• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoldrift av kylskåpet

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag har en spefik fråga angående kylskåpets energiförbrukning.

Har ett Thetford N 4000. Satt original i HB:n när jag köpte den. Har en Adria Suprime 810 SL.

Läste att ett kylskåp kan dra / kräva upp till 20 gram gas per tim.

Hur många kwh behös?

Om jag kopplar in 220 / 230 v som kostar 5 sek per kw, vilket energislag blir billigast att använda?

Mycket tacksam om någon kan räkna ut detta.
Jag frikampar för det mesta men nu står jag på en kamping sedan i söndags.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har en spefik fråga angående kylskåpets energiförbrukning.

Har ett Thetford N 4000. Satt original i HB:n när jag köpte den. Har en Adria Suprime 810 SL.

Läste att ett kylskåp kan dra / kräva upp till 20 gram gas per tim.

Hur många kwh behös?

Om jag kopplar in 220 / 230 v som kostar 5 sek per kw, vilket energislag blir billigast att använda?

Mycket tacksam om någon kan räkna ut detta.
Jag frikampar för det mesta men nu står jag på en kamping sedan i söndags.

Du skriver upp vad den kan dra per timme i gasol men inte vad den kan dra per timme i el.
Men det lutar starkt åt att gasolen är överlägset billigare!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Du skriver upp vad den kan dra per timme i gasol men inte vad den kan dra per timme i el.
Men det lutar starkt åt att gasolen är överlägset billigare!
Jag har räknat på min Dometic kyl, den drar ca 2KWh/dygn på 230V, elller 0.5kg/dygn gasol,det blir inte så stor skillnad i driftskostnad,jag föredrar att köra på 230V när möjlighet finns, slipper sota lika ofta.
Det är småpengar det rör sig om,så välj det som är praktiskt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en spefik fråga angående kylskåpets energiförbrukning.

Har ett Thetford N 4000. Satt original i HB:n när jag köpte den. Har en Adria Suprime 810 SL.

Läste att ett kylskåp kan dra / kräva upp till 20 gram gas per tim.

Hur många kwh behös?

Om jag kopplar in 220 / 230 v som kostar 5 sek per kw, vilket energislag blir billigast att använda?

Mycket tacksam om någon kan räkna ut detta.
Jag frikampar för det mesta men nu står jag på en kamping sedan i söndags.
Jag gjorde den uträkningen för flera år sedan.
För att göra en lång historia kort tyckte frun att vi borde ha elplats på campingen (sommartid) för att kunna köra kylen på el.
Eftersom det kostade 30:- extra per dygn ville jag ha en uträkning på det.
Överlägset billigast var att köra skåpet på gasol....
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har räknat på min Dometic kyl, den drar ca 2KWh/dygn på 230V, elller 0.5kg/dygn gasol,det blir inte så stor skillnad i driftskostnad,jag föredrar att köra på 230V när möjlighet finns, slipper sota lika ofta.
Det är småpengar det rör sig om,så välj det som är praktiskt.
För oss som bara använder husbilen halvårsvis så spelar det ju inte så stor roll, om man ligger still på en Camping halvårsvis i dom sydligare breddgraderna så kan det nog vara intressantare.

Det jag noterar i din uträkning är att du förbrukar ca 6 kwh på gasol men bara 2 kwh med el, stämmer verkligen din uträkning?

Sen när det kommer till sotning så har jag aldrig sotat och vi kör BARA kylskåpet på gasol även om elen ingår.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Gaskörning av kylskåp ger bra kraft i kylproduktionen.
Men brännare, flamvakt, etc har en begränsad livslängd, och åldras sakta men säkert.
Men vi har så olika årgång på våra bilar, och så olika långa tider vi använder bilarna så det är nog svårt att jämföra.
Köper man en bil som är 20år så blir det första mn får göra att renovera kylskåpet, byta brännare sota och kanske byta bränd eller korroderad flamvakt, och tändstift.
Vissa kylskåp har ingen termostat vid gasdrift, utan bara en ratt med vilken man regler gaslågans storlek. Andra en termostat som gör on off genom att gå ner på pilotlåga när det är tillräckligt kallt i kylen.
Vid 230 V är det sällan termostat, vid 12 V drift aldrig termostat.

Att vara rädd om kylen lönar sig det det är dyra saker. Sen är det ju så underbart med kall dryck och frisk mat när det är en varm sommar.
Det betyder att köra gas så lite som möjligt, och 12 V vid körning samt 230 V vid tillfälle då "landström" finns.
Men att betala tio ggr så mycket för elen som man betalar hemma är lite lurendrejeri....

Kylen drar runt 10 A dvs 120 - 150 Watt vid 12 V drift, ungefär som att köra med ett par tre Fjärrljus.
Hur det kan påverka generatorns livslängd är en bra fråga.
Förmodligen åldras generatorn näsan lika mycket av tiden den snurrar oavsett belastning. Generatorn är ju ofta dimensionerad för 60 - 120 A i de flesta bilar.
Så efter en 250 000 km på mätaren kan det vara bra att ha med en ny generator i bagaget samt erforderliga verktyg för byte i fält.

