• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Genomströmningsvärmare gasol i husbil

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Efter vinterförvaringen så läcker min gamla Truman Boiler (D8011 från -88) från nedre kanten när jag sätter på pumpen. Hade tömt systemet efter konstens alla regler men det verkar ändå stått kvar vatten som fryst.

Jag använder i princip bara varmvatten till disken och att tvätta händer.

Är det någon som har satt in en genomströmningsberedare som går på gasol i en äldre husbil? Skulle det vara ett alternativ till en dyr/krånglig renovering av en 30+ år gammal år Truma?

Jag har kollat på Genomströmningsvärmare PGWH1010 från Jula:

3hNsIfD.jpg


KxATymT.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Efter vinterförvaringen så läcker min gamla Truman Boiler (D8011 från -88) från nedre kanten när jag sätter på pumpen. Hade tömt systemet efter konstens alla regler men det verkar ändå stått kvar vatten som fryst.

Jag använder i princip bara varmvatten till disken och att tvätta händer.

Är det någon som har satt in en genomströmningsberedare som går på gasol i en äldre husbil? Skulle det vara ett alternativ till en dyr/krånglig renovering av en 30+ år gammal år Truma?

Jag har kollat på Genomströmningsvärmare PGWH1010 från Jula:
Hur har du tänkt att göra med avgaserna? Släppa ut dem inne i bilen?

Tvivlar dessutom på att den är godkänd för användning i fordon, vilket betyder att ditt försäkringsbolag säkerligen kommer att ha åsikter om olyckan skulle vara framme.

En fabriksny Truma-boiler kostar ca 4 ggr så mycket som Jula-värmaren. Satsa på Truma, så är du på den säkra sidan.

Pålle
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du får hänga upp den utanför bilen, om man läser det finstilta.

GB – FOR OUTDOOR USE ONLY. Always use a suitable and approved low-pressure regulator. In case of any doubt contact your local dealer. RISK OF DEATH: DO NOT USE IN LEISURE VEHICLES SUCH AS CARAVANS AND AUTO CARAVANS. This appliance requires a hose and gas regulator. Check with your gas supplier. Read the technical and user’s instructions before installation and using the appliance. Change gas container in accordance with the provided instructions. This appliance may be installed only in a room which complies with the appropriate ventilation requirement or in a partially protected place. Appliance fitted with an atmosphere sensing devices. Important: this appliance shall not be fitted to a flue and shall only be used for short delivery periods. This heater is intended and able to operate in a partially protected place within the ambient temperature 1° and 70°C. Do not use for the supply of drinking water. The use of this appliance in enclosed areas can be dangerous and is PROHIBITED. For use outdoors and in well ventilated areas. A well ventilated area must have a minimum of 25% of the surface area open.
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Hur har du tänkt att göra med avgaserna? Släppa ut dem inne i bilen?

Tvivlar dessutom på att den är godkänd för användning i fordon, vilket betyder att ditt försäkringsbolag säkerligen kommer att ha åsikter om olyckan skulle vara framme.

En fabriksny Truma-boiler kostar ca 4 ggr så mycket som Jula-värmaren. Satsa på Truma, så är du på den säkra sidan.

Pålle

Det är ju en gasolbrännare så mycket till avgaser blir det inte. Däremot en del kolmonoxid (som är farligt) och överskottsvärme. Jag planerar som sagt att byta ut en gammal Truma så ventilationen sker i samma skorsten som Truman. Jag har även en Truma-värmare som bränner gasol och producerar värme som ventileras genom skorsten, är det stor skillnad på dessa och på en vattenvärmare?

Jag vill helst inte ha en tank med varmvatten i bilen, därför ser jag mig runt efter andra lösningar.
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Jag köpte denna istället för truma....Den går på gas och 230V...


Köpte du den utomlands eller här i Sverige? Det verkar vara svårt att hitta information om den. Jag vill helst ha något som bara går på gasol men storleken ser ju bra ut.
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Du får hänga upp den utanför bilen, om man läser det finstilta.

GB – FOR OUTDOOR USE ONLY. Always use a suitable and approved low-pressure regulator. In case of any doubt contact your local dealer. RISK OF DEATH: DO NOT USE IN LEISURE VEHICLES SUCH AS CARAVANS AND AUTO CARAVANS. This appliance requires a hose and gas regulator. Check with your gas supplier. Read the technical and user’s instructions before installation and using the appliance. Change gas container in accordance with the provided instructions. This appliance may be installed only in a room which complies with the appropriate ventilation requirement or in a partially protected place. Appliance fitted with an atmosphere sensing devices. Important: this appliance shall not be fitted to a flue and shall only be used for short delivery periods. This heater is intended and able to operate in a partially protected place within the ambient temperature 1° and 70°C. Do not use for the supply of drinking water. The use of this appliance in enclosed areas can be dangerous and is PROHIBITED. For use outdoors and in well ventilated areas. A well ventilated area must have a minimum of 25% of the surface area open.

