• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grönt försäkringsbevis

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
.Ang Spanienresa.Måste man fortfarande ha ett grönt försäkringsbevis?.Borde inte vara nödvändigt med tanke på att vi är med i EU
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Grönt försäkringsbevis

Nej det behövs inte. Men ---- det är gratis från ditt bolag och om något händer är det ett internationellt gångbart bevis på vad din försäkring innebär och omfattar.
Nej det behövs inte men kan vara till stor hjälp om något händer.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Grönt försäkringsbevis

Som sagts tidigare behövs inte, men är bra att ha OM det händer något.
Brukar alltid ta ut ett från mitt Försäkringsbolag och lägga i handsfacket.
Det kostar inget.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Grönt försäkringsbevis

Har fått lånehusbil i 5 månader,får väl be att firman beställar ett grönt kort hos försäkringsbolaget.Kanske även ett SOS-iNTERNATIONAL bevis om dom vill säkra sig att få bilen hemtransporterat vid evt olycka.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Grönt försäkringsbevis

Jag har haft användning för "gröna kortet" två gånger minst, en gång i Polen och det besparade oss mycket besvär den gången. En annan gång i Schweiz (!) och det var inte fel den gången heller. Jag åker aldrig söderut utan gröna kortet, mycket bra att ha med sig!

Jappe
 
Senast ändrad:

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Grönt försäkringsbevis

OK. Nu när vi vet det är det väl GRÖNT med ett Grönt kort. Vadå grönt förresten är det grönt?

POK Sven-Åke
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Grönt försäkringsbevis

Med tidigare erfarenheter av Spanien, så är det nödvändigt att ha med det Gröna Kortet.

Det är inte alla poliser eller polisstationer i Spanien som vet vad som egentligen gäller, så det kan bespara dig från en del onödiga bekymmer att ha det med.

Det är oftast gratis och kan beställas via Internet hos ditt försäkringsbolag.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Grönt försäkringsbevis

vårt bolag rekomenderar att man har ett grönt kort även när man resen inom norden.
maggan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Grönt försäkringsbevis

Gult kort vet jag precis vad det är, men "gröna kortet" är för mig obekant.
Vad innehåller det och vilken praktisk nytta har jag av det "gröna kortet" som jag tydligen kan få av mitt försäkringsbolag?
V-backen
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Grönt försäkringsbevis

Går jag in på: Läs mer om grönt kort kan jag inte se att jag behöver det för att åka genom Tyskland-Frankrike-Spanien. Det verkar som om det är länder som Ryssland,forna Jugoslavien irak Iran o dyligt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Grönt försäkringsbevis

Golddigger, det är riktigt, enligt reglerna så behövs det normalt inte i de vanliga turistländerna.
I praktiken däremot, så är det ofta den enskilde polismannen ute på landet som inte riktigt vet reglerna. Om du blir stoppad i en sådan kontroll, då är det ofta det första de frågar efter. Anledningen är väl att de inte förstår ditt svenska försäkrings bevis.

Jag har själv blivit stoppad och anmodad att visa det i både Tyskland, Italien och Slovenien.
Det kan spara dig en halvtimme eller mer om du har otur, genom att ha det med.

Det erhålls ju också gratis, så det finns inget bra skäl att inte ta det med.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Grönt försäkringsbevis

Blev stoppad i Italien av lokala Polisen för att jag inte hade ljus på MC stället bak vid kontroll visade det sig att ljus kontakten fallit av ,lätt åtgärdat bara att sätta dit den så var det ljus.Nu började problemen först var det 35 e i böter för ljuset bak, sen blev det stor kontroll av bilen men där hittades inga fel , efter en koll i garaget som var full lastat blev det att köra till en våg på en firma i samhället och väga inget fel på vikten 100 kg till godo.Nu var det en Polis som till varje pris skulle ha betalt för nerlagd tid en koll till i bilpappren och se där Gröna kortet hade datumet gått ut på. 200 e i böter som jag naturligt vis vägrade betala då blev det följebil till Polis stationen och där ringde jag mitt försäkrings bolag som faxade ner nytt grönt kort,men se det blev ju inte grönt på faxen så då ville denna (sympatiska Polis ) ha det i orginal.Försökte på alla vis förklara att man inte behöver ha gröna kortet med och att det bara är en rekomendation,och att det kunde ta flera dagar att få ner orginalet till Italien.Men här var det ingen pardon blev anvisad en plats att stå på (faktiskt en bra ställplats)ut med möblerna och markisen och på med kaffet. Efter ett par timmar och många svarta blickar från vår (vänn) polisen gick jag åter in på stationen för att höra om dom veknat lite,möttes då av en ny polis som just börjat sitt skift och förklarade då hur det låg till.Han sprack upp i ett stort leende och sa AAA Swedese och på Svenska sa han(kan jag få en tjock med bröd)då visade det sig att när han var liten hade hans familj jobbat ett år på Saab i Trollhättan och så var det problemet löst.Nu har jag alltid Grönt kort med giltigt datum med mig för att inte råka ut för mer sådant här. OCH HEJA SAAB.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Grönt försäkringsbevis

Efter att ha läst igenom hela den här tråden inser nog dom flesta att det blir självklart att ta ut ett grönt kort vid utlandsresa.

Sen gör det inget att det är gratis.
 
Toppen