• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Hårda slag

Thotto

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
9574
Medlemskap
2024
Hei på dere alle god venner i Sverige
Vi har en Burstner Elaganse 821 2007 modell. Gammel men god
Det er en 3 akslet bil på 5000kg
Ved kjøring på veiger med mye humper eller skjøter i vegbanen, er det veldig hårde slag fremme.
Hva med å skifte nye fjærer og støtdempere fremme, vil det bli bedre og mindre hårde slag?
Jeg tenker at etter som bilen nå er snart 15-år ung ;-) har den muligens seget ned fremme noen cm.
Hva tenker våre gode naboer som har masse erfaring om vårt problem.
Må alle ha en fortsatt fin vår og kos dere masse på tur
Med vennlig hilsen Thorvald
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
Hej! Vi har en Knaus Sunliner 800 Leg som också är tre axlad och på 5 ton men med bytta och förstärkta framfjädrar, där vi inte tycker oss uppleva några hårda slag, så byt till förstärkta fjädrar och stötdämpare.
Ha en fin och skön vår ni med!
Thomy
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ungefär som Svein_H skriver så kan problemet vara gummibussningar.
På min personbil Volvo S70 1998, har jag omljud från bak vid hålig väg.
Stötdämparnas nedre fäste är öglor, fyllda med gummi, som har lossnat.
Så vid varje gupp slår fästet i öglorna skruven som håller dem, och det uppstår ljud.

Framvagnen på en bil har fler rörliga delar med gummibussningar, som kan ha lossnat, vilket ger slagliknande ljud.
Jag tänker på nedre triangelstaget, som på nyare bilar är gummibussat.
Men nya stötdämpare kan det bli värre, dämparna tar ju inte bort stötarna, de dämpar rörelsen så att bilen inte gungar mer än en till två ggr.
Övre dämparfästet, på en del personbilar har en gummidel som lossnar och det uppstår ljud.
Kan vara så på din bil.

Gummibussningarna jag tänker på är fastvulkaniserade, och kan släppa.

Någon tänker på att fjädringen slår igenom, och slår emot stoppgummin.
Men det är nog någon som sker mest vi rätt stora gupp.

Kanske beror saken på hur högt lufttryck du har i däcken?

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej så dant som en del husbilar hänger med nosen så finns det ju inte mycket rörelse kvar innan MacPherssonbenet slår i genomslagsbussningen d,v,s, slår i botten och dunkar till. Jag har läst men ej sett att när bilen höjs uppåt 7cm. eller ibland ännu mer med nya friska förstärkta fjädrar i förhållande till de uttröttade för klena originalen och först då blir plan med marken så var det inte långt kvar till genomslag, så det är nog inte alls omöjligt att dunket kommer från stopp mot gummibussningen.
Det jag har sett är lösa trasiga genomslagsgummin som fått så mycket stryk så de spruckit upp av all misshandel.
Men glapp vid övre fästet framställer ju också underliga oljud vid rätt studs.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Båda våra treaxlade bilar har dunkat rejält vid exempelvis broskarvar. Efter att ha sänkt lufttrycket till 4,5 runt om går det mycket mjukare.
Däcktryck har det diskuterats mycket om i olika trådar låt för denna trådskapares skull de diskussionerna fortsätta där
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, trådskaparen frågar ju om körning på "knölig" och gropig väg (ursäkta översättningen) och inte oljud vid mindre skarpa kanter och ojämnheter.

"Ved kjøring på veiger med mye humper eller skjøter i vegbanen, er det veldig hårde slag fremme."

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen