• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högfrekvent ljud från laddblocket

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en LMC 720 I av 2013 års modell och har ägt den sedan den var ny. Sedan en tid tillbaks så har vi fått ett problem som är störande.

Det kommer ett högfrekvent ljud från laddblocket när vi har anslutit oss med elkabel. Kör vi enbart på 12 V är det inget ljud.

Har någon haft liknande problem? Jag har inte exakt beteckning på laddblocket men kan återkomma med det.

Tacksam för tips.

Mvh
 

Spaceman

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
29615
Medlemskap
2022
Hejsan!
Låter som du har något som man brukar kalla "coil whine". Det brukar uppstå när laddaren har en mycket hög last. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att du har det hela tiden, det kan har varit någon enstaka gång. Men när man väl har fått "coil whine" så går det tyvärr inte att bli av med. Mer än att byta laddare. "Coil whine" är inget farligt och inget som betyder att laddaren är trasig heller. Det du kan göra är att försöka minska laddarens belastning för att dämpa ljudet.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hejsan!
Låter som du har något som man brukar kalla "coil whine". Det brukar uppstå när laddaren har en mycket hög last. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att du har det hela tiden, det kan har varit någon enstaka gång. Men när man väl har fått "coil whine" så går det tyvärr inte att bli av med. Mer än att byta laddare. "Coil whine" är inget farligt och inget som betyder att laddaren är trasig heller. Det du kan göra är att försöka minska laddarens belastning för att dämpa ljudet.
Tack för snabbt svar. När du skriver byta laddare, menas då hela laddblocket eller bara en del av det?

Mvh M Hall
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Förmodligen är det en Reich E-Control basic ni har. Den satt i vår LMC 2013.

Vi hade inga problem med vår men den är tydligen inte bland dom absolut driftsäkraste boxarna där ute och mår visst inte så bra av att alltid vara inkopplad på laddning läste jag någonstans hos någon som servar dem. Vissa komponenter slits tydligen lite för fort i den. Efter att jag läste det så gick jag över på att i preventivt syfte bara koppla in vår på el när vi använde bilen och aldrig under vintervilan.
Det finns utbytesladdare om man googlar på nätet men dom kostar skjortan. Vet inte om man kan fixa något själv med dem.

I vår nuvarande bil (Hobby -05) sitter en annan typ av enklare laddare och den var trasig när jag köpte bilen i våras. Det jag såg direkt var att ett par kondingar hade "exploderat" och det är inte så konstigt efter 15 år i tjänst. Jag bytte kondingarna och laddaren fungerar nu som den skall men precis som ni har jag nu ett högfrekvent pulserande pipande när laddaren belastas.
Vårt ljud är på tok för högt för att vara normalt och låter redan vid relativt låg belastning. Har inte kollat saken närmre ännu men förmodligen är det någon annan komponent som närmar sig slutet.
 

Bilagor

  • Reich E-Control Manual.pdf
    4 MB · Visningar: 86

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Förmodligen är det en Reich E-Control basic ni har. Den satt i vår LMC 2013.

Vi hade inga problem med vår men den är tydligen inte bland dom absolut driftsäkraste boxarna där ute och mår visst inte så bra av att alltid vara inkopplad på laddning läste jag någonstans hos någon som servar dem. Vissa komponenter slits tydligen lite för fort i den. Efter att jag läste det så gick jag över på att i preventivt syfte bara koppla in vår på el när vi använde bilen och aldrig under vintervilan.
Det finns utbytesladdare om man googlar på nätet men dom kostar skjortan. Vet inte om man kan fixa något själv med dem.

I vår nuvarande bil (Hobby -05) sitter en annan typ av enklare laddare och den var trasig när jag köpte bilen i våras. Det jag såg direkt var att ett par kondingar hade "exploderat" och det är inte så konstigt efter 15 år i tjänst. Jag bytte kondingarna och laddaren fungerar nu som den skall men precis som ni har jag nu ett högfrekvent pulserande pipande när laddaren belastas.
Vårt ljud är på tok för högt för att vara normalt och låter redan vid relativt låg belastning. Har inte kollat saken närmre ännu men förmodligen är det någon annan komponent som närmar sig slutet.
Låter som vi får köpa nytt elblock helt enkelt. Vet att de kostar en slant men det får det vara värt för att slippa ifrån ljudet.

Mvh
 
F

F.d. 22252

Guest
Det du hör är switchfrekvensen, på gamla tvapparater kunde man höra ett liknande ljud 15khz mest bara de yngre som hörde det, boten var då att spraya en transformator med en lack och att titta över lödningar och skruvar som kunde vibrera.
Så det gäller att hitta någon som kan titta över den så kanske det går att laga kan man hitta en gammal tvreparatör så kan han ju titta på det lite snabbt de brukar kunna en hel del känner en som lagat det mesta i elektronik som finns. Man kan ju försöka bråka lite med den trycka och klämma och se om det ändrar sig, kan ju vara en lödning som släppt och förändrar frekvensen. Går det att få den att förändra ljudet då går det säkert att laga. Problemet är ju att man inte kan köra utan den.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kan du byta kondingar så kan du göra detta. Har varit med om pipande ljud dock ej i elblock. Öppna elblocket och när är du har spänning på så peta tryck på komponenterna med en isolerad mejsel och lyssna när ljudet försvinner eller ändrar sig. Har varit med om att ljudet uppstod i komponenten på bilden som var monterad stående. Besked från tillverkaren var att bocka ner komponenten, och vips så var ljudet borta.
 

