• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten, alternativ till elektrisk kulventil

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024

Delger er min lösning på detta med att kunna fjärrstyra gråvatten tömning.

Har sedan 1 år tillbaka använt denna Gråvatten elmotor
Denna elmotor finns att beställa i flera olika varianter, armens rörelse är 90 grader, vridmomentet är tillräckligt, men med en riktigt kärv gråvattenventil kan kanske problem uppstå.

Jag föredrog denna lösning så slipper man göra ingrepp på ordinarie gråvatten rör/slang system.
Tillsammans med en kamera lins inkopplad till radions display så kan man placera utloppet rakt över brunn;)

Påstår inte att detta är bättre eller sämre än någon annan lösning.
Givetvis skall ochså gråvatten tömmas enligt Husbilsklubbens policy.
 

Bilagor

  • Elmotor.pdf
    162,6 KB · Visningar: 449
  • Gråvatten elmotor.pdf
    405,3 KB · Visningar: 434
  • IMG_3935.JPG
    IMG_3935.JPG
    151,2 KB · Visningar: 362

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tittade också på den varianten men fick inte fram hur jag skulle kunna få den att vrida ordinarie fyrkantstapp så jag beställde en 12v spjäll motor med 90graders arbetsvarv och ändlägesbrytare.
Det där med kameran var smart. Det ska jag också fixa.
 

Tintamare

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
28937
Medlemskap
2024

Delger er min lösning på detta med att kunna fjärrstyra gråvatten tömning.

Har sedan 1 år tillbaka använt denna Gråvatten elmotor
Denna elmotor finns att beställa i flera olika varianter, armens rörelse är 90 grader, vridmomentet är tillräckligt, men med en riktigt kärv gråvattenventil kan kanske problem uppstå.

Jag föredrog denna lösning så slipper man göra ingrepp på ordinarie gråvatten rör/slang system.
Tillsammans med en kamera lins inkopplad till radions display så kan man placera utloppet rakt över brunn;)

Påstår inte att detta är bättre eller sämre än någon annan lösning.
Givetvis skall ochså gråvatten tömmas enligt Husbilsklubbens policy.
Hej Yngve,

Har tittat på din lösning som jag tycker ser kanon ut:)
Lite nyfiken på hur du gjorde för att koppla motorn på axeln till ventilen.

/Michael
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
I denna fil (Gråvatten elmotor.pdf) ser du hur det fungerar.
Denna fil är lånad av Yngves inlägg #1i denna tråd.

Den gula armen sitter på kulventilens axel.
Motorn sitter på röret.
Armen på motorn sitter mot den gula armen men är inte fastsatt vid den
utan dom 2st skruvarna "knuffar" den gula armen i 90º åt ena hållet och 90º
åt andra hållet. Som den står på bilden så är ventilen öppen.
//Tony

Här är en bild från denna fil.
1631859661693.png
 

Bilagor

  • Gråvatten elmotor.pdf
    405,3 KB · Visningar: 103

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Hej Yngve,

Har tittat på din lösning som jag tycker ser kanon ut:)
Lite nyfiken på hur du gjorde för att koppla motorn på axeln till ventilen.

/Michael
Tony har delvis redan svarat, jag hittade en "plastbit" som jag fixade till och monterade på axeln med ett hål för motorns hävarm och dess skruv.
Bilden visar hävarmen Gråvatten ventil 1.jpgjag monterade på orginal axel till gråvatten ventilen
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Aha. Där var det jag som var ute o cyklade på åkern. hihi
Jag missade en del info i dom andra bilderna då jag själv har en kulventil
inne i bilen som ser ut som bilden jag refererade till.
Ni har ju vred och ventil på utsidan så att säga.
Tack för Yngve för klargörandet och att du lagt upp hur du gjort.
mvh Tony
 

Tintamare

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
28937
Medlemskap
2024
Tony har delvis redan svarat, jag hittade en "plastbit" som jag fixade till och monterade på axeln med ett hål för motorns hävarm och dess skruv.
Bilden visar hävarmen Visa bilaga 215839jag monterade på orginal axel till gråvatten ventilen
Hej, tack för informationen nu är det bara att försöka få ihop det. /Michael
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Har oxå gjort liknande. Beställde från wish 12v kulventil, fjärkontroll och kamera. Många som undrar vad man gör när man inte gå ur bilen utan bara sitter där. Har varit en del sura miner, men när man visar så
Finns det kulventiler att montera till arm som dras rakt ut istället för att vrida ventilen.
Har drag och skjuthantag istället för vrid.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jo Pålle vi har en manuell som fungerat helt fantastiskt i många år, behöver röra på mej säger min älskade hustru, vill bara tillägga att kommer jag inte exakt över tömningshålet eftersom jag inte har någon kamera som visar mej rätt , då får jag göra ett nytt försök, men jag håller med till fullo om att det är ett världsligt problem. Lite utanför TS fråga , men det är ju Lördag så hoppas på förståelse :cool:
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jo Pålle vi har en manuell som fungerat helt fantastiskt i många år, behöver röra på mej säger min älskade hustru, vill bara tillägga att kommer jag inte exakt över tömningshålet eftersom jag inte har någon kamera som visar mej rätt , då får jag göra ett nytt försök, men jag håller med till fullo om att det är ett världsligt problem. Lite utanför TS fråga , men det är ju Lördag så hoppas på förståelse :cool:
Det är väl ett helt korrekt svar till TS (Alternativ till elektrisk kulventil)

Jag har också alternativet, manuell :msn_thumbup:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu har vi kunnat läsa en hel del om två olika lösningar på elektriskt manövrerade kulventiler.

När får vi läsa om alternativet till elektrisk kulventil?

Pålle
Sugen på att läsa om den manuella modellen Pålle? ...när man t.ex. drar i spaken (vajern) "utomhus" mitt under pågående regn, eller...? Vad har du själv Pålle, en mekanisk eller elektrisk lösning? Det som ingen nämner är att man ska ha reservbatteri till den elektriska fjärrkontrollen medan den mekaniska kräver passande skor (om det ösregnar ; )
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sugen på att läsa om den manuella modellen Pålle? ...när man t.ex. drar i spaken (vajern) "utomhus" mitt under pågående regn, eller...? Vad har du själv Pålle, en mekanisk eller elektrisk lösning? Det som ingen nämner är att man ska ha reservbatteri till den elektriska fjärrkontrollen medan den mekaniska kräver passande skor (om det ösregnar ; )

Inte för att det har med saken att göra (trådurspårningar är ju alltför vanliga), men jag har en elektriskt manövrerad kulventil med fjärrkontroll (inklusive en reservfjärr, om originalfjärren skulle gå sönder) och en kamera (med belysning) så att jag kan se när jag står rätt. De elektriska stödbenen gör dessutom att jag vid behov kan luta bilen – fortfarande utan att lämna förarplatsen – så att spillvattnet rinner ut snabbare.

Skulle allting djävlas, så går ventilen att öppna och stänga manuellt.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen