• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gds-tvätt

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej
Jag har tidigare tvättat min bil för hand med Abnet på karossen och bara vatten på fönsterna. Nu har jag hittat en perfekt gds-tvätt som har rätt höjd och dessutom ramp på sidan så man kommer upp och når. Nu till min fråga, kan jag använda med deras tvättmedel på hela bilen inklusive fönster och lister?

Med vänlig hälsning,
Per J
 
R

RobbeS

Guest
Är det vanligt tvättmedel så är det ingen fara. Om det däremot är inblandat avfettning så är det bättre att ta med eget tvättmedel. Alkalisk avfettning väl utspädd gör ingenting men kallavfettning ska man hålla från husbilen. Jag föreslår ABNET som är ett skonsamt och riktigt bra tvättmedel för husbilen.

Gällande fönster och lister så är det ingen fara att använda Abnet eller vanliga biltvättmedel. Avfettning ska man dock undvika och speciellt kallavfettning som är rena döden för plast och gummi.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Är det vanligt tvättmedel så är det ingen fara. Om det däremot är inblandat avfettning så är det bättre att ta med eget tvättmedel. Alkalisk avfettning väl utspädd gör ingenting men kallavfettning ska man hålla från husbilen. Jag föreslår ABNET som är ett skonsamt och riktigt bra tvättmedel för husbilen.

Tryggt för TS att du rekommenderar just det tvättmedel som han påstår att han tidigare har använt.

Pålle
 
R

RobbeS

Guest
Tryggt för TS att du rekommenderar just det tvättmedel som han påstår att han tidigare har använt.

Pålle

Jo, Abnet är bra. Trodde inte riktigt på det själv men provade i somras och använde det sen på fönstren, både glaset och karmen (plastfönster) utomhus, fönsterbrädor och annat. Spär man ut det 10 procent är det ingen fara.
 
Toppen