• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hämta gasol från båda flaskorna samtidigt

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Jag har installerat en mätare på en av mina gasolflaskor som via bluetooth visar exakt hur mycket gas som finns kvar i flaskan i en App. Eftersom den kostar en del så har jag bara installerat den på den flaskan som jag använder som reservflaska. Så länge jag använder den första flaskan har jag därför inte någon bra övervakning. Appen är bra på att visa hur åtgången fördelar sig över tiden och jag har därför funderat på att installera en givare även på den andra flaskan. Ett alternativ är att använda båda flaskorna samtidigt. Jag skulle då klara mig med enbart en givare. Detta går att åstadkomma med duokontrollern enligt nedanstående text. De skriver dock att man inte ska göra det utan någon motivering varför. Finns det någon som har erfarenhet av att ställa in duokontrollern så att den hämtar från båda flaskorna samtidigt eller vet varför man inte ska göra det?

Text från manualen:
”Vid behov kan du manuellt med vridknappen (13) bestämma vilken gasolflaska som skall vara drift- respektive reservflaska. Vrid alltid vridknappen (13) så långt det går åt vänster eller höger (mittställningen innebär att gas tas från båda gasolflaskorna). Vi rekommenderar att inte använda anläggningen när vridknappen befinner sig i mittställning.”
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Orsaken är väl att båda flaskorna i så fall tar slut samtidigt. Är det riktigt kallt och man råkar ha PK 10, alltså kompositflaskor, så avger de inte tillräckligt med gasol för att pannan ska gå på högsta effekt. Jag hade ca 30% kvar i en PK 10 när inte pannan fick tillräckligt med gasol så den kopplade ifrån. Då var det -22˚C.
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Tack för svar. Om båda tar slut samtidigt gör inget. Jag har fast installerade gasflaskor och fyller från tankställen (vilket jag glömde skriva). Därför är det inga problem att betrakta båda flaskorna som en logisk stor tank. Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med i argumentationen om varför det har betydelse att flaskan slutar ge tillräckligt med gasol när 30% är kvar. Om flaskorna tas en i taget eller båda samtidigt så kommer det fortfarande att vara 30% kvar i varje flaska när de slutar fungera, eller missförstår jag dig?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
När en flaska är tom, eller blir bortkopplad vet du att det kan vara läge att leta efter påfyllare, men du kan fortfarande ha det varmt i bilen ett tag till eftersom den andra flaskan ger gas. Kopplar du ihop båda flaskorna så tar det slut i båda samtidigt. Alla vet ju att detta sker efter midnatt när det är svinkallt ute. Då är det inte så roligt att försöka hitta någon som kan fylla tankarna.

//Michael, medlem
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med i argumentationen om varför det har betydelse att flaskan slutar ge tillräckligt med gasol när 30% är kvar. Om flaskorna tas en i taget eller båda samtidigt så kommer det fortfarande att vara 30% kvar i varje flaska när de slutar fungera, eller missförstår jag dig?
Om det bara tas hälften av gasolen från vardera flaskan samtidigt så hinner det förgasas bättre och kompositflaskorna kyls inte ner lika fort.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej!
Om du har lpg flaskor med flotör sensor typ den från Rotarex, så finns det en hel del gasol kvar även när den precis börjat visa noll, se förklaringen jag fick från Rotarex, Post in thread 'Lpg' Lpg
Mvh
Anders
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Tack igen för svar. Det är Rotarex som jag har Anders. Det var intressant att läsa det inlägget som du inkluderade. Då vet jag att när Appen visar tomt så har jag fortfarande några dagar på mig att tanka.

Jag tolkar svaren som att om jag inte ska använda bilen i extrem kyla så finns det inte några tekniska eller säkerhetsmässiga hinder för att ställa duoomkopplaren så att den tar från båda flaskorna samtidigt. Skillnaden blir att när Appen visar tomt så har jag 2,5 liter kvar om jag tar en flaska i taget och 5 liter om jag tar från båda samtidigt.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Tack igen för svar. Det är Rotarex som jag har Anders. Det var intressant att läsa det inlägget som du inkluderade. Då vet jag att när Appen visar tomt så har jag fortfarande några dagar på mig att tanka.