Jag vet att det finns många genomströmningsberedare som används och är installerade i båtar. Det kanske är andra regelverk kring detta? Jag är inte speciellt orolig för försäkringar utan är mest ute efter om någon har egen erfarenhet av att installera något liknande. Utomlands verkar det vara rätt vanligt med liknande gasdrivna genomströmningsberedare.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Köpte du den utomlands eller här i Sverige? Det verkar vara svårt att hitta information om den. Jag vill helst ha något som bara går på gasol men storleken ser ju bra ut.

Jag köpte min från UK. När de var med i EU.. Men tror att du kan hitta den inom eu. Sök på nätet.
Sen behöver du inte koppla in 220V... Utan låt den bara gå på gas... Det finns en storlek som är mindre än min. En på 6 liter min är på 8 liter.
Lycka till
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Det är tekniken jag är intresserad av. Det finns ju en uppsjö av andra modeller som uppenbarligen går att koppla till ventilation och skorsten på ett adekvat sätt.

Har någon erfarenhet av gasoldriven VVB utan acctank i husbil?

8LProductPicture.png

Water-Heater-Blk-Cover-3-4__75785.1583870529.1280.1280.jpg

41lxVNboiQL.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har två VV. i min hb... Den ena har jag redan skrivit om, den andre är på 6L och går på 12 eller 230V. Och den använder jag mest om sommaren när mina 1000w solpaneler ger tillräckligt så jag kan köra den på 12v... Och då tar den ca 30A....den har jag också köpt från UK.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är tekniken jag är intresserad av. Det finns ju en uppsjö av andra modeller som uppenbarligen går att koppla till ventilation och skorsten på ett adekvat sätt.

Har någon erfarenhet av gasoldriven VVB utan acctank i husbil?

8LProductPicture.png

Water-Heater-Blk-Cover-3-4__75785.1583870529.1280.1280.jpg

41lxVNboiQL.jpg

Varför inte leta upp en begagnad senare motsvarande Truma som den du har, tror den heter B10 och bör passa mer eller mindre direkt som
ersättare för den du har?
 
Senast redigerad av en moderator:

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Av ren nyfikenhet, varför är det viktigt? :)

Jag har haft två stycken Truma med tank som fryst sönder trots idoga tömningsförsök. Dessutom så använder jag sällan en hel tank med varmvatten. Jag åker ut kanske över helgen och behöver varmt vatten för att tvätta händerna och diska. Att då värma upp och ha tio liter vatten stående i en tank känns onödigt. Eftersom det finns genomströmningsberedare som går på gasol till båtar och husbilar utomlands så var jag intresserad av om någon hade erfarenhet av tekniken här på forumet. Personligen har jag svårt att se varför det skulle vara farligare med en genomströmningsberedare som är väl ventilerad och har skorsten för avgaserna ut utr bilen än en trumavärmare som också går på gasol, brinner mycket längre tider (min går på natten när det är minusgrader) och är kopplad till en skorsten. Jag får inte ihop det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har haft två stycken Truma med tank som fryst sönder trots idoga tömningsförsök. Dessutom så använder jag sällan en hel tank med varmvatten. Jag åker ut kanske över helgen och behöver varmt vatten för att tvätta händerna och diska. Att då värma upp och ha tio liter vatten stående i en tank känns onödigt. Eftersom det finns genomströmningsberedare som går på gasol till båtar och husbilar utomlands så var jag intresserad av om någon hade erfarenhet av tekniken här på forumet. Personligen har jag svårt att se varför det skulle vara farligare med en genomströmningsberedare som är väl ventilerad och har skorsten för avgaserna ut utr bilen än en trumavärmare som också går på gasol, brinner mycket längre tider (min går på natten när det är minusgrader) och är kopplad till en skorsten. Jag får inte ihop det.

Ja det är ju ditt val, jag tycker att vår B10 fungerar utmärkt när man behöver den, tar 10-15min så kan man duscha, och sedan håller sig vattnet skapligt varmt ett bra tag. Men det som förvånar är ju att två st har frusit sönder för dej, det måste ju vara något fel på avtappningsventilen eller backventilen som skall släppa in luft när den tömmer sig?
 
Senast ändrad:
Toppen