• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Tips Gastank 10 år sbesiktning

Mine "faste tanke" er flasker i aluminium. Så vidt jeg forstår så skal flasker i stål og "rigtige" faste tanke under bilen i stål ikke trykprøves.

Jeg har kun kunnet finde et firma i Tyskland, der laver trykprøvninger af aluflasker.

De vil til gengæld kun trykprøve i større partier og flaskerne skal v ære uden topstykke.

Det betyder at prisen kommer så højt op at jeg når min flaske går ud i 2027 vil vælge at købe en ny flaske i stedet.

Mine "faste tanke" er flasker i aluminium. Så vidt jeg forstår så skal flasker i stål og "rigtige" faste tanke under bilen i stål ikke trykprøves.

Jeg har kun kunnet finde et firma i Tyskland, der laver trykprøvninger af aluflasker.

De vil til gengæld kun trykprøve i større partier og flaskerne skal v ære uden topstykke.

Det betyder at prisen kommer så højt op at jeg når min flaske går ud i 2027 vil vælge at købe en ny flaske i stedet.
Ringas i Örkelljunga utför provning av alugas flaskor

Vår ”tank” flaska blev 10 år gammal och då var det dags för provtryckning (stod på den 2024), men jag hittade en ny stålflaska i Tyskland som inte behöver provtryckas. Det kan vara värt att kolla lite…

1773875505480.webp

Vår ”tank” flaska blev 10 år gammal och då var det dags för provtryckning (stod på den 2024), men jag hittade en ny stålflaska i Tyskland som inte behöver provtryckas. Det kan vara värt att kolla lite…

Visa bilaga 243923
Den standarden gäller gasdrivna bilar. En dieseldriven bil med gas för "campingändamål" är formellt sett något annat.

Den standarden gäller gasdrivna bilar. En dieseldriven bil med gas för "campingändamål" är formellt sett något annat.
På Alu fyldeflasker fra firmaet Alugas.de har påstemplet et årstal hvor flasken udløber eller skal trykprøves.

På deres hjemmeside for fyldeflasken Travelmate står følgende:

ALUGAS-Flaschen für Reiselustige und Abenteurer.

Ideal für Wohnmobilisten, Caravan- und Camping-Urlauber

Die ALUGAS-Flasche TRAVELMate ist die ideale mobile Energiequelle für alle, die Unabhängigkeit, Flexibilität und Komfort auf ihren Reisen besonders schätzen. Das Leichtgewicht unter den Gasflaschen bietet Campern und Wohnmobil-Urlaubern zahlreiche Vorteile für unterwegs:

Je nach Modell bis zu 50 Prozent leichter als herkömmliche Stahlflaschen und dadurch in jeder Situation besonders körper- und rückenschonend
Zertifizierte Sicherheit
100 Prozent korrosions- und seewasserbeständig
Besonders einfache und bequeme Ablesung des Füllstands. Eine Fernanzeige im Fahrzeuginneren ist nachrüstbar.
Für Wintercamping-Fans: Die vielfach höhere Verdampfungsleistung sorgt selbst bei kalten Temperaturen dafür, dass die Ventile nicht vereisen

Besonderes Plus:
Die ALUGAS-Flasche TravelMate wird nicht getauscht, sondern einfach nur befüllt – und das in vielen Ländern der Welt.
Bitte beachten Sie die nach 10 Jahren fällige Prüffrist bei Gasflaschen!

Jeg har fremhævet med rødt hv or de fremhæver pluspunkter ved flasken. Her står at flasker kan fyldes i mange lande og at de skal trykprøves hver 10. år

På Alugas.se står der i FAQ om ders TavelMate fyldeflasker at de har 10 år inden trykprøvekontrol
Screenshot 2026-03-19 at 13-55-21 FAQ – LPG gasol tanka & installation Alugas.webp

”Något annat” eller ej, den behöver inte provtryckas i alla fall vilket var en positiv överraskning jag fick veta av säljaren… På min gamla stod tryckt på flaskan 2024, medan den nya har inget sådant!

Men nog är det osnyggt att sälja den med argument som hänvisar till en standard som inte handlar om det användningsområde som är aktuellt för de flesta husbilar? Kraven kan ju vara annorlunda om användningsområdet (som i ditt fall) är ett annat än det som täcks av standarden. Om oturen är framme och det uppstår en försäkringshändelse kan det rentav ses som en avvikelse som påverkar ersättningsnivån negativt. Försäkringsbolag kan ju vara på det viset emellanåt.

Tillbaka
Toppen