• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glykol i Aldesystem ”försvinner”

Conny Holmlund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
18417
Medlemskap
2024
Nu har jag ett intressant fel. Jag har under en period behövt fylla på glykol i expansionskärlet lite då och då. Förra helgen var jag ute och då funkade värmen bra och glykolen fanns kvar. Hemma på söndagen och allt frid och fröjd.
Kollade nivån i onsdags, lika mycket i kärlet. Självklart var allt avstängt i bilen.
I fredags kväll skulle jag packa inför helgen och döm av min förvåning, kärlet tomt. Kunde fylla på ca 1 liter. Någon som varit med om liknande?
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Ja. På min förra bil var jag med om samma sak och undrade precis som du, var det tog vägen. Det visade sig vara en dålig slangkoppling till värmeväxlare som inte var lätt att se.
Värmeväxlaren satt på den Kabe'n under hörnsoffan - djupt ner.
Problemet upptäcktes först efter att vatten kröp efter ledningarna till konvektorerna vid instegen. Där blev det sedan små glykoldroppar som landade vid instegsgolvet. När jag sedan bytte hjul - kom det större mängder ut genom bilen.
Som tur var detta under garantitiden och Kabe samt återförsäljaren tog sitt ansvar, och erbjöd ett hyfsat bra pris mot inbyte mot en ny bil. Så den blev inbytt.
En stjärna för detta skickar jag till Fritidscenter Göteborg, samt Kabe i Tenhult.
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej.
Jag råkade ut för något liknande när vi köpt bilen ny.
Under en veckas tid körde jag värmen på 220 volt, inga problem.
Sen åkte vi bort och körde värmen på gasol. Första natten vaknade vi, ingen värme.
Kunde inte hitta någon läcka. Fyllde på 1,5 liter vätska sen fungerade det igen.
Verkar som det stått en luftbubbla i systemet jag har ingen annan förklaring. Nu efter fem år har jag fyllt på 0,5 liter.
Det är ju ett öppet system så något avdunstar efter hand.
Lars
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om du har en automatisk avluftare kolla att den inte den läcker.
Avluftare och glykol. De har de en tendens att läcka efter tid.
Glykol sänker även ytspänningen på vattnet.
Då uppstår läckor lättare.

Har du kollat att inte säkerhetsventilen inte har öppnat.
Då borde det bli blött under bilen.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
På förra bilen hade vi en värmebooster som skulle värma bodelen under körning alltså kopplad till motorns kylsystem och placerad bakom kupén i främre delen av bildelen.
Vi råkade då ut för att kylarvätskan alltså motorns började försvinna och krävde påfyllning. Tog ett tag innan vi hittade en missfärgning från glykolen i kanten på golvet bakom kupén. Boosterskiten läckte och inskar en mellan kupén och bodelen fanns ett dike under mattan som var täckt med en skena. I det diket bland en massa kablar låg det som hade läckt ut. Var inget kul att sanera. Kopplade ur boostern efter att jag insett att det var reglaget för att reglera värmen på denna som läckte. Reglaget är ju till en ventil som reglerar flödet och huset till den ventilen bestod av två ihoplimmade plastdelar. Efter att jag monterat ur boostern testade jag denna med en vattenslang kopplad. Läckaget uppstod bara när man hade vatten kopplat och ströp utloppet lite då sprutade det ut vatten. Inte konstigt att detta hade varit svårt att lokalisera eftersom det bara läkte under körning.
 
Senast ändrad:

La & Ha

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27853
Medlemskap
2024
Nu har jag ett intressant fel. Jag har under en period behövt fylla på glykol i expansionskärlet lite då och då. Förra helgen var jag ute och då funkade värmen bra och glykolen fanns kvar. Hemma på söndagen och allt frid och fröjd.
Kollade nivån i onsdags, lika mycket i kärlet. Självklart var allt avstängt i bilen.
I fredags kväll skulle jag packa inför helgen och döm av min förvåning, kärlet tomt. Kunde fylla på ca 1 liter. Någon som varit med om liknande?
Hej vi har en vän som hade en husbil där det var en por i pannan mellan värmesystemet och förbränningsrummet han fick fylla på lite då och då tills det började läcka ut så mycket att det syntes utan för pannan han fick byta en del i pannan men nu är det bra. Men det kom lite svart ut i avgasröret på sidan på bilen.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Ja. På min förra bil var jag med om samma sak och undrade precis som du, var det tog vägen. Det visade sig vara en dålig slangkoppling till värmeväxlare som inte var lätt att se.
Värmeväxlaren satt på den Kabe'n under hörnsoffan - djupt ner.
Problemet upptäcktes först efter att vatten kröp efter ledningarna till konvektorerna vid instegen. Där blev det sedan små glykoldroppar som landade vid instegsgolvet. När jag sedan bytte hjul - kom det större mängder ut genom bilen.
Som tur var detta under garantitiden och Kabe samt återförsäljaren tog sitt ansvar, och erbjöd ett hyfsat bra pris mot inbyte mot en ny bil. Så den blev inbytt.
En stjärna för detta skickar jag till Fritidscenter Göteborg, samt Kabe i Tenhult.
Stackars sate som köper den bilen
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Stackars sate som köper den bilen
Ja, en spekulant hörde av sig till mig - och han drog sig genast ur affären. Att få bort glykol (som binder fukt) är nog inte lätt, när det är "inbyggt".
Dock blev bilen "åtgärdad" och därefter såld senare. Hur man gjorde det förtäljer inte historien...
Att lära sig från detta är nog ändå att kolla upp historia från tidigare ägare - direkt med dem - och inte via försäljaren.
Slutligen ber jag om ursäkt för att tråden spårade ur en aning - så ja...nu hoppas jag slippa påpekanden av alla dessa "trådpoliser"
 
Toppen