• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjd skatt

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2025

Guest
Höjd skatt med vad var det 43% på lätta lastbilar. kommentarer?
Personbil klass 2 också då?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt

var är källan till detta?
är det ett förslag som ska hanteras/beslutas av höstriksdagen eller någon utredning som föreslår det?
har inte hängt med i nyhetsflödet idag
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt

Har inte hör det heller, men det är nog inte omöjligt, skatten på diesel skall ju upp 44 öre från nyår och bil försäkringarna har ju reda höjts.
Nu klämmer dom ju ut det sista möjliga från de sjuka, det kostar att ta bort förmögenhetsskatt och införa pigavdrag.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Höjd skatt

Kanske Dennis är ute 1 år försent? denna stora höjning fick jag förra året
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Höjd skatt

Jag hörde att dom nämde detta på TV i förrgår, skatten skulle gå upp på lätta lastbilar med 45%.
Det är dags att registrera om till PB2.
Jag vet ej om detta bara var ett förslag.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Höjd skatt

Kan inte svara på om det gäller personbil klass2 också. Det borde det ju göra.
Sant att de kramar ur det som går nu i de som ändå har det sämst.
Personligen så anser jag att det är ett bevis på att mänskligheten står på botten av sin utveckling när man tillgriper sådana åtgärder (dom står på botten).
Sedan så är det för bedrövligt att man fortfarande anger skattehöjningarna på drivmedel som ett s.k. styrmedel för att få ner utsläppen.
I så fall borde ju en form av ransonering där var och en får tilldelat X-antal liter som grund och sedan för en extra kostnad kunna köpa till sig mer rättigheter i liter drivmedel vara ett bättre och rättvisare alternativ.
Skojare är dom hela bunten.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Höjd skatt

Jo detta med fordonsskatt o drivmedelsskatt miljöavgifter o koldioxidavgift o trängselskatt är ju för miljön får vi alltid höra av den styrande eliten.Men igår hörde jag på P1 att miljöbilarna hade ökat så mycket(7%)att trängselskatten gav mindre inkomst än beräknat och det sågs som ett problem.Var det inte meningen att det skulle b.l.a vara ett styrmedel för att köpa miljöbilar?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt

:wub: Och dom som köper miljöbilar som Focus och Saab m.fl för E85 kan köra gratis genom Stockholm.:wub:
Min tanke är, hur f..n kan man då få köra dom på bensin????

Fråga oss som bor i Uppsala så ska ni få höra hur hela marknaden har damsugits på dessa bilar .
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Höjd skatt

Det är väl ingen här i klubben som är så j-a dum att den tror att det är för miljöns skull? Det är ju enbart för att klämma ut mer pengar av dom som har valt dom, miljön blir garanterat inte ett dugg bättre för att man betalar mer skatt, det är bara avtalspengarna och fallskärmarna som blir bättre. En bil som går på etanol skulle också vara konstruerad för att enbart kunna gå på etanol om den skulle klassas för miljöbil. Jag som har verkstad vet nog bättre än många hur många bi-fuel bilar som tankas på alkohol.. Det hela är i mina ögon bara löjligt och nånting regeringen gör för att vara miljökämparna till lags. Ska det bli nån bättre miljö och som våra barnbarn ska kunna leva i så måste det till helt andra saker än skatter, ett realistikt miljötänkande världen över, inte bara i "stora" Stockholm.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Höjd skatt

Jag hörde också inslaget om skatteförändringarna. En detalj var att skatten på dieseldrivna personbilar skulle sänkas med 6%. Det sades inget om PbI eller PbII och då torde det gälla båda kategeorierna. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13924

Guest
Sv: Höjd skatt

Det här blir väl trevligt för oss husbilsägare?

Fordonsskatten höjs
för lätta lastbilar


2007-09-20 12:04

Regeringen vill höja fordonsskatten för de flesta lätta lastbilar och bussar med 45 procent. Höjningen bör träda i kraft den 1 januari 2008.
Det skriver regeringen i höstbudgeten som presenterades på torsdagen.


Den föreslagna höjningen motiveras dels med att skatteskillnaden mellan dieseldrivna lastbilar och dieseldrivna personbilar har lett till att personbilar byggs om och registreras till lastbilar, "skatteskillnaden driver fram samhällsekonomiskt omotiverade kostnader", skriver regeringen.

Dels kan den lägre skattenivån ifrågasättas ur miljöperspektiv, eftersom dessa bilar inte har lika strikta utsläppskrav som personbilar.

"Mot denna bakgrund anser regeringen att skatten för lätta lastbilar och bussar bör höjas så att skillnaden i skatteuttaget minskar", skriver regeringen.

Husbilar som tillhör kategorin personbilar klass II bör också omfattas eftersom dessa skattemässigt likställs med lätta lastbilar. Även här bör skatten höjas med 45 procent, enligt regeringen.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt

Hmmm
Det verkar som att man skall bli tvingad att ställa av för vintern, detta är ju för jä...gt, en konvoj till Stockholm är nog inte fel, vi måste ju göra något???
MVH en ilsken KEJO20:mad:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt

