• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

högkonjunktur

F

F.d. 11293

Guest
finns det någon mattematiker i Hbk som har eller kan räkna hur många dagar som husbilen måste stå still för att det skall "löna" sig att ställa av o på? :wub:

kostar ju 50 kr varge gång

kanske lite snålvarning men också pengar att spara för man nyttjar ju inte vägnätet när man står still.:yes:

Det finns en annnan positiv sak med det också, om tillräckligt många gör det så måste vågverket anställa fler för att administrera detta o då får ju fler jobb:wideeyed:

Men då kanske dom höjer skatten:confused:

:)
 
F

F.d. 19161

Guest
Sv: högkonjunktur

Det beror ju på vad du betalar i skatt och försäkring... En skattefri liten husbil som en folkabuss kostar nästan ingenting medans (kan jag tänka mig) en ny miljonbil har en högre kostnad som förkortar stilleståndstiden innan man går plus.

Men räknemässigt borde väl antalet dagar vara 50/((Skatt+Försäkring)/365)?

EDIT: FEEELLL av mig. Gömmer mig under miniräknaren och låter någon annan räkna rätt istället. :p
EDIT2: Ger upp, kanske är rätt ändå?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5095

Guest
Sv: högkonjunktur

Hej
Enligt vägverket så måste jag betala skatt för hela månaden då bilen ställs på även om den ställs av efter 2 dagar
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: högkonjunktur

Om jag inte missminner mig måste husbilen vara avställd minst 14 dagar för att skatt inte ska debiteras för den perioden. Och ja, det lönar säg när man har en årsskatt på 5018kr.
Dessutom går försäkringen över i avställningsförsäkring kostar knappt 400kr/år.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: högkonjunktur

För enbart skatten så uppstår två olika fall.

* Skatt under/= 4800kr/år: En månad
Enligt Transportstyrelsen:
Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.

* Skatt över 4800kr/år: 15 dagar
Enligt Transportstyrelsen:
Är skatten högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)

Så uppfattar jag saken, men så tillkommer effekterna av försäkringen.
/David
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: högkonjunktur

Vägtrafikskatten på en 3500 kg husbil ligger på 5018kr/år. Om man delar detta med 365 dagar så får man 13.75kr/dag. Fyra dagar blir 55 kronor.

Svaret på din fråga blir då fyra dagar, då har du tjänat 5 kronor på skatten. Detta under förutsättning att den varit påställd i 14 dagar innan du gör avställningen. I annat fall så får du betala för hela månaden.

Jag tror att jag räknat rätt.

Kenneth
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: högkonjunktur

Men då går även försäkringskostnaden ner radikalt.Årspremie 6006:- men vid avställning 824:-
Detta är givetvis olika på olika F-bolag och fordon.För mig är det jämtupp vid 5 dagar.
Anders.B
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: högkonjunktur

skatten räknas numera dag för dag.Inga stora pengar att tjäna men står du still varför betala?Som nån sa här ovan:fler kan ju få jobb:))
 
Toppen