• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halv eller helförsäkring

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej igen....

Jag har en undran hur ni andra gör, har ni hel eller halvförsäkring??
Min bil är nu 12 år och jag har hela tiden haft den helförsäkrad men hade det varit en personbil så hade den för länge sedan haft bara halvförsäkring...
Det skulle vara bra att höra era motiv varför fortsätt med hel på en 12år H-bil
Eller därför skall jag fortsätta med helförsäkring
Kan nämna att jag bor i H-bilen och är fortfarande sydpå och har Folksam ...


Kör lugnt så kanske vi ses
Wovi & Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Ifall fordonet har ett försäkringsvärde som över stiger merkostnaden så helförsäkrar jag.

Alla våra 7 fordon är helförsäkrade.

Så gör jag, men de kanske e fel enligt andra ;)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Gäller försäkringen? Är din bil besiktigad?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Ifall fordonet har ett försäkringsvärde som över stiger merkostnaden så helförsäkrar jag.

Alla våra 7 fordon är helförsäkrade.

Så gör jag, men de kanske e fel enligt andra ;)

Ok.... men är det inte så längre att försäkringbolagen har ett avskrivning värde på ca 10år.... så sen betalar de ju ändå inget eller ?
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Du får ju tänka på vad bilen kostar att ersätta med en likvärdig vid en eventuell totalskada, jag är övertygad om att en sådan bil du har är värd betydande belopp trots sina år, jag skulle inte halvförsäkra din bil!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Halv eller helförsäkring

Om man betänker att prisskillnaden mellan hel- & halvförsäkring betydligt mindre än vad husbilen är värd så är min åsikt den att man bör ha helförsäkring.

Bennie
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Du kan ju ställa merkostnaden för att ha helförsäkrat jämfört med vad du sparar på en halvförsäkring. Det brukar inte vara så stor skillnad, kanske en dryg tusenlapp ...

Har du halvförsäkrat får du ingenting om du drullar i diket av någon anledning, vildsvin och andra grisar kan plötsligt orsaka stor förödelse i sin vilda framfart.
Jag väljer helförsäkring om bilen är värd mer än dubbla självrisken, det är iallafall min åsikt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Men om försäkringen inte gäller för att bilen är obesiktigad är det ju onödigt att betala premien.

Vissa försäkringsbolag lär ha begränsningar i tid för utlandsvistelse.

Detta säger Folksam

H.2.1 Aktsamhetskrav
Du ska se till att husbilen inte körs av förare som
• saknar giltigt körkort
• kan göra sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri.
Du ska se till att vid övningskörning såväl lärare som elev uppfyller de regler som gäller
vid övningskörning. Du ska också se till att husbilen inte körs när körförbud meddelats
av polis eller annan behörig besiktningsman.
Om du bryter mot aktsamhetskravet i ovan kan vi göra avdrag på ersättningen. Avdraget görs
efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det
uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt. Avdraget kan
i allvarliga fall leda till att du inte får någon ersättning alls. Vi gör inget avdrag om försummelsen
är lindrig. Se även I.7.1.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Ok.... men är det inte så längre att försäkringbolagen har ett avskrivning värde på ca 10år.... så sen betalar de ju ändå inget eller ?

Man tittar nog på marknadsvärdet.
Husbilar börjar väl på en 50K och uppåt.
Kolla Blocket och dra av 10-15%
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Jag har fått en bil inlöst och ersättningen baseras på vad det kostar att köpa en likvärdig bil hos en handlare.
Med tanke på prisgapet mellan handlarpriser och vad man kan köpa en bil för privat kan det t.o.m. bli en riktigt bra "affär".
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

Tack för dessa svar.... nu är det ju så att jag bor i min H-bil och därför tror jag att jag är mycket mer försiktig i trafiken än vad kanske andra är, jag vill ju inte förlora "mitt hem" ..... egentligen skulle Folksam (och övriga bolag) vara tacksam för alla oss som bor i sina H-bilar...:twitcy:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helförsäkring

om du bor i bilen så sparar du in den vanliga Hemförsäkringen ,så då kan du väl lägga dom kronerna på helförsäkring.
 
Toppen