• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höja lastvikten?

Jennie

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
35698
Medlemskap
2023
Hej. Jag försöker utläsa om det finns möjlighet till att höja lastvikten. Det enda jag hittar på bilen är två etiketter, på vardera sida om dörrarna. Kan man utläsa på dessa etiketter hur mycket min bil får ha max totalvikt? Det är en Lmc Liberty 2008 med tvilligaxel bak. Den är reggad idag för totalvikt 3850kg men är nyfiken på om jag kan höja lite till.. Jag har mejlat en Lmc återförsäljare men inte fått svar på min fråga. Hoppas någon hör har någorlunda svar på min fråga eller en rekommendation på en Lmc återförsäljare som kan sådana här frågor. Mvh Jennie
 

Bilagor

  • DSC_7908.JPG
    DSC_7908.JPG
    1,7 MB · Visningar: 77
  • DSC_7909.JPG
    DSC_7909.JPG
    1,1 MB · Visningar: 78

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej. Jag försöker utläsa om det finns möjlighet till att höja lastvikten. Det enda jag hittar på bilen är två etiketter, på vardera sida om dörrarna. Kan man utläsa på dessa etiketter hur mycket min bil får ha max totalvikt? Det är en Lmc Liberty 2008 med tvilligaxel bak. Den är reggad idag för totalvikt 3850kg men är nyfiken på om jag kan höja lite till.. Jag har mejlat en Lmc återförsäljare men inte fått svar på min fråga. Hoppas någon hör har någorlunda svar på min fråga eller en rekommendation på en Lmc återförsäljare som kan sådana här frågor. Mvh Jennie
Man kan inte utläsa hur mycket du kan höja, men däremot ser max totalvikt att vara 3500 kg , i nuvarande utförande,den skylten borde ändras om du har högre vikt.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Har precis gjort en höjning på vår husbil och jag vill påstå enligt din typskylt att axlarna får ha max 4350kg tillsammans, dvs du skulle i teorin kunna väga upp den till det MEN då måste även chassit vara godkänt för en belastning på 4350kg vilket inte alls är säkert. Som i mitt fall var axlarna godkända för 3850kg men mitt chassi klarade bara 3650kg så det var max vikt.

Generellt är det en extra balk som behövs för att förstärka chassit vilket är en rätt mild uppdatering jämfört med att börja byta axlarna.

Sen ska man som i ditt fall få ett godkännande från tillverkaren på förändringen vilket skiljer väldigt från tillverkare till tillverkare.

Hoppas det hjälper er framåt!
 

Jennie

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
35698
Medlemskap
2023
Hej,

Har precis gjort en höjning på vår husbil och jag vill påstå enligt din typskylt att axlarna får ha max 4350kg tillsammans, dvs du skulle i teorin kunna väga upp den till det MEN då måste även chassit vara godkänt för en belastning på 4350kg vilket inte alls är säkert. Som i mitt fall var axlarna godkända för 3850kg men mitt chassi klarade bara 3650kg så det var max vikt.

Generellt är det en extra balk som behövs för att förstärka chassit vilket är en rätt mild uppdatering jämfört med att börja byta axlarna.

Sen ska man som i ditt fall få ett godkännande från tillverkaren på förändringen vilket skiljer väldigt från tillverkare till tillverkare.

Hoppas det hjälper er framåt!
Tack för svar! , Bilprovningen tror att det går men jag måste få tag i Lmc för korrekt svar om chassit.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej,

Har precis gjort en höjning på vår husbil och jag vill påstå enligt din typskylt att axlarna får ha max 4350kg tillsammans, dvs du skulle i teorin kunna väga upp den till det MEN då måste även chassit vara godkänt för en belastning på 4350kg vilket inte alls är säkert. Som i mitt fall var axlarna godkända för 3850kg men mitt chassi klarade bara 3650kg så det var max vikt.

Generellt är det en extra balk som behövs för att förstärka chassit vilket är en rätt mild uppdatering jämfört med att börja byta axlarna.

Sen ska man som i ditt fall få ett godkännande från tillverkaren på förändringen vilket skiljer väldigt från tillverkare till tillverkare.

Hoppas det hjälper er framåt!
Vad kostade den höjningen dig?
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Vad kostade den höjningen dig?
Hej,

Ja, höjningen blev en dyr historia, kunde höja från 3500kg-3650kg vilket gav 150kg mer lastvikt, låter inte mycket men gick från 461kg-611kg i lastvikt vilket gav +30% vilket såklart är välkommet.

Kostnaden då, intyget från min återförsäljare som beställt det från tillverkaren kostade 7500:- registreringsbesiktningen kostade 1699:- (då slapp jag vägning som annars skulle kostat ytterligare 600:) samt kontrollbesiktning 1089:- eftersom bilen var uttagen 1år tidigare och det är kontrollbesiktning varje år på fordon över 3500kg vilket annars går på 3 års intervall när dom är nya så föll den in i intervallet.

Totalt 10300:- exkl bränsle dom 10milen jag fick åka för att utföra besiktningen.

Ca 70kr/kg upp men om 10år så är det glömt så bara att köra
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
Ni som har vägt upp era bilar kanske kan hjälpa mig i lite funderingar jag har inför höjning av min bil från 3500 till 3850 kg som det intyg jag köpt från min återförsäljare av bilen. Mina frågor vad händer med bilen efter reg.besiktningen er den fortfarande en Pb klass 2 eller räknas den som lastbil? Vilka hastighets bestämmelse gäller ? Vilka regler gäller i utlandet?
tack på förhand för era svar och snälla ni inga killgissningar bara svar från ni som vet
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mina frågor vad händer med bilen efter reg.besiktningen er den fortfarande en Pb klass 2
Ja visst är den det.
eller räknas den som lastbil?
Nej
Vilka hastighets bestämmelse gäller ?
I Sverige, samma som före uppvägningen.
Vilka regler gäller i utlandet?
Landets regler, troligen lägre hastighet tillåtet än som 3,5 tonnare.
Du bör läsa på inför utlandskörning.
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
Ja visst är den det.

Nej

I Sverige, samma som före uppvägningen.

Landets regler, troligen lägre hastighet tillåtet än som 3,5 tonnare.
Du bör läsa på inför utlandskörning.
Tack för snabbt svar dags att beställa reg. Besiktning så vi slipper överlast böter just kollat vår vikt inför semesterresan och den var 3680 kg med full dieseltank och vattentanken full och full packning = 180kg överlast.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Lite konstigt att när vi kör i Tyskland på autobahn, kör vi om alla lastbilar men när vi kommer in i Österrike kör dom om oss
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vilka regler gäller i utlandet?

Som Michael nämner så är hastigheten ofta lägre i utlandet.
Drar några exempel, där vi åkte i somras.
Skiljer en del mellan länder, så man får "hålla tungan rätt i mun".

En annan skillnad är att det tex i Tyskland ofta är omkörningsförbud för lastbilar, dit fordon över 3500kg räknas.
I Österrike och Italien var det vanligt med att fordon med totalvikt under 7500kg fick köra om. Men då max hastighet i Österrike är 80km/h, så saknar det större betydelse.

(Hoppas jag mindes rätt nu, du får dubbelkolla det du är särskilt intresserad av)

Danmark:
Husbil upp till 3,5t
Landsväg och motortrafikled: enligt skyltar
Motorväg: enligt skyltar (upp till 130km/t)

Husbil över 3,5t
Landsväg och motortrafikled: 80km/t
Motorväg: 80km/t (Efter särskild besiktning och godkännande 100km/h)

Tyskland:
Husbil upp till 3,5t
Landsväg, 100km/t
Motorväg, enligt skyltning

Husbil över 3,5t
Landsväg, 80km/t
Motorväg, 100km/t
Vid omkörningsförbud för tung lastbil gäller det också för husbilar över 3,5 t.
Du måste också sänka hastigheten till max 80km/t och köra i körfältet längst till höger.

Österrike:
Husbil upp till 3,5t
Landsväg, enligt skyltar (upp till 100km/t)
Motortrafikled, enligt skyltar (upp till 100km/t)
Motorväg, enligt skyltar (upp till 130km/t)

Husbil över 3,5t
Landsväg, max 70km/t
Motortrafikled, max 70km/t
Motorväg, max 80km/t

Italien:
Husbil upp till 3,5t
Landsväg, enligt skyltar (upp till 90km/t)
Motortrafikled, enligt skyltar (upp till 110km/t)
Motorväg, enligt skyltar (upp till 130km/t)

Husbil över 3,5t
Landsväg, max 80km/t
Motortrafikled, max 80km/t
Motorväg, max 100km/t

EDIT: - Såg att jag tog god tid på mig och du fått en del svar, men får stå kvar då jag belyser omkörningsförbudet också -
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Den här sitter i vår bil 4.500 kg
Visa bilaga 229578
Den der er nok litt feil. Her i Norge har vi i utgangspunktet 2 fartsgrenser: 50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk. Hvis det er andre fartsgrenser skal det være skiltet hver 800m om jeg ikke husker feil. Motorveier med fartsgrense 90/100/110 har naturligvis ikke slik skilting.

Merk også at biler med tilhenger samt biler med totalvekt over 3500kg uansett har maks fartsgrense 80 km/t (her kan det være unntak, f.eks hvis tilhengeren/vogntoget er godkjent for Tempo 100). M.a.o, hvis man kjører med henger på motorvei og holder fartgrensen på 110 kan man bli bøtelagt for å ligge 30 km/t over grensen, og det svir!

Edit: Ser nå at bobiler under 7500 kg likevel får følge skiltingen, dette var en endring for noen år siden som jeg ikke hadde fått med meg. I stand corrected!
 
Senast ändrad:
Toppen