• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS spårsändare 10 års batteri!

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Nu har jag beställt en spårsändare till husbilen.
Dantracker Safety Guard GPS IA.
Batteriet ska räcka upp till 10 år med 4 positioneringar per dag.
Detta tyckte jag verkar fiffigt när bilen står avställd för vinterförvaring, utan batteriet anslutet.
Abonnemang ca 50kr/mån fria sökningar.

Läs mer här:
Safety Guard GPS IA
 
F

F.d. 53696

Guest
Sv: GPS spårsändare 10 års batteri!

Letar också efter en spårsändare och denna verkar intressant. Är du nöjd med den. För och nackdelar? Hur gömd kan den vara för att inte tappa signal?
Med vänlig hälsning, Tapani
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GPS spårsändare 10 års batteri!

Jag använder GeoSafe. Den kommunicerar med BlueTooth och SMS. Håller också koll på bilens batteri. Inga problem med GPS-kontakten. Larmkontakt medföljer.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Nu har jag beställt en spårsändare till husbilen.
Dantracker Safety Guard GPS IA.
Batteriet ska räcka upp till 10 år med 4 positioneringar per dag.
Detta tyckte jag verkar fiffigt när bilen står avställd för vinterförvaring, utan batteriet anslutet.
Abonnemang ca 50kr/mån fria sökningar.

Läs mer här:
Safety Guard GPS IA

Nu 2 år efteråt - hur har den funkat?
Fördelar/nackdelar?
 

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Visa bilaga 146246 Visa bilaga 146247 Visa bilaga 146248 Visa bilaga 146246 Visa bilaga 146247 Visa bilaga 146248 Visa bilaga 146246 Visa bilaga 146247 Visa bilaga 146246


Jag har använt den här nu i ett år och är tvärnöjd med den. Jag har ett kontantkort i den och ställt in positionsuppdatering var fjärde timme (går att ställa in steglöst mellan kontinuerligt och upp till en gång per dygn) Med min inställning håller det uppladdningsbara batteriet i mer än ett halvår. Den är IP68 klassad och försedd med en otroligt stark magnet om man vill gömma den under chassiet. Med påslagen geofence larmar den direkt om bilen flyttar på sig, likaså larmar den om någon skulle ta loss den. Via en app får man en direkt kartbild i mobil eller platta var fordonet befinner sig. Jag tror att jag betalade strax under 500 kr för den. OBS! Bilen befinner sig inte där kartappen visar just nu...... :)
 

Bilagor

  • IMG_3100[1].PNG
    IMG_3100[1].PNG
    358,6 KB · Visningar: 99
  • OKIN0144[1].JPG
    OKIN0144[1].JPG
    176,7 KB · Visningar: 96
  • IMG_3119[1].PNG
    IMG_3119[1].PNG
    716,2 KB · Visningar: 97
F

F.d. 53814

Guest
Jag förstår inte varför man köper larm med abonnemangskostnad när man kommer undan med en larmenhet för under 1000:- och sedan endast har kostnaden för ett kontantkort som behöver fyllas på då och då.
Mitt GeoSafe kostade 900:- och med billigaste kontantkortet kostar det 50SEK / år.
Det klarar NC och NO-givare, batteriövervakning, har eget batteri, siren medföljer.
Man kan ansluta extra extern GPS-antenn men jag har inte behövt det i min plåtis.
Vid larm visas positionen på google maps i telefonen.
Vad mer får jag om jag väljer ett larm med månadskostnad?
 
F

F.d. 53814

Guest
Ni som är så nöjda med denna produkt, har ni haft er bil stulen? gps störare - Google Search
Jag förstår inte frågan?
På vilket sätt slutar mitt larm att fungera för att tjuvarna har en GPS-störsändare?
Dörrbrytare kommer fortfarande att fungera, rörelsesensorer kommer fortfarande att fungera, andra sensorer anslutna kommer fortfarande att fungera.
Visst, kompletterar tjuven sin utrustning med en GSM-störsändare så får jag inte reda på att larmet tjuter, men tjuven hör det och kan inte vara säker på att jag inte vet.
Och om GSM-delen fungerar så går det att spåra den om man verkligen vill.
Det är ju givetvis så att om någon verkligen vill ta min bil eller båt så är det möjligt. Men för den sakens skull ska man väl inte bara lägga sig ned och ge upp.
Ett larm kommer alltid att hindra några, och om det inte stoppar dom så får jag lägre självrisk på försäkringen, så jag har ändå tjänat in larmkostnaden då.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det beror på om dina sensorer är trådbundna eller trådlösa om larmet skall fungera lokalt. Det jag reagerar på är att man är så nöjd, det kan man inte veta. Många här vet inte hur det fungerar men nöjd är man. Nä man skall inte lägga sig ner och ge upp, men jag vill nå dom som lägger kanske 5 till 10 tusen på ett larm och har en övertro på det. Ingen reklam eller ens tester i seriösa campingtidningar som lyfter denna fråga. Där var en test i Caravanbladet i senaste numret men inget nämndes om jammning. Var i kontakt med den tyske tillverkaren då man har en funktion "anti-jammning" (för tillverkarna vet om detta) men det ända larmet kan göra är att starta sirenen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Nu har jag lagt ner max 1500 totalt på mitt larm så dina priser är ointressanta.
Av olika skäl har jag trådbundna givare, men även trådlösa fungerar i de flesta fallen.
Endast om tjuven har en bredbandig störsändare skulle det kunna bli ett bekymmer.
Och eftersom jag vådautlöst mitt larm några gånger på olika sätt så vet jag att det i normalfallet fungerar.
Och jag har inte haft något fall av falsklarm ännu.
Alltså tycker jag mig kunna vara nöjd.
Om du inte är nöjd med ditt dyra larm är något du får handskas med själv. Att det "enda" larmet gör är starta sirenen är väl bra, det är inte länge sedan det var det "enda" ett larm kunde göra, och det har en avskräckande effekt på många.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag monterade trådlöst larm i form av p-sensorer ovanför alla dörrar på utsidan, som kopplades sedan trådlöst till själva displayen som utlöser själva larmet. Det som hände sedan var att jag kunde inte låsa bilen med fjärrknappen på nyckeln. Troligen samma frekvens(?) Nu måste jag leta efter trådbundet larm och göra om jobbet.

Ger inte mycket för GPS larm med uppringning, känner mig betydligt tryggare med extra lås på dörrar och godkänd rattkrycka samt att själv tömma bilen. Resten får bli en försäkringsfråga...

Unknown.jpeg
 
F

F.d. 53814

Guest
Om ditt billås är originalmonterat så är det högst otroligt att det ska störas av backvarnaren.
Alla moderna bilar har hoppande frekvenser och rullande koder, inget av detta hittar du hos en backvarnare.
Det är nog tyvärr troligare att du har pillat på något :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Gundj, så fort jag drog ut säkringen till strömförsörjningen av P-sensorer, då kunde jag låsa bilen. Det enda jag pillat på är anslutning till en strömförande kabel, annars är allt separat. Ska kolla allt en gång till när jag får lite tid över...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er 2 teknikker som benyttes i backvarnar, den ene er sonar som benytter ultralyd. Den andre er radar som benytter radiobølge pulser. Denne siste kan teoretisk jamme radiomottakeren for låsning av bilen, og da hjelper ikke frekvenshopping om radaren har en frekvens innenfor mottagerens område så blir den overbelastet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack Knut, det är precis vad jag tror har hänt. Min tanke är att byta ut "radar" delen mot en fysisk sladd och därmed slippa störning.

Efter det som har hänt mig är jag ännu mer skeptisk mot sladdlösa lösningar (bilens lås och larmsystem, GPS spårsändning, m.m.).
 
F

F.d. 53814

Guest
Bilfjärr ligger oftast på 433MHz och parkeringsvarnare på ca 870MHz så teoretiskt skulle en multipelfrekvens kunna pricka, men jag tvivlar.
Varför detta skulle göra larm med GPS-spårning dåliga förstår jag fortfarande inte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det store problemer er om selve radar ping er på 433MHz det er kort men ofte og kan mette en 433 MHz radiomottaker i strålingsfeltet. Da vil ikke en overgang til kabel overføring hjelpe.
 
Toppen