• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gratis på AP7 mellan Tarragona - Alicante

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Någonstans läste jag att man skulle ta bort avgiften för någon sträcka valencia alicante någonting där det var betalväg flera vägar att bli avgiftsfria låg i pipelinen tror att den sträckan skulle bli avgiftsfri redan nu finns säkert någon här som har mer koll. Tycker jag är bra då kommer de gamla vägarna slitas mindre och miljön blir mycket bättre ap7 går ju lite längre från bebyggelsen. Där är det någon som tänkt till. Sen har man inga tjälskador och våra skandinaviska 60 ton långtradare finns inte här och får förmodligen inte köra här heller. Inte för inte har spaniens europas bästa vägar. Tyskarna planerar göra tvärtom och det förstår jag transitland för hela europas lastbilstrafik bär tyskland en tung börda både kostnadsmässigt och med evinnerliga stau där för kör jag gärna där på helgerna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om jag kommer ihåg rätt så har jag inte betalt någon vägavgift efter Valencia på väg söderut.

Den 31 december 2019 blir det gratis på AP7 mellan Tarragona - Alicante, självklart åt båda hållen.

Här kan ni se vad som gäller för samtliga motorvägar där man i dag betalar en avgift. När koncessionen går ut, heter det att det skall bli gratis.

Los precios de todas las autopistas de peaje en España: hasta un 780% de diferencia en su coste por kilómetro

.....men om du frågar mig så tror jag inte att det kommer att bli så mycket gratis, tror att det blir byte av mottagare för avgiften. Från att vi idag betalar till företagen som investerat i att bygga och underhålla vägarna, blir det nog staten som behöver pengarna för att klara underhållet av dessa vägar.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När vi senast (i början av september) åkte AP7 söderut, så fick vi, som vanligt, betala avgift för den sträckan !

Tyvärr får ni betala igen till våren. Inte nog med det, nästa höst kostar det pengar igen...:spinny:

.....men sedan när vi sätter oss i bilarna våren 2020, då är det gratis upptill Tarragona. :)

Avgifterna på sträckan försvinner 31 december 2019, fram tills dess inga ändringar.

TommyD
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen