• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt hackande ljud vattenpump

Jarkko

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
29973
Medlemskap
2023
Hej ! Jag har nyligen köpt en Ci årsmodell 2018. Tycker att vattenpumpen för ett väldans liv när man ska spola vatten. Det hackar och vibrera olika beroende på hur mycket vatten jag spolar. Husbilen jag hade innan lät liknande men lugnare och tystare. Det låter nästan som pumpen är för kraftig. Min fråga till er är om det är normalt att det ska låta så mycket ?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Hej ! Jag har nyligen köpt en Ci årsmodell 2018. Tycker att vattenpumpen för ett väldans liv när man ska spola vatten. Det hackar och vibrera olika beroende på hur mycket vatten jag spolar. Husbilen jag hade innan lät liknande men lugnare och tystare. Det låter nästan som pumpen är för kraftig. Min fråga till er är om det är normalt att det ska låta så mycket ?
Så låter våran när det är luft i ledningarna, det försvinner om man spolar varmt och kallt vatten ur alla kranar. Uppstår när tanken varit tom.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Jag vill dra igång tråden igen eftersom jag inte blir av med detta evinnerliga "knackandet" även efter utluftning. Vill jag bara krana på lite grann så knackar det. Vid fullt öppet är den lugnare i gången.
Monterade ny pump idag med samma resultat. Gäller både kallt och varmt. Gäller en Aqua 8 Fiamma "tyst power pump" (tryckpump). Den bygger inte heller upp något tryck som den tidigare gjorde. (gällde även den gamla pumpen mot slutet)
Någon som har en bra teori vad problemet är eller hur jag åtgärdar det?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ljudet kan komma från slangar som inte är klamrade ordentligt utan kan ligga och vibrera mot väggar och skåpsidor som förstärker ljudet genom resonans. Finns det då ingen ackumulatortank så startar och stänger pumpen ideligen med korta intervaller vilket förstärker vibrationerna i slangarna.

Det bästa är att montera in en ackumulatortank och därefter kontrollera om slangar ligger mot inredningen utan något vibrationsdämpande material eller klammer med mjuk insida. Själva pumpen skall också monteras med ljuddämpande fötter och skruvas så pass löst att den sitter fast men inte klämmer ihop fötterna för mycket.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Vid lågt vattenuttag så "skakar pumpen" rejält. Framför allt på varmvatten sidan. Inte heller samma tryck i vattnet när jag öppnar för fullt.

Bilen står hemma och jag har givetvis inte något varmvatten igång. just nu. Har ingen synligt vattenläckage heller vid pumpen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Fungerade med att den bygger upp trycket men pumpen hackar/skakar när den bygger trycket. Alltså hoppas jag på min Tryckackumulator som är på väg.
Tror inte det blir annorlunda med tryckackumulatorn, bara en extra kostnad, verkar snarare att pumpen är för kraftig eller ger för högt tryck. Som någon redan nämnt, kan det finnas en skruv på pumpen för justering av trycket, i så fall är det sannolikt den som behöver ställas om.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En vanlig uppfattning är att om det är för lågt flöde i ett värmesystem höjer man trycket på cirkulationspumpen. Det som händer då är att tryckfallet ( motståndet) ökar i ventiler, böjar etc. Då kan det även uppstå ljud.
Flödet kan bli sämre om det är för högt tryck.
En förutsättning är allt är rätt injusterat.

Om pumpen är för stor när man öppnar en kran kan det bli en tryckstöt i anläggningen.
Sugledningen kanske är för klen.
Om det finns en backventil se över den.
Om det går att ställa in hysteresen, start och stopp som skrevs ovan.

Det är antagligen olika kvalitet och funktion på olika pumpar.

Det bästa är att pröva sig fram.

Åke
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Under pumpen finns nog en skruv, skruva den medurs så kanske det kan lösa problemet.
Hej igen. Någon justerskruv under fanns inte på den modellen som är original på min bil, Fiamma Aqua 8. Har satt expansionskärlet och nu går den mycket bättre. Tack för alla tips och lösningar ni kommit med.
 
Toppen