Jag tolkar svaren som att om jag inte ska använda bilen i extrem kyla så finns det inte några tekniska eller säkerhetsmässiga hinder för att ställa duoomkopplaren så att den tar från båda flaskorna samtidigt. Skillnaden blir att när Appen visar tomt så har jag 2,5 liter kvar om jag tar en flaska i taget och 5 liter om jag tar från båda samtidigt.
Hej !
Det krävs värme för att förånga gasol från vätska till gas. Kompositflaskorna är dåliga värmeledare, aluminium och stål är betydligt bättre. Om man använder en flaska i taget så skall den enda flaskans yta räcka för att överföra den värme som krävs för att förånga den önskade vätskemängden vilket innebär att temperaturen blir så låg att förgasningen slutligen upphör. (ca -40 grader). Om istället båda flaskorna används vid samma förbrukning blir den värmeöverförande ytan dubbelt så stor och båda flaskorna töms effektivare.
p.s ( Det finns ingen kyla bara mer eller mindre värme)
BBa
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag bifogar specifikationen för gasolen som Primagaz säljer. Det skiljer troligen inte mycket mot andra fabrikat som säljs i Sverige.

Intressant är bl.a. ångtrycksdiagrammet som visar sambandet mellan tryck och temperatur.
Det behövs ju lite övertryck i flaskan för att "trycka ut" gasen genom reducerventilen ut i bilens gasolrör
 

Bilagor

  • specifikation-propan95_se.pdf
    39,1 KB · Visningar: 54

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Jag har installerat en mätare på en av mina gasolflaskor som via bluetooth visar exakt hur mycket gas som finns kvar i flaskan i en App. Eftersom den kostar en del så har jag bara installerat den på den flaskan som jag använder som reservflaska. Så länge jag använder den första flaskan har jag därför inte någon bra övervakning. Appen är bra på att visa hur åtgången fördelar sig över tiden och jag har därför funderat på att installera en givare även på den andra flaskan. Ett alternativ är att använda båda flaskorna samtidigt. Jag skulle då klara mig med enbart en givare. Detta går att åstadkomma med duokontrollern enligt nedanstående text. De skriver dock att man inte ska göra det utan någon motivering varför. Finns det någon som har erfarenhet av att ställa in duokontrollern så att den hämtar från båda flaskorna samtidigt eller vet varför man inte ska göra det?

Text från manualen:
”Vid behov kan du manuellt med vridknappen (13) bestämma vilken gasolflaska som skall vara drift- respektive reservflaska. Vrid alltid vridknappen (13) så långt det går åt vänster eller höger (mittställningen innebär att gas tas från båda gasolflaskorna). Vi rekommenderar att inte använda anläggningen när vridknappen befinner sig i mittställning.”
Om man har två flaskor parallellkopplade kan man inte var säker på att de töms i samma takt och når t ex 25% samtidigt. Däremot kan man vara säker på att när gasen är slut är båda tomma till den nivå man vid aktuell temperatur kan tömma till.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om man har två flaskor parallellkopplade kan man inte var säker på att de töms i samma takt och når t ex 25% samtidigt. Däremot kan man vara säker på att när gasen är slut är båda tomma till den nivå man vid aktuell temperatur kan tömma till.
Det är ju samma tryck i båda flaskorna, så ev skillad i nivå beror på att ena flaskan inte värms lika mkt som den andra. Och det spelar ju bara roll om man långvarigt har hög förbrukning. Så det är ett antal parametrar att ha koll på över tid, min gissning är att de inte är särskilt stor skillnad mellan flaskorna när det slocknar.
 
Toppen