• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Globecar Pössl 2015 - Knappen till vattenpumpen?

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Vet inte av din fråga om pumpen går och du vill stänga av den eller om den inte går och du vill få igång den. Som Livibil skriver så finns det ingen separat synlig strömbrytare för pumpen, så för att säkert göra pumpen strömlös får du slå av 12V till bodelen. Du kan också ta ur säkringen, om du har en EBL 119 under förarstolen borde det vara säkringen längst till höger som går till pumpen.
Om ditt problem är att pumpen inte startar på någon av kranarna eller toaspolningen får du kolla pumpen eller säkringen. Om det är en kran som inte fungerar så sitter det i kranarna en microswitch som sätter igång pumpen när du lyfter på handtaget förutsatt att 12V är på i bodelen. Vanligt på många bilar är att antingen microswitchen eller kablarna dit har gått sönder.
 

Suddis

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Norberg
HBK-Nr
18194
Medlemskap
2024
Vet inte av din fråga om pumpen går och du vill stänga av den eller om den inte går och du vill få igång den. Som Livibil skriver så finns det ingen separat synlig strömbrytare för pumpen, så för att säkert göra pumpen strömlös får du slå av 12V till bodelen. Du kan också ta ur säkringen, om du har en EBL 119 under förarstolen borde det vara säkringen längst till höger som går till pumpen.
Om ditt problem är att pumpen inte startar på någon av kranarna eller toaspolningen får du kolla pumpen eller säkringen. Om det är en kran som inte fungerar så sitter det i kranarna en microswitch som sätter igång pumpen när du lyfter på handtaget förutsatt att 12V är på i bodelen. Vanligt på många bilar är att antingen microswitchen eller kablarna dit har gått sönder.
Tack för ditt svar! Det var säkringen som gått sönder. Eftersom vi nyss köpt bilen och inga instruktiobsböcker finns på svenska är det svårt. Det är en globecar 2015. Nu får vi inte igång kylskåpet på gasen du kanske har en lösning på det med har provat allt. Tack på förhand. / suddis
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Nu vet jag inte om du har ett kylskåp med automatiskt val av energikälla eller ett med manuellt val, men här är några tips för kylskåp med manuellt val.
När du trycker in knappen som skall tända gasen, hör du ett tickande ljud då? Det är gnistan som skapas och som krävs för att antända brännaren.
Om du tänder lågan på spisen, brinner den med full effekt då. I så fall bör det inte vara reduceringsventilen/duocontrollen.
Under sängen (tror jag) bör det finnas tre kranar för vardera värmaren, spisen och kylskåpet. Är den till kylskåpet på?
Om gasolflaskan är nyss bytt kan det ta bortåt en halv minut innan gasolen kommer fram till kylskåpet. Håll inne termostatknappen samtidigt som du håller inne knappen som skapar gnistan. När gasolen tänder skall den lilla indikatorn börja röra sig åt höger. När den kommit in på det gröna kan du släppa båda knapparna. Kontrollera att indikatorn står kvar i gröna området. Det kommer att ta någon timma innan du säkert kan känna att frysfacket börjar bli kallt på väggarna.
 

Suddis

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Norberg
HBK-Nr
18194
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte om du har ett kylskåp med automatiskt val av energikälla eller ett med manuellt val, men här är några tips för kylskåp med manuellt val.
När du trycker in knappen som skall tända gasen, hör du ett tickande ljud då? Det är gnistan som skapas och som krävs för att antända brännaren.
Om du tänder lågan på spisen, brinner den med full effekt då. I så fall bör det inte vara reduceringsventilen/duocontrollen.
Under sängen (tror jag) bör det finnas tre kranar för vardera värmaren, spisen och kylskåpet. Är den till kylskåpet på?
Om gasolflaskan är nyss bytt kan det ta bortåt en halv minut innan gasolen kommer fram till kylskåpet. Håll inne termostatknappen samtidigt som du håller inne knappen som skapar gnistan. När gasolen tänder skall den lilla indikatorn börja röra sig åt höger. När den kommit in på det gröna kan du släppa båda knapparna. Kontrollera att indikatorn står kvar i gröna området. Det kommer att ta någon timma innan du säkert kan känna att frysfacket börjar bli kallt på väggarna.
Tack för ett bra svar! Jag har manuellt kylskåp och har gjort allt du sagt, och inte fått igång det. Kylskåpet heter dometic. Det måste vara nåt fel på brännare så nån får titta på det. /Suddis Ha en bra dag!
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Om du har samma typ av kylskåp med manuell tändning som vi har i vår Globecar. Då kan det vara batteriet till tändningen som är slut. Det sitter bakom tändknappen, som skall skruvas bort.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
När du har hållaren till batteriet borta kan du putsa/skrapa lite på kontaktytorna. Har haft problem där.
Jag tänder alltid spisen en vända först för att veta att jag har gasol som fungerar förbi min monocontrol regulator.
 
Toppen