• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasollarm

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Har en Adria Izola och skall köpa gasollarm och funderar var den lämpligaste platsen är för larmet.
Larmet har eget batteri så jag behöver ej 12 volt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Gasol är en gas som är tyngre än luft och ska därför placeras lågt efter golvet. Ur denna egenskap skulle larmet egentligen placeras på golvet, vilket dock är uppenbart opraktiskt. Man skulle kunna därför tänka sig att larmet, eller åtminstone detektorn, skulle placeras på väggen eller på någon möbel längst ned mot golvet. Detta är emellertid inte optimalt då det i hörn och vrår alltid bildas "fickor" där luften gärna blir stillastående och ventileras inte så bra. Man kan jämföra med att en brandvarnare inte ska monteras invid vägg och inte heller längst upp om taket är vinklat.

Därför bör gasolvarnaren, som jag ser det, placeras en bit, någon dm, upp från golvet, gärna i anslutning utrymmen där gasolanslutningar finns. Jag har min mitt emot spisen.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Gasol‐larm kan ha livsavgörande betydelse så tillverkarna ska följa gällande EU regelverk, så på produkten ska CE märkni g finnas.
Ang. gasol-larm placering: helst skulle man hålla sig till aktuella gasol-larm tillverkarens anvisnigar som finns i bruksanvisningen.
 
Toppen