• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS tracker

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Säkert några som har detta, tänkte skaffa en sådan och vill nu veta Era erfarenheter om sådana, kvalitet, pris osv.

Tänker inte köpa den billigaste utan vill ha en bra sådan. Priset är inte avgörande, utan det är andra parametrar, så som lång hållbarhet, fungerar den överallt, kvaliteten, storleken, var sätter man den, hur drivs den.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: GPS tracker

Klarar den +46 före telefonnummer? Många verkar inte hantera + och då måste man programmera om den varje gång man åker utomlands med och utan 0046 eller vad landet har för prefix.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: GPS tracker

Säkerhetsbutiken i Klippan håller på att få in sådana.
ArTii
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: GPS tracker

Säkerhetsbutiken i Klippan håller på att få in sådana.
ArTii

Var i Klippan och det var där jag såg en GPS Tracker. Men innan jag köper vill jag fråga runt.

Hade problem med larmet men servicen hos Stefan i butiken var helt suverän.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: GPS tracker

Klarar den +46 före telefonnummer? Många verkar inte hantera + och då måste man programmera om den varje gång man åker utomlands med och utan 0046 eller vad landet har för prefix.

Jag mailade denna frågan till honom och han skulle göra lite extra tester på detta men har man kontantkort så måste det vara upplåst för utlandssamtal.
Återkommer med mer utförligt svar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: GPS tracker

Har RedKnows MiniFinder och är inte helt nöjd. Okänslig gös som har svårt att hitta satelliter. Dålig mottagning på telefondelen, dröjer innan svar kommer. Fellarmar någon gång i månaden.

Om jag skulle köpa ny så skulle det bli Garmin med prenumeration worldwide.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: GPS tracker

Var i Klippan och det var där jag såg en GPS Tracker. Men innan jag köper vill jag fråga runt.

Hade problem med larmet men servicen hos Stefan i butiken var helt suverän.

Jo, jag känner honom väl och han är jäkligt duktig på det han gör med larm och andra installationer.
ArTii
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: GPS tracker

Har RedKnows MiniFinder och är inte helt nöjd. Okänslig gös som har svårt att hitta satelliter. Dålig mottagning på telefondelen, dröjer innan svar kommer. Fellarmar någon gång i månaden.

Om jag skulle köpa ny så skulle det bli Garmin med prenumeration worldwide.

Har två stycken RedKnows. En i båten o en i husbilen. Fungerar klockrent och har gjort i flera år. Fungerar också problemfritt utomlands.
Snabb kommunikation har mycket med kontantkortet att göra.
Fördelen med RedKnows är att deras hantering är gratis och endast sms kostar.
Ser att du har en plåtis. Om den sitter där kan det var skillnaden mot mina vad det gäller dina driftproblem. Prova att placera om den.
Båten är i plast och husbilen är också i plast/glasfiber vilket givetvis underlättar kommunikation.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS tracker

En plåtis er problematisk å plassere en slik boks i, den trenger fri sikt rett opp og i 30 grader utover for å få gps fiks. En stålplate blokkerer dette signalet 100%, gsm signalet er nesten uproblemtisk i denne sammenhengen.
Skulle tro at eneste mulige plassering er under plastdekselet innefor frontruten - om denne ikke har metalfilm.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: GPS tracker

Eller i takluckorna? Det borde ju vara det bästa stället. I min husbil vore det enda stället då allt annat är av metall..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS tracker

Ja, selv om takluckorna der blir boksen veldig synlig og lett å fjerne. En mulighet er en takventil som dometic har og som ofte benyttes for tvangsventilasjonen og plasseres i garderoben. En falsk slik er ikke lett å avsløre :rolleyes: - mange biler har endel plast i fronten, her er det og hulrom hvor en kan gjemme bort boksen
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: GPS tracker

Har nu vår tredje redKnows (tidigare i båt o på MC) monterad & gömd i HB m extern antenn på insidan av ett fönster bakom en gardin.
Fungerar klockrent o utan problem.

Testade nu senast under två veckors resa i Tyskland, Österrike, Italien o vår trofasta redKnows ringer upp o talar om exakt var bilen är o erbjuder mappning/visning direkt i Google Maps.

En svensk produkt (Göteborg) med svensk service/support som funkar över hela Västeuropa vad vi erfarit.

Produktinfo: redKnows | GPS-larm, Stöldskydd
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: GPS tracker

Kul att era RedKnows minifinder fungerar bra. Min sitter vettigt placerad under plastkåpa på ett av mina fordon ( säger inte vilket).

Kollade Garmins spårsändare och nu ska den sluta att säljas eftersom operatören som hade hand om datatrafiken slutar. Tråkigt då det är problem att hålla igång ett kontantkort som finns i alla andra spårsändare.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: GPS tracker

Kul att era RedKnows minifinder fungerar bra. Min sitter vettigt placerad under plastkåpa på ett av mina fordon ( säger inte vilket).

Kollade Garmins spårsändare och nu ska den sluta att säljas eftersom operatören som hade hand om datatrafiken slutar. Tråkigt då det är problem att hålla igång ett kontantkort som finns i alla andra spårsändare.

Vad är det för problem Du syftar på med "att hålla igång ett kontantkort"?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: GPS tracker

Vad är det för problem Du syftar på med "att hålla igång ett kontantkort"?

Kortet stängs av ett år efter det laddats senast. Man får ingen varning om att tiden eller pengarna håller på att ta slut. Och de tar slut fort då ett sms (Telia) kostar 1.95:-. Lite fellarmningar, glömma ibland att stänga av larmet, låg batterinivå etc. så är pengarna snabbt borta. Kan vara skönt att slippa sms-en men det är bara ett tecken på att kontantkortet behöver laddas.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: GPS tracker

Vi reggar en profil (Mitt konto) hos Telenor, Telia, Tele2 för våra SIM-kontantkort o har därmed full koll på resp. saldon.

Förstår inte vad Du förväntar Dig, ett larm kommuniceras ut till Dig via sändarens SIM-kort som ett samtal el. SMS.
Hur skulle Du annars kunna tillgodogöra Dig en notifiering om att larmet gått om Du nu inte menar att Du själv vill bevaka enheten via annan uppkoppling?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: GPS tracker

Vi reggar en profil (Mitt konto) hos Telenor, Telia, Tele2 för våra SIM-kontantkort o har därmed full koll på resp. saldon.

Förstår inte vad Du förväntar Dig, ett larm kommuniceras ut till Dig via sändarens SIM-kort som ett samtal el. SMS.
Hur skulle Du annars kunna tillgodogöra Dig en notifiering om att larmet gått om Du nu inte menar att Du själv vill bevaka enheten via annan uppkoppling?

Tänkte på Garmins enhet som man betalar ett årsabbonnemang för och sedan slipper laddande/kladdande med kontantkort som i slutänden kostar lika mycket. Jag använder årskort sms till en kostnad av 500:- hos Telia. Det jag missar är då finessen med "Livetracking?" där man kan se var fordonet är direkt på Redknows hemsida eftersom jag inte har lust att betala även 500:-/år för dataabbonnemang.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS tracker

Har sett at Universal har et abo hvor en ikke betaler fast avgift, men pr. sms og minutt - kan et slikt brukes i trackeren?

En annen gps-tracker jeg har sett på er MapFactor sin løsning til €550 for hardware og 3 år kommunikasjon i Europa eller på leie fra €14 pr. mnd og full dekning i Europa. Products - Track4Sale Prepaid Europe | mapFactor - Navigation and Tracking
 
Toppen