• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högtalare Ducato 2001

F

F.d. 57484

Guest
Vår Hymer B544 från 2001 är byggd på Fiat Ducato. Högtalarna i panelen är ruskigt dåliga. Några tips på inte allt för dyra högtalare man kan stoppa in istället? Vi lyssnar en del på musik, men framför allt ska de lyfta fram talet när man lyssnar på poddar.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Vår Hymer B544 från 2001 är byggd på Fiat Ducato. Högtalarna i panelen är ruskigt dåliga. Några tips på inte allt för dyra högtalare man kan stoppa in istället? Vi lyssnar en del på musik, men framför allt ska de lyfta fram talet när man lyssnar på poddar.
Se tidigare tråd, du måste vara medlem, bara 100 kr per år, för att se allt i forumet. /G

 
F

F.d. 57484

Guest
Se tidigare tråd, du måste vara medlem, bara 100 kr per år, för att se allt i forumet. /G
Tack för tipset. Dock har jag redan sett den tråden och den verkar inte gälla min årsmodell eftersom mina högtalare sitter i instrumentpanelen.

Har bara haft husbil några veckor, så jag tror jag utvärderar ett tag till om Husbilsklubben har det innehåll jag letar efter. :)
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Har 00:a som jag dämpade de högtalare som satt där.
Det var inte originalhögtalare utan ett par Blaupunkthögtalare av coaxtyp. De lät väl ok fast lite "skrälliga".
Dämpningen tog bort det skrälliga. Dessutom kompletterade jag med en Pioneer aktiv subwoofer och diskanthögtalare fram på instrumentbrädan.
Har även högtalare vid dinetten och ett par i "sovrummet". Kan nämna att bilstereon självklart har fjärrkontroll som ligger i sovrummet.
Det som gjorde absolut mest på ljudet var förståss subwoofern.
Jag tycker att jag med ganska enkla medel fått till ett kanonljud.

Bilden visa hur jag monterat ner panelen och hur jag dämpat högtalarkorgen. Dämpmateral lite trassel bakom högtalarkorgen och en tunn ljuddämpande matta som är självhäftande.
IMG_8959.JPG
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Min erfarenhet är att det är bortkastade pengar att bara byta högtalarna i panelen, om det är de som sitter i nederkanten av Ducatons plastpanel. Antingen måste du fixa en riktig "låda" runt högtalaren, så att du får ut mer ljud med den lilla högtalarstorleken, eller köpa ett högtalarpar som tål mycket effekt och ett slutsteg som orkar mata.

Jag köpte de största som fick plats till vår 97:a, minns inte om det var 4" eller 5,25", märket var Alpine eller möjligen JBL men jag fick tillverka en ring av plexiglas för att få dem på plats i alla fall, och matade dem med en pioneer-HUs inbyggda förstärkare. I princip samma usla ljud som med originalhögtalarna.

chiquitas dämpmatta bakom högtalaren kan kanske vara ett alternativ, men i så fall med ett litet slutsteg.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Dock har jag redan sett den tråden och den verkar inte gälla min årsmodell eftersom mina högtalare sitter i instrumentpanelen.

Har bara haft husbil några veckor, så jag tror jag utvärderar ett tag till om Husbilsklubben har det innehåll jag letar efter. :)
Utvärdera? Det är ungefär samma pris som en pizza men räcker ett helt år :)
 
F

F.d. 57484

Guest
Tack för de bra tipsen! Ser ut som jag får göra ett lite större projekt av detta. :)
 
Toppen