Bilagor

  • TO-220_Front_Coloured.svg.png
    TO-220_Front_Coloured.svg.png
    15,1 KB · Visningar: 17

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Har tänkt att plocka ut laddaren igen för att försöka hitta ljudet så det blir en bra början.
Liknande komponenter satt skruvade med kylpasta i chassiet när jag plockade isär laddaren så det är ju inte helt otroligt att det blev någon skillnad där sen när jag satte ihop allt.
Fördelen med "gammal" teknik är att det är rätt lättlagat även för en amatör :) .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Spenningsregulatorer og ladere er i dag nesten uten unntak switching power, disse jobber med en høyere frekvens enn lysnettet og kan derfor benytte lettere spoler for samme jobb. En switchende TO-220 pakke kan lett komme i resonans, en bøyning av benene gir en annen resonans frekvens og mister dermed tilbakekoblingen på svingninger. Det samme skjer og med spoler, men her kan det lønne seg å bruke en dråpe lim som dempning.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. I min bil satt ett Reich block och det skulle landa på cirka 15000 kr att byta ut hela blocket (inkl arbete). Alternativet var att skicka iväg det till ett ställe i Norge där de felsökte och lagade dessa elblock, då skulle chansen vara 50/50 och kostnaden var ändå väldigt hög. Gjorde som så att jag köpte en extern CTEK 7A laddare istället vilket kostade mig 1200 kr. Drog säkringen som gick till laddaren i elblocket och nu sköter den externa CTEK laddaren bodelsbatteriet istället. Verkar fungera fullgott. Tack för alla råd och svar.

Mvh
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag jobbade som tvreparatör hände det att högspänningstransformatorn skrek ganska högt, äldre hörde det inte men yngre tyckte det var störande. Man lödde om alla lödningar och drog åt lite skruvar men ofta hjälpte det inte då fanns det en speciell spraylack och ofta fungerade det tillräckligt bra. Tror inte själva jobbet är särskilt betungande att åtgärda utan det är alla pålägg och avanser som gör det dyrt. Din lösning fungerar ju bra allt behöver ju inte vara så komplicerat, men att klå husbilsägare på pengar verkar ju vara en sport.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
När jag jobbade som tvreparatör hände det att högspänningstransformatorn skrek ganska högt, äldre hörde det inte men yngre tyckte det var störande. Man lödde om alla lödningar och drog åt lite skruvar men ofta hjälpte det inte då fanns det en speciell spraylack och ofta fungerade det tillräckligt bra. Tror inte själva jobbet är särskilt betungande att åtgärda utan det är alla pålägg och avanser som gör det dyrt. Din lösning fungerar ju bra allt behöver ju inte vara så komplicerat, men att klå husbilsägare på pengar verkar ju vara en sport.
Jag hade faktiskt i åtanke att höra med en tv-servicefirma i Trollhättan där jag bor. Han som driver den är tydligen duktig på det mesta inom elektronik. Problemet var sådana fall att blocket var tvunget att demonteras och att sedan få tillbaks det på rätt sätt var jag osäker på. I alla fall så brydde jag mig inte om att bråka med det. Det verkar ju fungera bra nu i alla fall. Att det är dyrt med husbil håller jag med om!! Men väldigt roligt!!
 

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Ralf i Henån kan säkerligen fixa ditt elblock, han finns omnämd i gamla trådar på HBK. Fick min ebl från -08 lagad då jag åkte dit förra året, har funkat perfekt sen dess. Bra när man vill behålla originalet, dessutom billigare än nytt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar fotografera ledningarna så man kan se hur de ska sitta sen lite tejp och en penna är alltid bra. Men jag håller med att det är bökigt att komma åt och sen måste man ju bryta strömmen direkt vid batterierna och då försvinner ju lyset och sen är det kanske några inställningar som tappar minnet. Så det är ju en risk men har man den sen på arbetsbänken så är det ju en helt annan sak. Men rep. priset beror säkert på att de vill sälja nytt. Jag har alltid eltejp lödkolv och multimeter med mej så man kan fixa lite men en gammal bil har ju inte så mycket som kan gå sönder och jag har ju en extra batteriladdare med om den inbyggda skulle gå sönder bara att skifta enkelt.
Jag har undrat hur det gick med dom som kunde brunnit inne i kroatien när det började brinna i elblocket under en sittplats, bara tur att en av dom vaknade vet inte hur de tog sej hem gjorde ju en nödreparation men på den tiden hade jag ju inga verktyg med mej men det lärde jag mej då. Verkligen vansinnigt konstruerat ur säkerhets synpunkt. Tur att flygplanen har lite andra krav annars skulle man vara tvungen att gå med hjälm på hela tiden.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en LMC 720 I av 2013 års modell och har ägt den sedan den var ny. Sedan en tid tillbaks så har vi fått ett problem som är störande.

Det kommer ett högfrekvent ljud från laddblocket när vi har anslutit oss med elkabel. Kör vi enbart på 12 V är det inget ljud.

Har någon haft liknande problem? Jag har inte exakt beteckning på laddblocket men kan återkomma med det.

Tacksam för tips.

Mvh
Kan kanske vore en bra ide att sätta in en Cetek har själv bytt på en bil 08
 
Toppen