• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasollåga flämtar gult

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Hej
Läste att gasollåga aldrig skall vara annat än blå. Nu har jag noterat att vår spis ger flämtande gula flammor oregelbundet. Kan det vara risk för koloxid eller vara behov av rengöring. Någon som noterat liknande? Mestadels blå låga med inslag av intermittenta gula flammor.
 
F

Fd.16159

Guest
Gul flamma är oftats tecken på att gastrycket blivit lågt vilket kan bero på att gasen håller på att ta slut eller att gastrycksregulatorn inte fungerar som den ska.
Mycket korta flämtningar med gul flamma behöver inte betyda något.
Lite längre flämtningar med gul flamma är tecken som beskrivs ovan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Tack alla svaren. Jag skall prova att ta bort övre delen och göra rent i spåren under locket. Gasolen fyller jag från Gasolfyllarna i Enköping. Har även monterat gasolfilter för några år sedan.
claes
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Gul flamma är oftats tecken på att gastrycket blivit lågt vilket kan bero på att gasen håller på att ta slut eller att gastrycksregulatorn inte fungerar som den ska.
Mycket korta flämtningar med gul flamma behöver inte betyda något.
Lite längre flämtningar med gul flamma är tecken som beskrivs ovan.

Jag hade samma problem, regulatorn var gammal, ny regulator gjorde en rejal skillnad.


//Freddy
 
Toppen