• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Glödtrådslampa lyser

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej!
Min HB Fiat Ducato 2,3 JTD -04. 8500 mil
Lampa för glödstift tänds och slocknar när bilen startas, detta är ju hel OK....
Men efter en stund tänds lampan åter igen och lyser c.a 20 sek. för att sedan slockna.
Motorn går felfritt och normalt som vanligt....Men hastighetsmätare och vägmätare fungerar inte
Vid felkodsavläsning visades följande felkoder:
P1612 Relä,uppvärmning bränslefilter (Permanent)
P0380 Kortrelä,thermostarter eller förvärmning .ECU (Permanent)
P0500. Hastighetssignal (Intermittent)
Vad gör man åt detta, och hur och var kollar man de olika alternativen för att testa sej fram.
Eller är det verkstan som gäller.
Vill få det fixat innan semesteåkandet börjar.

Ha en bra dag husbilsvänner
HBK 3092
Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sjekk jordingen mellom batteri, chassi og motor. Det skall ikke være noen motstand der, alle sensorer jobber med sitt jordpotensial og overvåkningen likeså. Ligger de på forskjellige nivåer så skjer merkelige saker.
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
  • EOBD Felkoder
  • P0380
  • Felställe
  • Glödstift, krets A - felfunktion ohm mät glödstiften o se om det är nått som av viker i så fall byt ut
  • glöm inte att köra motorn riktigt varm innan då lossar dom lättare.
P1612Bränslefiltrets värmare - felfunktion i krets samma sak där ohm mät på elementet och kolla sen så att
det kommer ström till kontakten sitter högst upp på filtret.

  • EOBD Felkoder
  • P0500
  • Felställe
  • Hastighetssensor - felfunktion i krets
Troligt fel givaren i växellådan men bör mätas upp kolla efter glapp eller oxidering.

Lycka till /Sören
 
F

F.d. 55205

Guest
Jag har haft samma fel. Ordnade allt själv med hjälp från detta forum,
Byt slang till förvärmningen vevhusventilation. Du fixar det på en halvtimma. Byt slangen så fukar allt. Hastighetsmätare, glödstiftsvärmningens lampa blinkar inte längre, Motorstyrningslampan släcks och säkring nr 11 funkar.
produktkod 1339389080 kostar ca 1200 kr.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hej!
Min HB Fiat Ducato 2,3 JTD -04. 8500 mil
Lampa för glödstift tänds och slocknar när bilen startas, detta är ju hel OK....
Men efter en stund tänds lampan åter igen och lyser c.a 20 sek. för att sedan slockna.
Motorn går felfritt och normalt som vanligt....Men hastighetsmätare och vägmätare fungerar inte
Vid felkodsavläsning visades följande felkoder:
P1612 Relä,uppvärmning bränslefilter (Permanent)
P0380 Kortrelä,thermostarter eller förvärmning .ECU (Permanent)
P0500. Hastighetssignal (Intermittent)
Vad gör man åt detta, och hur och var kollar man de olika alternativen för att testa sej fram.
Eller är det verkstan som gäller.
Vill få det fixat innan semesteåkandet börjar.

Ha en bra dag husbilsvänner
HBK 3092
Bernt


Som parentes en fråga .. Jag var inne på min 2005 :a på recall och dom bytte hela mätarhuset pga att hastighetsmätaren visade fel samt uppdatering sv programvara som minskade partikelutsläppet.
Nu stämmer hastighetsmätaren bättre
 
Toppen