• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Gul motorlampan Mercedes

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Hej, har nu äntligen kommit iväg på vår resa till Frankrike o ev nord östra Spanien. Är det någon i gänget m mb-motor som råkat ut för att motorlampan tänts när ni börjat tanka tysk disel? Vår lampa tändes efter 2:a tankningen o efter ca 35 mil. På motorn märktes ingen förändring.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, även om motorn verkar gå bra och inget verkar hända så kan det ev. bli strul efter ett tag med att datorn börjar protestera.
Du bör nog försöka få felkoderna avlästa i alla fall, för det är något som bilen inte är nöjd med.
Att motorn enbart är glad över lite bättre renrasig diesel är tyvärr knappast troligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Några gånger har detta hänt, bland annat efter besiktning, men det har alltid återställt sig själv efter ett antal starter. Jag körde ett par dagar och sedan slocknade den gula motorlampan.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Var försiktiga med att köra med den gula motorlampan tänd, den indikerar ett av hundratals olika fel och man vet inte vilket innan en motortest är utförd. Att lampan slocknar efter ett tag betyder inte att felet är åtgärdat, den kan tändas och släckas ett flertal gånger under några hundra mil beroende på felets art men till slut så brukar det bli stopp med bärgning som följd.
Vi råkade själva ut för det för några år sedan då lampan tändes under en semestertur, vi vände hemåt men efter ca 120 mil så gick den inte längre att köra längre med bärgning som följd, i vårt fall så var det spjällhuset som den larmat för men det kunde även ha varit ett enklare fel så att man hade kommit hem med den.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Var försiktiga med att köra med den gula motorlampan tänd, den indikerar ett av hundratals olika fel och man vet inte vilket innan en motortest är utförd. Att lampan slocknar efter ett tag betyder inte att felet är åtgärdat, den kan tändas och släckas ett flertal gånger under några hundra mil beroende på felets art men till slut så brukar det bli stopp med bärgning som följd.
Vi råkade själva ut för det för några år sedan då lampan tändes under en semestertur, vi vände hemåt men efter ca 120 mil så gick den inte längre att köra längre med bärgning som följd, i vårt fall så var det spjällhuset som den larmat för men det kunde även ha varit ett enklare fel så att man hade kommit hem med den.
Hej Stig!
Vad har du för Mercedesmodell och motor?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej Stig!
Vad har du för Mercedesmodell och motor?
Hej
jag har en Iveco motor men den gula motorlampan är inte motorspecifik, det är helt enkelt en samlingslampa för att ett fel uppstått som ska kontrolleras men man vet inte vilket innan en kontroll är utförd.
Mitt svar var inte riktat mot ett specifikt fabrikat utan mer allmänt hållit att man bör iakttaga försiktighet med att köra vidare med den gula motorlampan tänd.
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Hejsan, även om motorn verkar gå bra och inget verkar hända så kan det ev. bli strul efter ett tag med att datorn börjar protestera.
Du bör nog försöka få felkoderna avlästa i alla fall, för det är något som bilen inte är nöjd med.
Att motorn enbart är glad över lite bättre renrasig diesel är tyvärr knappast troligt.

M.v.h. JANKRO.
Pratat m både mb i Frankrike o den som servade bilen i sv. Båda tyckte jag skulle köra vidare om jag inte märkte någon förändring av motorns prestanda. Lampan är numera mest släckt men kan tändas strax efter ett kortare stopp (fika paus). Lyser aldrig vid uppstart m kall motor. Senaste sträckan nonstop 30 mil - lampan släckt.
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Hej, har nu äntligen kommit iväg på vår resa till Frankrike o ev nord östra Spanien. Är det någon i gänget m mb-motor som råkat ut för att motorlampan tänts när ni börjat tanka tysk disel? Vår lampa tändes efter 2:a tankningen o efter ca 35 mil. På motorn märktes ingen förändring.
Hände mig oxå förra året efter första tankningen. Under resan tor Spanien så tändes lampan varje gång efter kortare rast el tankning (varm motor). Vid start med kall motor kunde jag köra nonstop tills jag startade om m varm motor. Märkte inget på motorns funktioner. Vid hemkomst kollade vi med felkodsläsare (avancerad enklare upptäckte inget fel) och den visade att det var fel på värmesensorn som sitter på avgasröret. I år har jag gjort flera nonstop körningar utan att lampan tänts och trodde felet självläkt men problemet har återkommit och jag ska nu byta sensorn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen