• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golvbrunn i egenbyggd dusch

F

F.d. 54519

Guest
Hej!

Jag håller på att bygga dusch i vår plåtis. Utrymmet är inte helt rektangulärt så att köpa något färdigt blir nog svårt. Jag tänkte göra golvfallet genom att slipa en tjockare poppelplywoodskiva och sen tänkte jag klä med våtrumsmatta och våtrumstapet.

Men vad kan använda som golvbrunn? Hittar bara avloppsbeslag som är till för att skriva fast i tunn plåt i diskho eller duschgolv i tunn plast, inte ett ca 10 mm plywoodgolv. Har ni något tips?

Tänkte ha en lunga under bilen/duschen för gråvattnet.

Hälsningar Ronnie
 
F

F.d. 54519

Guest
Jag har inte sett någon som ser ut att kunna fästas i ett tjockare material, eller vet i alla fall inte hur jag ska göra för att fästa det i golvet.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej!

Jag håller på att bygga dusch i vår plåtis. Utrymmet är inte helt rektangulärt så att köpa något färdigt blir nog svårt. Jag tänkte göra golvfallet genom att slipa en tjockare poppelplywoodskiva och sen tänkte jag klä med våtrumsmatta och våtrumstapet.

Men vad kan använda som golvbrunn? Hittar bara avloppsbeslag som är till för att skriva fast i tunn plåt i diskho eller duschgolv i tunn plast, inte ett ca 10 mm plywoodgolv. Har ni något tips?

Tänkte ha en lunga under bilen/duschen för gråvattnet.

Hälsningar Ronnie
Hej Ronnie
Kolla bordgenomföringar på t.ex Hjertmans , watski , eller Erlandssons brygga! Där bör du hitta något som passar!
Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...1) Jag tänkte göra golvfallet... 2) Men vad kan användas som golvbrunn? ...Tänkte ha en lunga under bilen/duschen...
1) Varför golvfall? Ska du stå på plan mark alltid? 2) Det går bra med alla förslag du har fått, bara du kan sätta en vaskpropp i efter duschningen.

OT:
Vi duschar sällan i husbilen då det finns betydligt bekvämare duschmöjligheter på badanläggningar, campingar, hamnar och tom hotell, m.m. Du kan även tvätta i riktiga tvättmaskiner/torktumlare på campingar, utanför stormarknader utomlands, tvättomater, hamnar, m.fl...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Holder med Alve avløp i alle hjørner er det optimale. For selve brunnen ville jeg brukt helsveiset vinybelegg - og med fire avløp så kan selve golvet være helt flatt - vatnet finner alltid et avløp. Med ett avløp er en avhengig av fall i golvet mot dette avløpet - og parkere slik at fallet fungerer.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi har visserligen bara avlopp i 2 av hörnorna men inget vatten stannar kvar, vårt golv är helt plant och framförallt helt stumt så det känns tryggare att stå på.
I förra husbilen med ett avlopp så rann inte allt vatten ner om bilen lutade trots att golvet inte var helt plant.
 

Leifh

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28322
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har också just påbörjat bygget av en plåtis. Bygger på en Boxer som är 5,99 lång. Har inte kommit till toa och dusch ännu men har börjat fundera lite på hur det skulle se ut. Vilka mått är det på din dusch? Jag är intresserad av att följa ditt bygge för att få tips om hur olika saker kan lösas. Jag undrar vilken storlek det är på din bil och vilken planlösning du tänkt dig?
Mvh
Leifh
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag lutar alltid åt något håll. Med ett hål i varje hörn så rinner det alltid ut.

I vår bil har man satt in 2 avlopp i duschen. Den ena längst fram (i färdriktningen) och den andra längst bak.

Vi hamnar också sällan helt plant men detta funkar riktigt bra. 97-99% av vattnet på duschgolvet evakueras via någon av dessa 2 avlopp.

Jag ser därför inget behov av 4st men dock 2st (vi hade 1st i vår förra bil men det fungerade sämre).

// Niklas
 
Toppen