:cool: Mig veterligen finns det inte några perssoner som vetenskapligt ENTYDIGT kan BEVISA att koldioxiden har med den sk globala uppvärmningen av klotet att göra, är det någon som har hört vad han eller hon heter?
Nä min teori är denna,politiker har efter påtryckningar av miljöfolk kommit på den smarta Iden att det är inte miljön i första hand man bryr sig om utan det är att spela på folks rädsla för att kunna fortsätta ta ut nya skatter.
Om man tänker till en aning, så släpper Sverige ut 0,003 procent av Värdens koldioxid, är det då berättigat med sånna kollosala skattehöjningar på våra fordon.
Men nu är jag tveksam till att skaffa en häst som drivmedel för husbilen, ja vem vet hästar kanske avger koldioxid dom med när dom skiter, då kanske det går med dom som med korna, nödslakt av hela bunten.
För min del har jag inget emot att campa med husbilen utanför Rosenbad ett par tre veckor eller så.
PS kanske kan bli en ny ställplats vem vet???:D
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Höjd skatt

Ledsen men det finns ingen plats att campa runt Rosenbad, man har avsiktligt sett till att det inte finns några ställen att parkera på i den delen av staden. Se istället till att era lokala politiker ute i landet har en realistisk syn på miljön och människors behov och frihet. De flesta av dom landar till slut i Stockholm och trycker på folket sina minoritetstankar.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Höjd skatt

Det är ju själva faan att man ska behöva reta upp sig så här tidigt en Lördag morgon, visserligen är vädret sämre än vad som utlovades och det här med skattehöjning på bla. husbilar är inte någon nyhet för mig heller!
Att köpa vinterdäck och köra med husbilen året runt kan man nog snart glömma, man får vara glad att man har pengarna för att köra ett antal sommarmånader.
Och att man skulle få någon som helst förståelse från de styrande att det behövs lite rekreation från arbete och plikter är nog inte att räkna med, "det ska ju tänkas på miljön"
Gott nog men det börjas nog i fel ände med tanke på hur bilden ser ut på andra sidan Östersjön.
Jag kan tänka mig att de personer som inte kör husbil eller till och med en del som kör husbil tycker att har man råd att köpa bilar för hudratusentals kronor så har man råd att betala skatten åxå! En tanke som slår mig med jämna mellanrum är den gamla tesen....Präst, Adel, Borgare och bönder!
Om man förr i världen när denna tesen gällde skulle ponera att Adel och Bönder skulle "samarbeta" så hade nog huvuden rullat och fläskköttet satts i halsen!
Allt detta som jag nu retar mig på kan väll klassas som I-lands problem, det finns ju människor som inte har mat för dagen, men kör man det hela den vägen så är det andra saker som måste redas ut innan.
Så ni som har koll på trådar och tyckande på detta forum, ta bort detta innlägg om ni tycker att det är opassande, allt eller inget!
Angående en konvoj till Stockholm för demonstration, jag hänger på om jag inte jobbar!
Måste ju få in pengar för alla utgifter som kommer, sänkningen av skatten har inte kompenserat utgifterna ännu.
Men om vi nu träffas där uppe i den kungliga huvudstaden någonstans där det fortfarande går att parkera så kan det ju vara trevligt att åtminstone ta en koppp kaffe ihop!, för det är nog det enda vi kan räkna med, de styrande sitter nog och ror ute på Harpsund och räddar miljön, Präster,Adel Borgare och bönder i koalition!
Tycker Anders Nilsson, Kalmar som efter att jag skrivit detta har lugnat ner mig en smula, regnet fortsätter och jag ska ut och dammsuga min husbil.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Höjd skatt

Höjd bilskatt för Lättlastbil ????? Har Ej hör eller sett på nyheterna om detta.

Jag är ABSOLUT ej någon anhängare av höjda bilskatter "Vägskatt" men vi får naturligtvis besinna oss lite grann.

Om jag tar ex. en VOLVO V70 D5 "Diesel" -04 som grannen har så betalar han 6.980:- / år i Bilskatt "vägskatt" och Bilförsäkring med högsta bonus 5.600:- / år.
Bilens totalvikt: 2 000 kg.

och så tar jag vår Husbil är Bilskatten "vägskatten" 3.461:-/år och
Bilförsäkringen 3.499:-/år. Bilens vikt 3.900 kg
Med ALL säkerhet är det 80% av oss Husbilsägare som avställer den över vintermånaderna.

"Om man höjer med 45% från 3461:- x 45% = 5.018:-/år är fortfarande lägre än
VOLVO V 70 D5".

Om någon SKALL DEMONSTRERA så SKALL samtliga bilägare till DIESELBILAR (vilken också är den KLART bästa MILJÖBILEN "med PARTIKELFILTER som ENDAST släper ut
5-8% KOLDIOXID vilket däremot en ETANOL "Sprit" släper ut 15 - 20% och tar 1,4 ggr mer/mil").

Om man vill ha lägre Bilskatt "Vägavgift" köp en med BENSINMOTOR.

:mcride:
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Höjd skatt

kejo 20. Tänk sicken upplevelse med 500 husbilar i Stockholms innerstad under ett par timmar någon lämplig dag. Snurrande runt rikstadshuset. Det hade gett rubriker och sån trafikstörning det skulle bli.:wub:
 
S

suneAl

Guest
Sv: Höjd skatt

Dessa 500 Husbilar skulle enbart ge STOCKHOLM STAD 20.000:- i trängselavgift.
Vilken tanke ??????
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Höjd skatt

I denna fråga är jag politiskt obunden!
Förövrigt fattar jag att miljön är nummer ett!
Men angrip problemet från rätt håll och genomför förändringar som är rimliga och vettiga!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Höjd skatt

Den här tråden borde återgå till att diskutera ev höjd vägtrafikskatt och inte bli en tråd för olika politiska åsikter.
Om inte det går att undvika en politisk debatt här, lägg ner tråden.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen