
Tyskarna verkar ha en gräns på 3,5t där samma bil här hemma vägs upp innan den säljs. Svårt att få fram tjänstevikt och lastvikt på tyska bilar, dessutom svårt att veta vad som räknas som utrustning som ska läggas på tjänstevikten.
Vi ligger precis på gränsen med vår halvintegrerade när vi åker iväg, ibland 50 kg över, färdiglastad!!!
Du kan inte lita på dom viktuppgifter som försäljarna ger,väga bilen är enda säkra.
Det är som du säger svårt att veta exakt vad som ingår, och vad som är extrautrustning,dessutom finns en felmarginal på 5% .
Många 3.5T bilar kör runt med övervikt,en del ovetande, men många tar det som en kalkylerad risk.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Halv eller helintegrerad är nog mycket av en personlig uppfattning. För vår del gick helintegrerat bort på ett tidigt stadium, den vi såg på var otroligt svår att komma åt med de flesta mekaniska arbeten över huvud taget, dessutom är rutor och karosseridelar tillverkade i mycket små serier och är mycket dyra med i regel långa leveranstider. Ska man ha en vinterbil för låga temperaturer så bör det vara en bil med en isolerad vägg mellan förarhytt och bodel, även om en helitegrerad har bättre isolerad förardel så blir det mycket svårt med de stora rutorna som inte går att isolera riktigt.
Vi tyckte heller inte att det var större plats invändigt då det var 1,5 till 2 meter fram till vindrutan.
Nu låter det här nog väldigt negativt men det var bara en enda som vi tittade på och jag har sedan sett andra som har varit ”bättre” konstruerade och det är många som föredrar de helintegrerade.
 
Toppen