• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Gaspedal

kentha malmb.

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
20837
Medlemskap
2024
Ett gammalt problem i repris. Det började med att bilen dog under körning, in på verkstad felkod "kortslutning gaspedal".skaffade en ny men är likadant.när detta händer så släpper jag gasen trampar ner kopplingen så kommer den igen o jag kan köra allt från 2min.-30mil.det är en Hobby 750 -01 med 2,8jtd...har någon haft eller hört om detta fel,tacksam för svar...m.v.h.Kenth.
 

Bilagor

  • 20190705_222655.jpg
    20190705_222655.jpg
    775,8 KB · Visningar: 13

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag hade "gaspedalproblem" på en 05:a, ibland slutade den svara på gasen och låg kvar på tomgång hur man än trampade. Jag kopplade bort den eftermonterade farthållaren från kabeln mellan gaspedalen och styrdatorn, sedan återkom inte problemet mer.
 

Roffepq

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
28610
Medlemskap
2022
Jag har samma problem med en Kabe 750 -09 3 liters motorn
ibland svarar den inte när man trycker ned gaspedalen, om man stannar i en korsning och sedan skall köra iväg så händer inget, vad göra ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jättesvårt att gissa sig fram till felen när ex. en gaspedalssignal fattas eller kommer bort på vägen.

Olika funktion på olika konstruktioner som vanligt. Lite generellt men gemensamt är nästan alltid att det är tre sladdar till signalgivaren eller två gånger tre alltså sex kablar till två signalgivare som här.

Gaspedal el.JPG

Plus-Minus och signal ut.
Olika också men plus brukar ofta vara 5 eller 8V och signalen ut startar sällan på noll V och uppåt utan det ligger ofta på någon volt eller mer ut även på tomgång (kan vara den som försvinner på HOBBY´n för annars borde inte motorn dö) Det brukar vara själva datorn som sänder ut drivspänningen till givarna och om den säger kortslutning så borde den (ev.) känna av att spänningen den sänder ut dras ner helt, och inte bara att det inte kommer någon högre signal än tomgångsspänningen tillbaka från givaren, för då borde det bli det andra felet att motorn går på tomgång men reagerar inte på nedtryckning av pedalen.
Att datorn skulle veta att det är kortslutning i själva pedalen verkar för långsökt för att direkt byta den... Det borde nog stå kortslutning i gaspedalskretsen, alltså någonstans i kablar kontakter eller gaspedalen.

Tyvärr som vanligt så behöver man mäta när felet är framme. Dels så man ser om drivspänningen finns kvar och dels så man ser om utsignalen finns kvar och ändras vartefter man trycker ner pedalen för att avgöra om det är pedalen eller annat fel, glapp, kortslutning.
Det kan ju även vara glapp/ev. kortis i minuskabeln som ställer till det.
Samt som redan nämnts, det kan vara någon annan signal än den från gaspedalen som spärrar och gör att datorn inte svarar på gaspådrag som i Roffepg´s fall med tomgång men ingen gasrespons (kolla så att givaren på bromspedalen till bromsljus m.m. släpper signalen när du bromsat och släppt upp pedalen), även om HOBBY´n verkar mera åt att kortsluta spänningen till gasgivaren eftersom motorn dör och datorn tycker kortis.

Tyvärr inget svar på vad som är felet... men gissa är nästan omöjligt, och direkt byte av gaspedalen kan ju funka, men bara om man har tur.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Hejsan, jättesvårt att gissa sig fram till felen när ex. en gaspedalssignal fattas eller kommer bort på vägen.

Olika funktion på olika konstruktioner som vanligt. Lite generellt men gemensamt är nästan alltid att det är tre sladdar till signalgivaren eller två gånger tre alltså sex kablar till två signalgivare som här.

Visa bilaga 190756

Plus-Minus och signal ut.
Olika också men plus brukar ofta vara 5 eller 8V och signalen ut startar sällan på noll V och uppåt utan det ligger ofta på någon volt eller mer ut även på tomgång (kan vara den som försvinner på HOBBY´n för annars borde inte motorn dö) Det brukar vara själva datorn som sänder ut drivspänningen till givarna och om den säger kortslutning så borde den (ev.) känna av att spänningen den sänder ut dras ner helt, och inte bara att det inte kommer någon högre signal än tomgångsspänningen tillbaka från givaren, för då borde det bli det andra felet att motorn går på tomgång men reagerar inte på nedtryckning av pedalen.
Att datorn skulle veta att det är kortslutning i själva pedalen verkar för långsökt för att direkt byta den... Det borde nog stå kortslutning i gaspedalskretsen, alltså någonstans i kablar kontakter eller gaspedalen.

Tyvärr som vanligt så behöver man mäta när felet är framme. Dels så man ser om drivspänningen finns kvar och dels så man ser om utsignalen finns kvar och ändras vartefter man trycker ner pedalen för att avgöra om det är pedalen eller annat fel, glapp, kortslutning.
Det kan ju även vara glapp/ev. kortis i minuskabeln som ställer till det.
Samt som redan nämnts, det kan vara någon annan signal än den från gaspedalen som spärrar och gör att datorn inte svarar på gaspådrag som i Roffepg´s fall med tomgång men ingen gasrespons (kolla så att givaren på bromspedalen till bromsljus m.m. släpper signalen när du bromsat och släppt upp pedalen), även om HOBBY´n verkar mera åt att kortsluta spänningen till gasgivaren eftersom motorn dör och datorn tycker kortis.

Tyvärr inget svar på vad som är felet... men gissa är nästan omöjligt, och direkt byte av gaspedalen kan ju funka, men bara om man har tur.

M.v.h. JANKRO.
Eller kanske igensatt EGR-ventil. Drabbades vi av för längesedan, då dog motorn helt plötsligt. Efter lite vila gick det att köra igen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
På den tiden jag höll på med motorelektronik var en av signalerna från gaspedalgivaren digital och den andra analog (redundant signal,) för säkerheten. Hur det är på Fiat vet jag inte. Men fabrikatet var Magneto Marcello.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
På den tiden jag höll på med motorelektronik var en av signalerna från gaspedalgivaren digital och den andra analog (redundant signal,) för säkerheten. Hur det är på Fiat vet jag inte. Men fabrikatet var Magneto Marcello.

Jaha, tack för infon. Den enda jag pillat med var Fiat original men HELLA har jag för mig. Man kan kanske undra varför vanlig gaspedal med vajer till gasspjället/trotteln och där en trottellägesgivare inte skulle duga, som var en säker och kanske lagom elektronisk variant, även om det krävde annan variant till farthållarefunktionen, och som kanske var anledningen till mer elektronik för att kunna få bilen att gasa utan att använda foten.

M.v.h. JANKRO.
----------------------------------------

--Eller kanske igensatt EGR-ventil. Drabbades vi av för längesedan, då dog motorn helt plötsligt. Efter lite vila gick det att köra igen.
(brogu)--
--------------------------
Men då stod det väl inte Kortslutning i gaspedalen som OBDII meddelande.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen