• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll Sverige rent - Clean camping

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
20396CB9-F980-456B-86FD-8CABF1184D24.jpeg

Läser ett pressmeddelande om ett nytt initiativ som tangerar den just publicerade artikeln: En uppförandekod, hjälp till självhjälp

... och tråden: En uppförandekod, hjälp till självhjälp - behövs det?

Så här presenterar initiativtagarna sitt nya projekt:
Försäljningen av husbilar har skjutit i höjden under de senaste två åren och stora campingplatser rapporterar om högt bokningstryck redan innan säsongen har börjat på riktigt. Förra året larmades det från flera håll i landet om en ökad mängd nedskräpning till följd av att fler valde att turista i naturen. Därför lanserar Acamp och Håll Sverige Rent nu initiativet Clean Camping för att förebygga nedskräpning i naturnära områden.

”Vi ser att fler besökare ofta leder till mer nedskräpning. Så det är viktigt att alla vet vilka rättigheter och skyldigheter man har när man vistas i naturen. Det blir trevligare för alla om man får besöka en ren miljö, där inte djur eller natur heller riskeras ta skada”, säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.


Tycker det bekräftar att vår diskussion om en eventuell uppförandekod ligger i tiden om vi själva vill vara med och påverka vår framtida förutsättningar för att idka vårt intresse för mobil fritid.

Tommy
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi har åkt husbil i 8 år och jag måste säga att husbilsfolket sköter sig fantastiskt BRA.
När det gäller nerskräpning så skulle jag vilja påstå att det är obefintligt bland husbilsfolket, alla har gott om utrymmen för att ta med sig skräpet hem eller till nästa soptunna.


Visst stängs vissa friplatser om det blir för mycket husbilar eller om närmaste camping har gråtit ut hos kommunen, tror långliggare som ockuperar mark en längre tid eller en husbil som bara har parkerat, kan göra att kommunen sätter upp skyltar om ex parkeringsförbud nattetid eller bommar efter klagomål från närboende.

Sen har våra kära asfaltsläggare fått en hel del platser avstängda i Sverige, tittar vi bara utmed gamla Södertäljevägen så ligger det numera stora stenbumlingar på delar av alla gamla rastplatser, det finns några nya också men då är dom små och tidsbegränsade, det är ett resultat för att asfaltskonvojerna har ockuperat dessa tidigare.

Jag läser dock mer än gärna husbilsklubbens uppförandekod om det blir en sådan!:)
 
Toppen