• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hål i bordsskivan ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag klantade till det lite i Idre och råkade tappa våran Wilfa fläkt i bordsskivan så det blev ett hål.
Jag kollade med hemförsäkringen som vi även har allrisk/drulle försäkring samt
på husbilen har vi husbilplus och allrisk och ingen vill ta det .

Tror ni det går att borra hål underifrån och knacka tillbaka det och sedan ta ett lättflyktigt lim i sprickorna samt några lager båtlack över allt sedan .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hål i bordsskivan ...

Jag har råkat ut för samma tråkighet. Hålet lagade/spacklade jag med Plastikpadding och målade sedan över med tuschpennor i samma färg som bordskivan. Visste man inte om lagningen såg man den inte.
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

Hej Bengt-Åke jag gorde nästan samma sak i vårna och försökte fixa på det sätt du tängte men de blev inget bra, jag gorde så att jag peta upp bitarna och limma sen tog jag vanligt plastick padding och la i för det blir gärna gropar, när detta torkat så slipa jag hela skivan och lacka om den i samma kulör och det blev riktigt bra :)
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

Hej - Även jag råkade ut för samma fadäs nu i helgen. Nu blir det att inhandla lämplig Plastcpadding och kulörta tuschpennor. Tack för tipset!
/Brianda
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

Hej
Är det inte massivt trä i skivan?
Bättre att skivan gick , än att du kört omkull i backen och fått hål i huvudet.
/Vidhem
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

För 6 år sedan när Uggleboet var nyinköpt så envisades Ugglemor med att stuva
tunga saker i facken ovanpå väggskåpen och vägrade ändra trots mina varningar
om att de så småningom risdkerade att, enligt tyngdlagen, komma ner med fart.

Mycket riktigt så kom en tung kantig "klump" ner i dinnetbordet med ett brak vid
ett vägbygge med "sämre vägstandard" rakt framför barbarnet. :(
Nästa körpaus blev det "ommöblering" av tunga saker,
de åkte efter mitt förslag ner i golvhöjd. :oops:

Numera, när det "stuvas fel" så pekar jag på dinnetbordets djupa grop och säger
att jag inte vill sitta nedanför.
M.a.o. en fin liten "påminnelse"! :p:
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Hål i bordsskivan ...

Hei.

Jeg var uheldig ved demontering av flatskjermen, som traff bordplaten og laget hull.
Min løsning var å bore et hull fra undersiden og fylle opp med padding til det tøt opp
på oppsiden. Etter litt puss og stell så det ut som nytt igjen;)

Ny bordplate kosten Nkr. 2950,-:(

Hilsen Atle S.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hål i bordsskivan ...

Hej
Är det inte massivt trä i skivan?
Bättre att skivan gick , än att du kört omkull i backen och fått hål i huvudet.
/Vidhem

Nä det är väl lite hålrum i skivan som det är i skallen ;) och skidåkningen gick mycket bra .

Jag testar med Plastic Padding och lite färganpassade pennor för en ny skiva kostar lite över 4000:- och det känns lite väl mycket för den sprickan/urgröpningen , tack för tipsen .

Jag återkommer med bilder före och efter resultat så om någon råkar ut för samma sak ser "före och efter" hur det blev .
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hål i bordsskivan ...

När vi köpte vår HB berättade förra ägaren att det var märke i bordsskivan, och dessa var täckta med stora gula klisterlappar.
Så här såg det ut.
HB-bordrep 027.JPGHB-bordrep 030.JPG

Jag tänkte att limma dit något med limpistolen och dra upp bitarna som tryckts ned och sedan spackla skarvarna med något lämpligt.
HB-bordrep 028.JPG
HB-bordrep 029.JPG

Tji fick jag, de satt stenhårt.

Då återstod endast att fylla hålen med något beständig så det inte syns, och att bordet tål att torkas av.
Plastic Padding skiljer för mycket i färg och måste målas, så jag valde epoxy.
HB-bordrep 031.JPG

Efter lite rotande i garaget hittade jag några färger som kunde kombineras för att ge ungefär samma färg som bordsskivan.

HB-bordrep 035.JPG
Epoxy och off-white färg med ett inslag av brunt blev bra. Först i med den vita färgen och röra om ordentligt. Sedan i med ytterst lite (en pyttedroppe) brunt och röra om, men bara lite. Massan skall vara lite spräcklig för att passa in.
Sedan i med smeten i hålen.
HB-bordrep 032.JPG
HB-bordrep 033.JPG
För att göra det lätt för mig eftersom jag inte ville slipa på bordet skar jag av överflödig massa innan den torkat helt. Sedan plattade jag till det hela för att göra det absolut plant och få en glansig yta.
HB-bordrep 034.JPG

Ett par extra penseldrag med en ytterst fin pensel vid skarvarna fullbordade det hela. Och jag är i stort sett nöjd. Det tog visserligen några timmar men alternativet var en ny (dyr) bordsskiva.
HB-bordrep 036.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

Jag råkade också få ett hål i mitt bord på första husbilen.

Jag tog då med mig bordet till ett företag som gör köksluckor o div, köksbänkar.
De skar till en typ Perstorpsplatta som de limmade på den gamla och putsade kanterna fint.
Det fanns ju då många olika mönster att välja på och efter det blev bordet betydligt starkare och snyggare än innan.
Kostade inte mycket heller.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hål i bordsskivan ...

Hej, samma här. Först Plastic Padding med lite råge, som "hyvlades" av med en skrapa med ett yrkesrakblad i som används till keramikhällar, när P.P. var halvhärdad.
Sedan i mitt fall en konstnärsattack :D med lasyr i rätt nyans. Nästan osynligt resultat.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...


Visst ja, det var då jag testade våra bord & bänkskivor
eusa_silenced.gif


staff_gemini-1.gif
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

Hej Igen
Va bra att du klara dig i backen.
Men finns inte PERSTORTS SKIVAN kvar att köpa. Förr kunde man köpa en tunn lamell
och "fixa" till samt limma den på bordet.
/Vidhem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hål i bordsskivan ...

Då har jag fått hem den nya bordskivan som köptes i Tyskland för en ny i Sverige skulle kosta 4016:- och jag köpte förvisso en med lite skönhetsfel samt var den smalare vilket jag även ville ha för den vi har haft har vi tyckt varit för bred .

Den gamla var 125cm*67cm och den nya är 125cm*56cm .

Priset inkl frakt till Sverige var 1380:- .

Den gamla kommer jag givetvis laga och ställa undan .
 

Bilagor

  • bordsskiva.JPG
    bordsskiva.JPG
    77,1 KB · Visningar: 62
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

Detta hände oss med gamla bilen där en pärm från ovanskåpet ramlade ner med kanten först och ett stort hål som resultat. Vi lämnade in den till en fabrik och fanerade om den med ekfaner och stark golvlack med ett fantastiskt resultat. Men om man inte har den kontakten tar ni och spacklar igen hålet och tar kontakt med dom som gör köksluckor och beställer ett plastfaner som man limmar på med ett lim som man kan få med eller epoxylim går bra.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hål i bordsskivan ...

Jag fick ett hål i skivan vid diskbänken som jag spaklade, lade sen överst Gelcoat till båt som jag slipade till. Den finns i olika nyanser, tål desutom vatten.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hål i bordsskivan ...

När vi köpte vår HB berättade förra ägaren att det var märke i bordsskivan, och dessa var täckta med stora gula klisterlappar.
Så här såg det ut.................

Imponerande envishet, men som sagt dom tar bra betalt för skräpborden.
 
Toppen