• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol, LPG och CNG

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det här är för att kolla att jag inte har fått allt om bakfoten.
Gasol verkar vara handelsnamnet på en gasblandning av några olika gaser. Gasol som bilbränsle kallas LPG? Tankas på mack och är relativt ovanligt i Sverig.
CNG är naturgas som hanteras under mycket högre tryck än gasol. Och inget man ska mikkla med.
En fundering har av någon anledning en LPG tank ståendes . Om man skulle få för sig att använda den på husbilen är det väl en lång rad med krav som ska uppfyllas gissar jag.
Göran i Björnarbo
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det här är för att kolla att jag inte har fått allt om bakfoten.
Gasol verkar vara handelsnamnet på en gasblandning av några olika gaser. Gasol som bilbränsle kallas LPG? Tankas på mack och är relativt ovanligt i Sverig.
CNG är naturgas som hanteras under mycket högre tryck än gasol. Och inget man ska mikkla med.
En fundering har av någon anledning en LPG tank ståendes . Om man skulle få för sig att använda den på husbilen är det väl en lång rad med krav som ska uppfyllas gissar jag.
Göran i Björnarbo
För att använda inne i bilen och driva kylen gasolkök och värme har den ingen betydelse men att driva husbilen blir det omöjligt att besikta .Och då tänker jag på LPG
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
LPG och Gasol är samma sak. Det är bara att man använder olika namn beroende på användning. I Sverige är Gasol nästan uteslutande Propan. I småbehållare av engångstyp kan det ibland vara en hel del Butan. Gasol/LPG på kontinenten kan vara nästan ren Butan.

Kan tänka mig att en gammal behållare skulle behöva trycktestas på samma sätt som gasolflaskor testas då och då. Men det är min gissning. Något man kanske borde göra av självbevarelsedrift ändå.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I følge EU regler så trenger en ikke lengre å trykprøve rustbeskyttede LPG tanker så lenge de ikke har skade på rustbeskyttelsen utvendig. Regelendringen kom rundt 2005.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I følge EU regler så trenger en ikke lengre å trykprøve rustbeskyttede LPG tanker så lenge de ikke har skade på rustbeskyttelsen utvendig. Regelendringen kom rundt 2005.
Gäller inte detta tankar för drift av fordon, LPG tankar för husbilar görs inga kontroller på,eller tittar bilprovninga på detta ?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ett förtydligande det jag funderar över är om en tank som har använts som bränsle tank på en LPG konverterat fordon. Skulle vara lämplig att använda som gasol tank för hushålls gasen på en husbil. Skrot värdet är väl 15-20kr har roat mig med att flytta runt den mellan olika hörn av verkstan de senaste 10 åren.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett förtydligande det jag funderar över är om en tank som har använts som bränsle tank på en LPG konverterat fordon. Skulle vara lämplig att använda som gasol tank för hushålls gasen på en husbil. Skrot värdet är väl 15-20kr har roat mig med att flytta runt den mellan olika hörn av verkstan de senaste 10 åren.
Göran i Björnarbo

Se upp så att det inte är en tank som är gjord för att ta ut gasen i vätskeform, det används för att driva fordon. Till våra gasapparater behöver vi en tank som tar ut gasen i gasform.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur vet man det?
Små motorer dom körs ju från vanliga gasoltuber.
Men på en LPG konverterad bilmotor körs gasolen flytande?
Göran i Björnarbo

I Princip ser du det på var uttaget är I tanken, om det är i botten går gasen ut i vätskeform, om det är i toppen går gasen ut i gasform.
Tänk bara på hur tanken är tänkt att monteras, och att gasuttaget inte nödvändigtvis sker där anslutningen är på utsidan, det kan finnas rör
inuti tanken också!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste tankene har en påskrudd plate med tilkoblinger. Denne har og 80% ventilen og volumføler, tar en av denne så kan en og inspisere innsiden for å se at det ikke er rustskade. Uttak for husbilsbruk er uten rør ned til bunn av tanken, på mange tanker er platen montert på siden og trenger da uttaksrør som går opp til toppen av tanken, har sett kombitanker med uttak både for motordrift og kokeplate.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De fleste tankene har en påskrudd plate med tilkoblinger. Denne har og 80% ventilen og volumføler, tar en av denne så kan en og inspisere innsiden for å se at det ikke er rustskade. Uttak for husbilsbruk er uten rør ned til bunn av tanken, på mange tanker er platen montert på siden og trenger da uttaksrør som går opp til toppen av tanken, har sett kombitanker med uttak både for motordrift og kokeplate.

Nu vet vi ju inte hur tanken ifråga ser ut, men vi som har en liggande tank, där finns ingen lös platta men inuti tanken går ett rör upp till
högsta punkten för att man aldrig skall få in gas i vätskeform, så tankens monteringsläge och avsedda användning är mycket viktigt!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På min110 liter LPG tank var det en slik plate, men jeg ser på Wynen Gas sin web at det nå er sveiset plate og alle koblinger er skrudd inn - vanskeligere å inspiser innsiden av tanken da en kun kan komme inn via påfylling og nivåkontroll koblingene.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tittade på den, den är rund som ett hjul utan nav, tänk en donut.
Diameter 65cm bredd 35.
Är en riktnings pil på ett ställe. Om jag minns rätt stod den upp i bagaget på bilen en Range Rover. Två mässings grunkor i centrum en märkt med en röd dekal 27bar.
Är nog inte lämplig att använda som gasoltank på en husbil.
Men nu vet jag lite mera.
Tackar
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tittade på den, den är rund som ett hjul utan nav, tänk en donut.
Diameter 65cm bredd 35.
Är en riktnings pil på ett ställe. Om jag minns rätt stod den upp i bagaget på bilen en Range Rover. Två mässings grunkor i centrum en märkt med en röd dekal 27bar.
Är nog inte lämplig att använda som gasoltank på en husbil.
Men nu vet jag lite mera.
Tackar
Göran i Björnarbo

Låter som en sådan som skall ligga i reservhjulsbaljan på en personbil.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Den var märkt ICOM googlar jag det dyker det upp en massa bilder på tankar bland annat ”flottyrmunks” tanken som jag har.
Var lite tyngre än vad jag mindes . Bland skrot tror jag är uppe i 1,50kr kg nu. Skulle kunna bli en trycklufts tank.
Göran i Björnarbo
 
Toppen