Jag har enbart tänkt på kylskåp av absorbstionstyp inte kompressorkylar.

Roysan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För oss som bara använder husbilen halvårsvis så spelar det ju inte så stor roll, om man ligger still på en Camping halvårsvis i dom sydligare breddgraderna så kan det nog vara intressantare.

Det jag noterar i din uträkning är att du förbrukar ca 6 kwh på gasol men bara 2 kwh med el, stämmer verkligen din uträkning?

Sen när det kommer till sotning så har jag aldrig sotat och vi kör BARA kylskåpet på gasol även om elen ingår.
Läser jag dataspec. på kylen så gör den av med 3.2KWh resp. 380gram/per dygn, så det skiljer lite från vad jag räknat med, jag tror du eldar lite för kråkorna med gasol en hel del värme i onödan, men som sagt småpengar..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Läser jag dataspec. på kylen så gör den av med 3.2KWh resp. 380gram/per dygn, så det skiljer lite från vad jag räknat med, jag tror du eldar lite för kråkorna med gasol en hel del värme i onödan, men som sagt småpengar..

Beror ju lite på el respektive gaspriset där man är, och hur länge, utanför Sverige är ju normalt el en mycket dyrare energiform än gas.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Överskottsvärmen från kylskåpet.
För länge sen hade vi en husvagn, en gammal sak med enkelfönster etc.
Men värmen från kylskåpets kondensor hamnade inne i hv, det blev väldigt varmt att detta, och ju varmare sommar ju varmare inne.
Idag på alla hb och hv finns ju de två ventilgallren på utsidan, och kylskåpet är monterat så att det är tätt omkring.
Dvs alla värme går till spillo.
Jag har funderat på om man inte skulle kunna leda in den värmen vid tillfälle då det är kallt och man normalt sätter på gasolpannan.
Kräver en viss ombyggnad kanske men det är värme som skulle ge ett gott tillskott till kalla sommarnätter.

Någon som tänkt på detta?
Kanske något som redan finns på nyare, dyrare och fina husbilar?
I så fall borde det ha ett fint namn i reklamen, för att återvinna kylskåpsvärmen, exvis någon tre bokstävers förkortning.

Roysan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Solifer hade just en sådan lösning, med en klaff för sommar- resp. vinterläge, för väldigt många år sedan. (Vill minnas att det var i slutet på 80-talet.)

Varför denna "soliferism" försvann, kommer jag tyvärr inte ihåg.

Pålle
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Intressant Pålle.

Först och främst, ber jag om ursäkt för att ha gått ifrån trådens ursprung.
Men finns intresse kan vi ju skapa en ny tråd.
Ovanpå kylen i min hb, är ett arbetsbord, (för att hacka lök, skära bröd på etc)
Så en lucka i bakkant och att täcka övre gallret utanpå bilen skulle bli detta, kanske en liten fläkt.

Ja att det försvann var väl att det inte var datorstyrt och uppkopplat. Inte drog ström eller behövde kretskort.
Kanske var effekten för låg, och att det krävdes lite kunskap och engagemang för att använda förstå och mäta eller känna effekten.
Det tar förstås lite längre tid att tillgodogöra sig denna värme, så man måste vara ute i god tid, innan kylan sätter till.

Roysan
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Intressant Pålle.

Först och främst, ber jag om ursäkt för att ha gått ifrån trådens ursprung.
Men finns intresse kan vi ju skapa en ny tråd.
Ovanpå kylen i min hb, är ett arbetsbord, (för att hacka lök, skära bröd på etc)
Så en lucka i bakkant och att täcka övre gallret utanpå bilen skulle bli detta, kanske en liten fläkt.

Ja att det försvann var väl att det inte var datorstyrt och uppkopplat. Inte drog ström eller behövde kretskort.
Kanske var effekten för låg, och att det krävdes lite kunskap och engagemang för att använda förstå och mäta eller känna effekten.
Det tar förstås lite längre tid att tillgodogöra sig denna värme, så man måste vara ute i god tid, innan kylan sätter till.

Roysan
Du får tänka på ventilationen också här. I original har man flöde med uteluft förbi kondensorn och ut igen. Förmodligen uträknat/utprovat för att ge lämpligt flöde.
Om du tar luft utifrån som du sen släpper ut inne så måste motsvarande mängd luft ut genom bilen någon annan stans. Annars blir det inget flöde förbi kondensorn.
Om du tar kylluft från insidan av bilen som du sen släpper ut inne i bilen får du också se till att flödet blir rätt.
Och om du släpper ut luften inne i bilen måste du naturligtvis se till att inga olämpliga gaser följer med in.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo givetvis, men man får oxo tänka på att inte andas i onödan....
Men takluckorna har ostängbart luftflöde uppåt i alla fall. Så en del mer luft kan man säkert släppa in.
Men reglerbart kanske vore bäst.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den varma luften som går ut via övre gallret innehåller ju även gaserna från brännaren ifall man kör på gasol, värt att tänka på.
 
Toppen