• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höstmörker

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Så är det väl dags då, fast det tar emot. Dags att ställa in för vintern. Vi har vår husbil inomhus ett par mil hemifrån. Det är skönt att veta att den står bra utan att påverkas av väder och vind under tiden den inte används. Hur gör ni? Ställer ni in eller kör ni även på vintern? Åker söderut( det skulle jag gärna göra men får inte med mig frun på det...)?
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Min står också inomhus under vintern . Den är avställd tas fram i april också ett par mil hemifrån .
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Vår står också inställd i kall lokal. Plockas fram i april. Nu är tid för funderingar för nästa år.
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Så är det väl dags då, fast det tar emot. Dags att ställa in för vintern. Vi har vår husbil inomhus ett par mil hemifrån. Det är skönt att veta att den står bra utan att påverkas av väder och vind under tiden den inte används. Hur gör ni? Ställer ni in eller kör ni även på vintern? Åker söderut( det skulle jag gärna göra men får inte med mig frun på det...)?
Vår står ute med lite värme på, på vår villatomt, förra vintern förbrukades ca 2600 kw extra, avställd från ca början av Nov till slutet Mars ungefär, är en ADRIA 2016 med Aldevärme.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag använder min under vintern, brukar bli några turer till Dalarna. I år blir det några till Ånnaboda också.
Stod förra året på hela vintern, har inte bestämt mig hur jag gör i år.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ställer in och ställer av i kall lokal några km bort men har möjlighet att ta ut och köra om det skulle bli tillfälle, frugan har inte slutat jobba en så Spanien får vänta några år till. :(
 

Nymon

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
32885
Medlemskap
2024
Står avställd i ett fd, mobförråd kallställt, Tar fram i April eller Maj beroende på väder.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Åker söderut( det skulle jag gärna göra men får inte med mig frun på det...)?

Försök övertala henne igen! Jag kan hjälpa till med argument om du behöver. Här är ett par:

  • Ni sparar el. Ställ huset/lgh på 10 grader hemma och kör söderut. Värme får ni i Spanien.
  • Minimal halkrisk och höftbensbrott. Dessutom vågar ni gå utomhus. Det är mer än hälften av pensionärerna i Sverige vågar göra vintertid pga det.
  • D-vitamin bildas i solen.
  • Subventionerat dieselpris.
  • En tredjedel av matpriserna jämfört med Sverige.
  • Ni slipper engagera er i den politiska pajkastningen i media i Sverige. Vill ni engagera er så finns den spanska. Den är inte dålig den heller.
  • Ni räddar livslängden på husbilen!
    • Hört på besiktningen när två kontrollanter pratar med varandra om min bil:
    • - Du Nisse! Den här bilen har inte rullat många mil!
    • - Jag har kollat trippen och den står på 11000 mil.
    • - Oj! Den är som ny här under trots att det är en Fiat! Spanienfarare?
    • - Japp, spanienfarare! Har inte rullat en meter i salt-slask!
  • Större bekantskapskrets och fritidsaktiviteter med samma intressen. Nya kompisar. Dessutom uppleva annan kultur och miljö. "-Finns det svenskt kaffe? -Nej, det hoppas jag verkligen inte!"
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Vi ändvänder bilen året om och är less på att skotta taket före vi skall åka.
Funkar utmärkt för oss då bilen står hemma på gården
 

Bilagor

  • 20191013_155449.jpg
    20191013_155449.jpg
    330,7 KB · Visningar: 50

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Va det inte så här hon sa "man måste ha tråkigt för att ha roligt" och det stämmer till 100%, i varje fall för oss. Vi har våran avställd tills någon gång i april, förutom en vinter då vi var i Spanien 5 månader.
 
Toppen