• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol på kylskåp

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Hej! Är ny husbilsägare, och funderar på hur länge man kan köra ett kylskåp på en gasolflaska pk10??
Mvh Fenix
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ett Dometic kylskåp av senare årsmodell drar ca 400 gram per 24 timmar i snitt vid ca 25 graders omgivningstemperatur. Är det varmare så drar det mera. Siffrorna borde stå i bruksanvisningen till skåpet.
Om siffrorna ovan stämmer så kan du köra ca 25 dagar förutsatt att det inte går åt någon gas till varmvatten, uppvärmning eller spis.

MVH
Hans
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Tackar, då vet jag.
Du verkar kunnig på detta, jag läser om att man kan se lågan när kylskåpet tänder, var ser man det??
Min lampa blinkar när jag sätter den på gasol, men sen slocknar den, den skall väl lysa när kylskåpet är igång??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tackar, då vet jag.
Du verkar kunnig på detta, jag läser om att man kan se lågan när kylskåpet tänder, var ser man det??
Min lampa blinkar när jag sätter den på gasol, men sen slocknar den, den skall väl lysa när kylskåpet är igång??

Normalt blinkar lampan när skåpet försöker tända för att slockna när det har tänt, men sådant kan bero på vilket skåp du har, vill du ha mera exakta uppgifter måste du ange skåpets fabrikat och produktnummer.
 
R

RobbeS

Guest
Om du lyssnar i gallret på utsidan bakom kylskåpet så hör du om det är igång på gasoldrift. Går inte att missa. Om mitt kylskåp inte tänder på gasoldrift lyser en varningslampa.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om man skriver "bruksanvisning dometic rm 7401" i sökrutan, så kommer detta upp:
(om man har Google som sökmotor, förstås).
Det är väldigt ofta som frågor har denna enkla lösning. Det ger åtminstone möjlighet att ställa mer precisa frågor när man ibland ändå går bet.

Själv har jag naturligtvis aaaldrig glömt att göra en enkel sökning först :twitcy:
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Tack Ingvar, det är precis en sån jag har.
Har försökt att tända kylskåpet typ 10 gånger enligt instruktionen om det ev skulle kunna vara luft i systemet.
Lampan tänds för gas, och det tickar i ca 30 sekunder, sen börjar den att blinka, vilket betyder att nåt är knas.
Jag får väl lämna in den på nån verkstad..
Tack för hjälpen
Enkel lösning var tydligen för enkelt för mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Toppen