• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generator problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Plötsligt laddar inte min dc/dc laddare, varken från solpanelerna eller bilens generator...
Jag har en Regony 50A dc/dc laddare och de två röda lampor som visar att solpanelen och generatorn laddar är släckta.
Hur jag än mäter så går ström fram till laddaren, men igen laddning sker....
Min första tanke är att nu har mina lifepo4 celler lagt av...
Så jag startar bensin generatorn... Och då laddar 230v laddaren utan problem med 25A. ..
Nästa tanke blir då att min dc/dc laddaren lagt av...
Så jag gör en "norsk" reset.... Skruvar av alla kablar... Väntar en stund innan jag monterar dem tillbakas... Och till min stora glädje så startar laddaren normalt...
Medan 230v laddaren laddar startar jag motorn.... Allt ser ut att fungera bra....
Men efter en stund så stannar 230v laddaren och säger att det är.. over V..
Jag mäter upp bilens generator till 13.4 V... Och stänger motorn/laddning. Kopplar ur 230v laddaren... Startar motorn... Och nu får jag bara 11.9v från generatorn...
Nu fattar jag inget.... Men funderar om... Kan det vara så att bilens generator håller på att lägga av?
Mätte också på startbatteriet när motorn gick och då fick jag 13.4V... Vilket jag tycker är lite lågt... Eller?
Kanske någon har ett klokt tipps på hur jag kan kolla om generatorn håller på att dö :eek: :swoon:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.387
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Smart generator?
DC/DC laddaren har en tillslagsfördröjning på 15 sekunder när spänningen är över 13,2V, står så i manualen.
Kan det vara att startbatteriet börjar bli dåligt. Då kommer nog generatorn inte att fungera på rätt sätt. Fördröjningen av boostern kommer också påverka generatorn de första 15 sekunderna.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag testar just nu generatorn... Och den ger knappt 13.0v mätt vid ingången till dc/dc laddaren... Och detta är väl inte ok?
Sen undrar jag det laddas 33A ändå... Men volten ökar inte på cellerna, däremot ökar % laddning på cellerna, är detta bra? Att cellerna tar emot A men att volten i cellerma inte ökar.?

IMG_20210730_112025.jpg

Screenshot_20210730_112125_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Smart generator?
DC/DC laddaren har en tillslagsfördröjning på 15 sekunder när spänningen är över 13,2V, står så i manualen.
Kan det vara att startbatteriet börjar bli dåligt. Då kommer nog generatorn inte att fungera på rätt sätt. Fördröjningen av boostern kommer också påverka generatorn de första 15 sekunderna.
Jag körde iväg i dag.. .. Ganska snart sprang volten upp till 14.2 från generatorn....
Tydligen låg felet i kontakten som lossnade..... Och som Herbert skrev att generatorn behöver lite mer tid.. Spänne sen alla kablar så nu hoppas jag att problemet är ur vägen....

Så tusen tack för tipsen. ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag testar just nu generatorn... Och den ger knappt 13.0v mätt vid ingången till dc/dc laddaren... Och detta är väl inte ok?
Sen undrar jag det laddas 33A ändå... Men volten ökar inte på cellerna, däremot ökar % laddning på cellerna, är detta bra? Att cellerna tar emot A men att volten i cellerma inte ökar.?

Visa bilaga 213752

Visa bilaga 213753

Ifall din DC/DC vill ha allt den kan få, så blir spänningen in vad de blir, den höjer sedan spänningen in till batteriet till avsedd spänning utifrån val av batterityp.
Kanske har du klena eller/och långa kablar mellan startbatteriet och din DC/DC (?)
Fast man kan tycka att din generator skulle ge mer ström, det kan fortfarande vara som Knut tipsar om.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag körde iväg i dag.. .. Ganska snart sprang volten upp till 14.2 från generatorn....
Tydligen låg felet i kontakten som lossnade..... Och som Herbert skrev att generatorn behöver lite mer tid.. Spänne sen alla kablar så nu hoppas jag att problemet är ur vägen....

Så tusen tack för tipsen. ;)

När du mätte 14,2V från generatorn, vad gav din DC/DC i A då?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När du mätte 14,2V från generatorn, vad gav din DC/DC i A då?
Så ja... Tyvärr tänkte jag inte på det då jag körde iväg.... Men jag har precis gjort en tur för att se vad den laddar bara från generatorn... Och den visar mellan 33-48A beroende på hur mycket jag trampar på gasen och använde helljuset...
Med denna test vågar jag nog påstå att generatorn är ok.... Det var den lilla kontakten som lossnade och ställde till det.....
Så nu kan vi alla här på hbk sova lugnt...
Godnatt :msn_sleep:
 
Toppen